Republic3D Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 En interessant ting er i alle fall at i følge Sigma sine egne sider bruker Sigma SD10 et pentaprisme. Dette kameraet ligger på rundt 9000 kr. Mitt kommer i posten i løpet av de nærmeste dagene, og jeg må ærlig innrømme at jeg er spent... Edit: Leif 6761798[/snapback] Åkei, nå datt jeg ut... Bruker ikke alle speilreflekskameraer pentaprisme? Er det ikke nettopp det som gjør at søker'n funker? 6761901[/snapback] Noen kameraer har pentaspeil istedet. Det er en rimeligere og litt enklere løsning. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 En interessant ting er i alle fall at i følge Sigma sine egne sider bruker Sigma SD10 et pentaprisme. Dette kameraet ligger på rundt 9000 kr. Mitt kommer i posten i løpet av de nærmeste dagene, og jeg må ærlig innrømme at jeg er spent... Det må vi også innrømme at vi er - du blir vel trolig den første forum-brukeren her med et SD10 :o) Håper på gode tilbakemeldinger og testbilder som kan konvertere alle og enhver til å bli Sigma-eiere ;-) Lenke til kommentar
Fotoboy Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Takk for mange svar. Jeg forstår at jeg må ta en bytur for i kikke på aktuelle aparater. Helst ønsker jeg å holde meg til Canon da jeg kan bruke samme eksterne blitz som på G5. Alternativet er apparater med Pentax k- fatning da jeg har en haug med gamle mauelle Pentax objektiver med fast brennvidde og god lysstyrke. Jeg er imidlertid usikker på om jeg kommer til å bruke disse selv om jeg velger et kamera med k-fatning. Har også sett noen kommentarer om at Samsung og Pentax ikke scorer bra på detaljer i blidene ved JPEG. Nikon D50 er fristende ettersom det er rimelig og bra. D80 ser ut til å være veldig bra, men prisen ligger i overkant av hva jeg ønsker å betale. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Takk for mange svar. Jeg forstår at jeg må ta en bytur for i kikke på aktuelle aparater. Helst ønsker jeg å holde meg til Canon da jeg kan bruke samme eksterne blitz som på G5. Dersom det er en bra blitz, kan du sikkert selge den og kjøpe en ny/brukt av samme merke som du kjøper DSLR, det ville jeg ikke bekymret meg for...Alternativet er apparater med Pentax k- fatning da jeg har en haug med gamle mauelle Pentax objektiver med fast brennvidde og god lysstyrke. Jeg er imidlertid usikker på om jeg kommer til å bruke disse selv om jeg velger et kamera med k-fatning. Har også sett noen kommentarer om at Samsung og Pentax ikke scorer bra på detaljer i blidene ved JPEG. Har ikke hørt noe om dette... Du burde i hvert fall sterkt vurdere Pentax K100D, den har fått fin kritikk og de eierne jeg har hørt om er godt fornøyd. Du skal heller ikke undervurdere god gammel fast-optikk, før du vet ordet av det er det bare det du ender opp med å bruke, selv om du får med bra zoomer :o) Ellers er Samsung GX-1L (nesten samme som Pentax *ist-DL2) et meget godt kamera, og du får dobbeltkitet (18-55+50-200) til 6500,- kr, noe som er en meget god pris for en slik pakke... Til slutt får jeg vel si, som alltid, du bør kjenne på kameraene du vurderer også, fordi det er der hovedforskjellen ligger, og det (sammen med at du har mye Pentax-optikk) bør veie veldig tungt i valget... Endret 29. august 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 En interessant ting er i alle fall at i følge Sigma sine egne sider bruker Sigma SD10 et pentaprisme. Dette kameraet ligger på rundt 9000 kr. Mitt kommer i posten i løpet av de nærmeste dagene, og jeg må ærlig innrømme at jeg er spent... Det må vi også innrømme at vi er - du blir vel trolig den første forum-brukeren her med et SD10 :o) Håper på gode tilbakemeldinger og testbilder som kan konvertere alle og enhver til å bli Sigma-eiere ;-) Heh. Joda, jeg skal nok gi dere tilbakemeldinger, og kommer nok sikkert til å plassere en del av det jeg har gjort i bildekritikken. Nå skal det være sagt at det muligens vil være litt urettferdig å sammenligne med et 350D med kit-linse da, siden linsen jeg kjøpte var av typen 20-40 f2.8 til 6000 kr. Men et forsøk på å forklare vil det bli. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Litt OT, men likevel: VG har sluppet en test av 30D gjort av Lyd & Bilde, med et illustrasjonsbilde av 350D. Virker amatørmessig og veldig sent ute... http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=127992 Endret 29. august 2006 av Wildbill Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Nå skal det være sagt at det muligens vil være litt urettferdig å sammenligne med et 350D med kit-linse da, siden linsen jeg kjøpte var av typen 20-40 f2.8 til 6000 kr. Men et forsøk på å forklare vil det bli. Vi trenger vel ikke nødvendigvis så mye sammenlikning, bare vi får masse bilder og dine kommentarer på huset :o) Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Vi trenger vel ikke nødvendigvis så mye sammenlikning, bare vi får masse bilder og dine kommentarer på huset :o) Ja, men det skal det bli en ordning på. Var og hentet kameraet i dag. Desverre hadde de sendt med en skikkelig superduperbatteripakke. Kunne bruke 8 AA-batterier i den. Det eneste problemet er at huset blir skikkelig klumpete med dette på. Må se om jeg kan få fatt i den vanlige pakken som blir brukt. Nå holder jeg på å lade batterier (åtte stk, så det kan ta litt tid), men førsteinntrykket er at dette er et solid stukke ingeniørkunst. Veldig fin taktil følelse når man satt på linsen. Må si jeg var litt skeptisk til at en liten del av stålet som festet linsen til huset viste. Jeg har og kjøpt blits til dette kameraet, så når jeg er i gang så går jeg sikkert rundt med nesten 2 kg fotomateriell... Kommer til å bli den muskelklumpen. Lenke til kommentar
modin Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Den store batteripakken gjør jo at du får litt å holde, da får du jo mer følelsen av å bruke et proffhus. Er ikke noe problem at du har et bra objektiv når det kommer til samenligning. Det vi er intresert i er ikke hvor skarpe bildene blir. Det har ikke så mye med kameraet å gjøre snarere objektivet. Poeng med en en samenligning med feks 350d er jo å se på fargegjengivelsen, dynamikken og andre ting. Det er jo dette som er interesant med Foveon sensoren. Endret 30. august 2006 av modin Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Må si jeg var litt skeptisk til at en liten del av stålet som festet linsen til huset viste. Dette tror jeg er vanlig... er hvertfall sånn på min D50 også. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Må si jeg var litt skeptisk til at en liten del av stålet som festet linsen til huset viste. Dette tror jeg er vanlig... er hvertfall sånn på min D50 også. Jepp, er vel sånn på Nikon... Ingen ting å bekymre seg over :o) Lenke til kommentar
Mauritz Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Ellers er Samsung GX-1L (nesten samme som Pentax *ist-DL2) et meget godt kamera, og du får dobbeltkitet (18-55+50-200) til 6500,- kr, noe som er en meget god pris for en slik pakke... Til slutt får jeg vel si, som alltid, du bør kjenne på kameraene du vurderer også, fordi det er der hovedforskjellen ligger, og det (sammen med at du har mye Pentax-optikk) bør veie veldig tungt i valget... 6763121[/snapback] Siden god søker var hovedkriteriet er det nok bedre å gå for Samsung GX-1S(lik Pentax *ist DS2). Denne har søkerforstørrelse X0.95, faktisk hakket vassere enn Nikon D200 og D80. Ser at huset er priset til 5390,- og 'dobbelkitet' til 7990,- hos fotovideo. GX-1S har dessuten noe større buffer, noen flere fokuspukter samt annet smårusk. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Siden god søker var hovedkriteriet er det nok bedre å gå for Samsung GX-1S(lik Pentax *ist DS2). Denne har søkerforstørrelse X0.95, faktisk hakket vassere enn Nikon D200 og D80. Ser at huset er priset til 5390,- og 'dobbelkitet' til 7990,- hos fotovideo. GX-1S har dessuten noe større buffer, noen flere fokuspukter samt annet smårusk. Bør dog være klar over at man da ikke får metall-hus... Ikke at jeg tror byggekvaliteten på GX-1S er dårlig, men GX-1L virker bedre ut fra spesifikasjonene i hvert fall. Det beste er selvfølgelig å få tatt i begge, noe jeg ikke har mulighet til her i Tromsø... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Siden god søker var hovedkriteriet er det nok bedre å gå for Samsung GX-1S(lik Pentax *ist DS2). Denne har søkerforstørrelse X0.95, faktisk hakket vassere enn Nikon D200 og D80. Ser at huset er priset til 5390,- og 'dobbelkitet' til 7990,- hos fotovideo. GX-1S har dessuten noe større buffer, noen flere fokuspukter samt annet smårusk. Bør dog være klar over at man da ikke får metall-hus... Ikke at jeg tror byggekvaliteten på GX-1S er dårlig, men GX-1L virker bedre ut fra spesifikasjonene i hvert fall. Det beste er selvfølgelig å få tatt i begge, noe jeg ikke har mulighet til her i Tromsø... 6775269[/snapback] GX-1L er da ikke i metallhus det heller? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) GX-1L er da ikke i metallhus det heller? Snippet direkte fra Samsungs hjemmeside:GX-1L is ergonomically designed for fantastic ease of use. Made with a light and robust stainless steel chassis, its body weighs only 505g.Står i produktguiden også, der står det til og med at det er forseglet mot sprut og støv, men det har jeg ikke sett noe sted... Endret 31. august 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 GX-1L er da ikke i metallhus det heller? Snippet direkte fra Samsungs hjemmeside:GX-1L is ergonomically designed for fantastic ease of use. Made with a light and robust stainless steel chassis, its body weighs only 505g.Står i produktguiden også, der står det til og med at det er forseglet mot sprut og støv, men det har jeg ikke sett noe sted... 6775480[/snapback] Skjønner ikke hva som går av Samsung for tiden. Jeg har et DL (=GX-1L i pentax-versjon) og det er faenmeg verken 0.95x søkerforstørrelse eller metallhus. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Skjønner ikke hva som går av Samsung for tiden. Jeg har et DL (=GX-1L i pentax-versjon) og det er faenmeg verken 0.95x søkerforstørrelse eller metallhus. Enten har de fått fritt spillerom til egenutvikling på den modellen, eller så har de feilopplysninger av klasse på hjemmesidene sine. Dessverre er jeg redd det muligens er det siste... Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Den store batteripakken gjør jo at du får litt å holde, da får du jo mer følelsen av å bruke et proffhus. Er ikke noe problem at du har et bra objektiv når det kommer til samenligning. Det vi er intresert i er ikke hvor skarpe bildene blir. Det har ikke så mye med kameraet å gjøre snarere objektivet. Poeng med en en samenligning med feks 350d er jo å se på fargegjengivelsen, dynamikken og andre ting. Det er jo dette som er interesant med Foveon sensoren. Joda, det er vel og bra det med at det er mye å ta i, mye å bli glad i liksom. Men om jeg skal slepe med meg kamera noen steder er det en fordel å ha en mindre veske å ta det med i, og med denne batteripakken (som bygger ut under huset) blir jeg nesten nødt å kjøpe en av de større veskene. Det skal jo være sagt at den profesjonelle følelsen er vel ivaretatt når man sleper rundt på 1.5 kg med kamera og linse. Nå må jeg bare få ladet opp de fire siste AA-batteriene (den store pakken tar åtte slike, mot 4 som er i den "vanlige" pakken (som jeg ikke fikk med kameraet), så skal vi alltids finne noe å ta bilder av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå