Gå til innhold

Hafslund forbereder seg for telefonstorm

Anbefalte innlegg

Hafslund forbereder seg nå på at titusenvis av kunder kan få problemer med å betale strømregningen sine i månedene framover.

Artikkel fra Dagsavisen

Hafslunds Kundesenter forbereder seg nå i disse dager på at mange vil få betalingsproblemer denne høsten og vinteren.

04A1-23_929804g.jpg

Erfaringene fra forrige krisevinter i 2002-2003, gjør at vi nå klargjør for økt bemanning, utvidede åpningstider og nye skiftordninger ved kundesenteret vårt. Der krasjet det helt forrige gang strømprisene kom opp mot én krone per kilowattime, opplyser informasjonsdirektør Frode Geitvik.

Kundesenteret har til vanlig en bemanning på 60 årsverk, men det vil neppe være tilstrekkelig når den ventede telefonstormen kommer.

Hafslund vurderer også å la kundene få dele opp store regninger i flere mindre beløp. Det kan i tillegg bli aktuelt å gi folk som ikke betaler for seg flere sjanser enn normalt før strømmen blir kuttet.

Jeg føler at det blir litt feil å skylde på kraftprodusentene når det kommer til en sak som denne, de utnytter bare mulighetene man får, det ville jo vi andre gjort også, bare så på tråden: Norge på vei mot avgrunnen.

Jeg mener forsåvidt at vi trenger en strømbørs som Nordpool.

Jeg føler at den norske energilovningen er litt for fri.

Leder i dagsavisen om temaet

Da energiloven trådte i kraft i 1991, fikk Norge verdens mest liberaliserte kraftmarked. I noen år på 1990-tallet med god tilgang på kraft i forhold til etterspørselen, gikk dette bra. Da gikk prisene ned. Nå ser vi baksiden av medaljen. I år med knapphet skyter prisene i været.

Jeg mener at det bør innføres begrensninger i denne loven slik at det er mulig å begrense svingningene i strømprisen.

Det jeg lurer på er om noen har noen tanker om hvordan man skulle legge disse begrensningene?

Og fortsatt slik at man fortsatt kan ha Nordpool da vi fortsatt trenger dette markedet når vi produserer for lite strøm.

Jeg mener dog at ganske høye priser er kun en uting da vi nordmenn sløser veldig med strømmen.

Bare se på tråder som: Bruker dere håndkler flere ganger?

Relevante tråder i forhold til strømprisen:

Rekordhøye Strømpriser - post dine råd her!

Hva betaler du i strøm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da energiloven trådte i kraft i 1991, fikk Norge verdens mest liberaliserte kraftmarked. I noen år på 1990-tallet med god tilgang på kraft i forhold til etterspørselen, gikk dette bra. Da gikk prisene ned. Nå ser vi baksiden av medaljen. I år med knapphet skyter prisene i været.

Det er et iscenesatt narrespill. Er såvidt jeg vet ikke vært innført rasjonering på strøm i noe land, ergo er det nok strøm tilgjenglig. Og hvordan kan det ha seg at kraftleverandørene sitter igjen med gigantiske milliard overskudd samtidig? Det er et rent lureri som foregår, man lar det gå på rundgang disse landene imellom etterhvert som de tar ut kjempegevinster.

Lenke til kommentar

:D det hun spør om har de faktisk også fått. Kraftansatte fikk den største lønnsøkninga! I tillegg er det flere kraftselskap som har utbetalt bonus til el.montører/linje montører etc. på 15-20 000 kroner. Et snedig triks for å holde rekkene samlet.

En Old-boys (Finn Lied, 90 år, tidl. industri -og energiminister) har ikke mye til overs for dagens energipolitikk:

http://www.dn.no/privatokonomi/article859675.ece

Lenke til kommentar
:D  det hun spør om har de faktisk også fått. Kraftansatte fikk den største lønnsøkninga! I tillegg er det flere kraftselskap som har utbetalt bonus til el.montører/linje montører etc. på 15-20 000 kroner. Et snedig triks for å holde rekkene samlet.

En Old-boys (Finn Lied, 90 år, tidl. industri -og energiminister) har ikke mye til overs for dagens energipolitikk:

http://www.dn.no/privatokonomi/article859675.ece

6761459[/snapback]

Tviler på at de faktisk får så mye de som sitter på kundesenteret

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...