Gå til innhold

Dslr med god søker?

Anbefalte innlegg

Jeg har mange års erfaring med analoge speilreflekser. De siste årene har jeg imidlertid bare fortografert med Canon G5. Savner ofte et godt speilreflekskamera. Bl.a. en lys og god søker og muligheten til å ta gode bilder med høyere ISO. Er det noen speilreflekser i "økonomiklassen" som har gode søkere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har mange års erfaring med analoge speilreflekser. De siste årene har jeg imidlertid bare fortografert med Canon G5. Savner ofte et godt speilreflekskamera. Bl.a. en lys og god søker og muligheten til å ta gode bilder med høyere ISO. Er det noen speilreflekser i "økonomiklassen" som har gode søkere?

Pentax *ist-DS(2) (Samsung har en tilsvarende modell) har vel et godt pentaprisme til søkeren, Nikon D80 får vel også pentaprismet fra D200, som også er veldig bra. Om dette er "økonomiklasse" kan selvfølgelig diskuteres, men det er vel de billigste kameraene med pentaprismer i stedet for pentaspeil, som gir mørkere og dårligere søkere. Disse ligger fra ca 8000 og oppover (eksakte priser finner du i Produktguiden).

D80 ser forøvrig ut til å ha meget bra høy-ISO-egenskaper, ut fra de testbildene som har kommet til nå. Uansett, direkte dårlige er vel ingen av dagens speilreflekser, men noen utmerker seg jo mer positivt enn andre.

Lenke til kommentar
Er det noen speilreflekser i "økonomiklassen" som har gode søkere?
Canon EOS 5D er ett kamera med veldig bra søker, men det befinner seg vel ikke i "økonomiklassen". Du kan jo ta deg en tur i en fotobutikk og teste litt selv vel?

D80 og D200 ligger nok mer i økonomiklassen da, hvordan søkeren på 5D er i forhold vet jeg ikke, men tviler på at han blir veldig misfornøyd med noen av dem...
Lenke til kommentar
Om man kan få tak i et Canon 20D "billig", så har det en søker som er nesten (men bare nesten) like god som de nevnte Pentax, Samsung og Nikon.

Kikket litt på Samsung GX-1L nå, og det ser jo ut til å være et knallgodt kamera teknisk sett i hvert fall. Har metallhus (og er likevel lett), søker med 96% dekning og 0.96x forstørrelse, samt at dobbeltkitet (18-55 + 50-200) koster 6500 kr! Skulle jeg hatt nytt DSLR nå, ville jeg definitivt gjort en innsats for å få dette i hånden til utprøving. Søkeren på GX-1S er trolig litt bedre, selv om den er mindre (95%, 0.95x), siden det er pentaprisme i stedet for pentaspeil, men det er jo nesten 1000 kr dyrere (for dobbelt-kit) og det er ikke metallhus. Det er jo andre egenskaper som også er bedre på GX-1S, som antall fokuspunkter og muligens lysmålingen, men disse er i hvert fall modeller som det er verdt å kikke på (sammen med Pentax K100D)...
Lenke til kommentar
Om man kan få tak i et Canon 20D "billig", så har det en søker som er nesten (men bare nesten) like god som de nevnte Pentax, Samsung og Nikon.

Kikket litt på Samsung GX-1L nå, og det ser jo ut til å være et knallgodt kamera teknisk sett i hvert fall. Har metallhus (og er likevel lett), søker med 96% dekning og 0.96x forstørrelse, samt at dobbeltkitet (18-55 + 50-200) koster 6500 kr! Skulle jeg hatt nytt DSLR nå, ville jeg definitivt gjort en innsats for å få dette i hånden til utprøving. Søkeren på GX-1S er trolig litt bedre, selv om den er mindre (95%, 0.95x), siden det er pentaprisme i stedet for pentaspeil, men det er jo nesten 1000 kr dyrere (for dobbelt-kit) og det er ikke metallhus. Det er jo andre egenskaper som også er bedre på GX-1S, som antall fokuspunkter og muligens lysmålingen, men disse er i hvert fall modeller som det er verdt å kikke på (sammen med Pentax K100D)...

6756597[/snapback]

Søkeren på 1L har da ikke 0.96x forstørrelse? Tror det er mer 0.85. 1L er et DL2 i forkledning, mens GX-1S er et DS2 i forkledning. Jeg ville definitivt kjøpt GX-1S hvis søkeren er det viktigste.

Edit: Rart, ser ut til at 1L faktisk har fått den gode søkeren. Da er jo dette et knallkjøp! Eller har jeg misforstått ett eller annet?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Søkeren på 1L har da ikke 0.96x forstørrelse? Tror det er mer 0.85. 1L er et DL2 i forkledning, mens GX-1S er et DS2 i forkledning. Jeg ville definitivt kjøpt GX-1S hvis søkeren er det viktigste.

Edit: Rart, ser ut til at 1L faktisk har fått den gode søkeren. Da er jo dette et knallkjøp! Eller har jeg misforstått ett eller annet?

Samsung skriver at den har 0.96x forstørrelse på sidene sine i hvert fall, det er vel neppe direkte feil, men det kan jo være at de bruker begrepet 'forstørrelse' litt annerledes enn de andre? Eller de kan ha blandet søkerdekning og forstørrelse, selv om de oppgir begge tallene.
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig et Canon EOS 5D. Søkeren på dette kameraet har ord på seg for å være en av de beste på markedet. Fra tidligere har jeg et KM-7D. Når jeg sammenligner søkerne mellom disse kameraene, ser jeg til min forundring at søkeren i 7D holder svært høy kvalitet. Den er minst like lys og finkornet som på 5D, kanskje bittelitt trangere. Moralen er at Minolta tradisjonelt har laget svært gode mattskiver og søkere (de lager som mange vet mattskivene til Hasselblad (AccuteMatte) som koster en sann formue). Hvis Sony har overtatt teknologien, vil jeg tro at disse også vil kunne ha gode søkere i sine modeller. Det letteste er vel å prøve ut i butikkene.

:D

Lenke til kommentar
D80 har samme søker som D200 og D200 har hentet mye av teknologien sin fra d2x når det gjelder søkeren

6758354[/snapback]

At D80 har samme søker som D200 gjorde at jeg gikk for D80 istedet for 30D. Fant ut at for meg var det viktig og ha en god søker pga komposisjon etc. Gidder ikke kikke i et nøkklehull. Kjenner kun til Nikon og Canon. 5D har og en utrolig bra søker.

Lenke til kommentar

En interessant ting er i alle fall at i følge Sigma sine egne sider bruker Sigma SD10 et pentaprisme. Dette kameraet ligger på rundt 9000 kr. Mitt kommer i posten i løpet av de nærmeste dagene, og jeg må ærlig innrømme at jeg er spent...

Edit: Leif

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar
En interessant ting er i alle fall at i følge Sigma sine egne sider bruker Sigma SD10 et pentaprisme. Dette kameraet ligger på rundt 9000 kr. Mitt kommer i posten i løpet av de nærmeste dagene, og jeg må ærlig innrømme at jeg er spent...

6761798[/snapback]

Åkei, nå datt jeg ut... Bruker ikke alle speilreflekskameraer pentaprisme? Er det ikke nettopp det som gjør at søker'n funker?
Lenke til kommentar

6761798[/snapback]

Du må fortelle hvordan du liker kameraet når du får det da, Onkel Kompost. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...