Gå til innhold

Hauppauge PVR500 trøbbel

mortenpe

Anbefalte innlegg

Hei,

Sliter litt med mitt Hauppauge PVR500 tv kort etter at det ble byttet (RMA) pga et problem med AMD dual core og standby. Problemet er IRQ håndtering pga de doble tunerne, som ikke kunne løses i software. En ny revisjon av kortet ble derfor sendt meg i retur fra Hauppauge.

Når jeg setter i det nye kortet får jeg følgende i Device Manager i XP:

"This device cannot find enough free resources that it can use. (Code 12)

If you want to use this device, you will need to disable one of the other devices on this system.

Click Troubleshoot to start the troubleshooter for this device."

Har prøvd en annen PCI slot, og også disablet andre ting jeg mistenkte kunne skape konflikt (onboard AC97, firewire etc) uten at det hjalp.

Når jeg setter kortet i en annen PC så fyrer plug and play og driverne lar seg installere OK. Dermed har jeg et lite håp om at det kanskje ikke er hardware feil, men det kan jo vært tilfelle for det. Jeg har nemlig testet kortet i Vista (build 5472) og der henger PC'en fullstendig i oppstarten når jeg setter i kortet. Med det forrige kortet har dette gått helt fint.

Noen som har noen tips til troubleshooting av denne? Da snakker jeg i XP (MCE05)

En har tipset meg om at det kanskje er skjermkortet som lager konflikten, men det er altså ingen option å bytte dette (da bytter jeg heller TV kortet:)

Se også denne tråden for mer info: http://www.shspvr.com/smf/index.php?topic=8834.0

Endret av mortenpe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

>Under denne i "Power Menu" er det :

>ACPI APIC support : settes til "Enabled" .

>Den setter i tillegg MPS 1.4 .

>

>Ha også "Plug & Play OS" til : NO

>Og "Resources Controlled by" til :AUTO

>

>Hvis du har dette kan jeg ikke skjønne at "Hauppauge" kortet

>ikke kan initieres og tilordnes ressurser okay .

>

>Merk at andring av ACPI APIC mellom on/off krever XP reinstall.

Disse innstillingene er vel default i BIOS, jeg har i alle fall kjørt med dette enablet hele tiden og "Plug and Play OS" har vært togglet fra No (når jeg installerte OS) til Yes nylig uten at det ga noen forskjell.

Ja jeg kjører ATI :) Det er et EAX800 kort, som har fungert veldig bra sammen med det tv kortet jeg hadde før byttet.

Under System Information (winmsd) | Hardware Resources | Conflicts/Sharing ser jeg forsåvidt ATI kortet og den "PCI-bridge" devicen som Hauppauge kortet er koblet til. Jeg ser her overlapp/konflikt på IO Port områdene.

En annen kommentar er at Vista krasjer/henger når jeg setter i dette kortet. Tror dere fortsatt at det kan være BIOS innstillinger som forårsaker dette, eller kan det være hardware problemer på kortet? Jeg kan jo evt prøve en downgrade av BIOS for å se om dette løser noe.

Ellers så er det veldig fristende å få byttet kortet med et annet, da jeg i kveld har vært hos en kamerat som har et kort som fungerer med standby og begge tunerne. Han fikk et nytt kort fra komplett for en stund siden, en ting vi la merke til var at kortet (tunerne på kortet) var forskjellige på mitt og hans kort. Når jeg satte mitt kort i hans PC (han kjører også ATI, X1600), fikk han samme IO feilmeldingen i Device Manager.

Kanskje alt løser seg hvis AMD/ATI kjøpte opp Hauppauge? ;P

Endret av mortenpe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...