Gå til innhold

Fotoboks i Vålerengatunnelen


Els

Anbefalte innlegg

Fordelen med denne boksen er at det kun tar 15 minutter fra det er satt i ny film til filmen er full...så det er ikke mange minuttene i døgnet den er aktiv.

6760601[/snapback]

Jepp, det er helt riktig at det var fordelen med denne boksen - helt til de monterte digitalkamera i den. Nå går den altså aldri tom for film lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er man ikke kjent i Vålerengatunnelen skjønner jeg godt at boksen kommer brått på.

6817597[/snapback]

Brått på ja, men at man har kjørt den flere ganger uten å se den, nei, det skjønner jeg ikke, da føler jeg at man ikke helt følger med.

 

Forresten så bør man ta en titt på de følgende nemistripene, i rekkefølge:

Stripe1

Stripe2

Endret av Lomz
Lenke til kommentar
Brått på ja, men at man har kjørt den flere ganger uten å se den, nei, det skjønner jeg ikke, da føler jeg at man ikke helt følger med.
Sant nok. Dessuten ligger man vel som regel bak noen som vet at den står der, uansett :roll:
Forresten så bør man ta en titt på de følgende nemistripene, i rekkefølge:

Stripe1

Stripe2

6817602[/snapback]

:D:D:D
Lenke til kommentar

Som MC fører er jeg plaget av at endel bilister ikke ser meg eller tar hensyn på vei inn i Vålerengatunellen. Filbytte uten å sjekke dødvinkel rett før inngangen til tunellen har ofte skapt uhyggelige situasjoner for meg.

 

Nå har jeg imidlertid funnet en god løsning på problemet. Siden jeg er ekstremt på alerten på nevnte sted pleier jeg nå å ta det litt med ro i venstrefila rett før dette partiet (dvs omtrent holde samme fart som høyrefila). Dette fører til at det blir "klar bane" langt foran meg i venstrefila. Idet et hasardiøst filbytte fra en bilist kommer bremser jeg kraftig opp. Deretter lar jeg det bli en god luke til den foran som jeg bruker partiet gjennom svingen til å hente inn.

 

Dette resulterer i at bilisten plutselig oppdager en hissig motorsyklist i speilet på rettstekka før fotoboksen. Bilisten har sjelden noen biler rett foran seg siden jeg har holdt igjen litt før tunellen. Jeg passer på å ligge tett oppi bilen og stresse føreren maks slik at denne øker farten for å prøve å komme seg over i høyrefila. Dette er som kjent ikke veldig lett da det lett hoper seg opp med biler som bremser ned litt ved fotoboksen. Resultatet er at både jeg og føreren presser farten opp og sjelden ligger under 70km/t når det blinker i boksen. Heldigvis for meg har ikke sykkelen skilt foran, men det har bilen... :-)

Lenke til kommentar
Som MC fører er jeg plaget av at endel bilister ikke ser meg eller tar hensyn på vei inn i Vålerengatunellen. Filbytte uten å sjekke dødvinkel rett før inngangen til tunellen har ofte skapt uhyggelige situasjoner for meg.

 

Nå har jeg imidlertid funnet en god løsning på problemet. Siden jeg er ekstremt på alerten på nevnte sted pleier jeg nå å ta det litt med ro i venstrefila rett før dette partiet (dvs omtrent holde samme fart som høyrefila).  Dette fører til at det blir "klar bane" langt foran meg i venstrefila. Idet et hasardiøst filbytte fra en bilist kommer bremser jeg kraftig opp. Deretter lar jeg det bli en god luke til den foran som jeg bruker partiet gjennom svingen til å hente inn.

 

Dette resulterer i at bilisten plutselig oppdager en hissig motorsyklist i speilet på rettstekka før fotoboksen. Bilisten har sjelden noen biler rett foran seg siden jeg har holdt igjen litt før tunellen. Jeg passer på å ligge tett oppi bilen og stresse føreren maks slik at denne øker farten for å prøve å komme seg over i høyrefila. Dette er som kjent ikke veldig lett da det lett hoper seg opp med biler som bremser ned litt ved fotoboksen. Resultatet er at både jeg og føreren presser farten opp og sjelden ligger under 70km/t når det blinker i boksen. Heldigvis for meg har ikke sykkelen skilt foran, men det har bilen... :-)

6824646[/snapback]

 

Du liker ikke bilister ?

Lenke til kommentar
Du liker ikke bilister ?

6824826[/snapback]

Jeg er bilist selv i vinterhalvåret, og liker ikke de bilistene som ikke opptrer ansvarfult, spesielt når det går ut over min sikkerhet på motorsykkel. Har vært bare cm fra å bli flatklemt av tullinger bak rattet, som er mer opptatt av å snakke i mobilen eller skifte radiokanal enn å se i dødvinkelen FØR de begynner å svinge OG blinke (hvis de i det hele tatt gidder å blinke).

Lenke til kommentar

Den måler ikke gjennomsnittsfart

Den blitzer som eff, hele tunellen lyser opp

Den er sannsynligvis digital, da den klarer å knipse 16 000 "uheldige" (HAHAHA) bilister årlig..

Dvs. 43 om dagen.. Så dersom den ikke er digital, må de enten ha noen helvetes kameraruller, eller evt. bytte daglig ^^

 

I veier med to felt, tror jeg det ligger to individuelle følere, men at man må kunne se på bildet hvilken bil som kjører for fort..

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Den måler ikke gjennomsnittsfart

Den blitzer som eff, hele tunellen lyser opp

Den er sannsynligvis digital, da den klarer å knipse 16 000 "uheldige" (HAHAHA) bilister årlig..

Dvs. 43 om dagen.. Så dersom den ikke er digital, må de enten ha noen helvetes kameraruller, eller evt. bytte daglig ^^

 

I veier med to felt, tror jeg det ligger to individuelle følere, men at man må kunne se på bildet hvilken bil som kjører for fort..

6825186[/snapback]

Det brukes ikke vanlig blits sammen med digitale kamera, men en infrarød løsning og spesialkamera. Dermed merker du nesten ikke at du blir tatt. Legg merke til det på Lillehammer, der blinker det kontinuerlig. Du legger merke til det kun hvis du er klar over det.

Lenke til kommentar
...bullshit...bullshit...bullshit...Resultatet er at både jeg og føreren presser farten opp og sjelden ligger under 70km/t når det blinker i boksen. Heldigvis for meg har ikke sykkelen skilt foran, men det har bilen... :-)

6824646[/snapback]

Tosk!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Den måler ikke gjennomsnittsfart

Den blitzer som eff, hele tunellen lyser opp

Den er sannsynligvis digital, da den klarer å knipse 16 000 "uheldige" (HAHAHA) bilister årlig..

Dvs. 43 om dagen.. Så dersom den ikke er digital, må de enten ha noen helvetes kameraruller, eller evt. bytte daglig ^^

 

I veier med to felt, tror jeg det ligger to individuelle følere, men at man må kunne se på bildet hvilken bil som kjører for fort..

6825186[/snapback]

Det brukes ikke vanlig blits sammen med digitale kamera, men en infrarød løsning og spesialkamera. Dermed merker du nesten ikke at du blir tatt. Legg merke til det på Lillehammer, der blinker det kontinuerlig. Du legger merke til det kun hvis du er klar over det.

6825771[/snapback]

 

Dette er ett testopplegg for gjennomsnittsmåling. Boks 1 blinker svakt for passering. Hvis og når systemet blir godkjent av datatilsynet (ohh vi ELSKER de folka! passer på oss så vi ikke blir spist av storebror) så Blizer boks 2 for å identifisere føreren. (hvis man har for høy hastighet)

 

For de som ikke veit det så er denne veien enkelt fil med fysisk midtdeler slik at man ikke kommer forbi. Man kan heller ikke påstå at man har byttet sjåfør mellom de to boksene fordi det tar tid, og man ville ikke ha brutt fartsgrensen i gjennomsnitt.

Lenke til kommentar

Fotoboksen i vålerenga tunnellen er meget tvilsom plassert. Den er nesten umulig å se før det er for sent. I tillegg er det en kunstig lav fartsgrense (60) på stedet og boksen står rett etter en relativt kraftig nedoverbakke. Dvs at man må bremse i bakken for ikke å skli opp i for høy hastighet. Det bør også nevnes at fartsgrensen i motsatt løp i tunellen er 70, noe som gjør at jeg lurer på om 60 grensen er satt bevisst for å tjene mere penger.

Lenke til kommentar

Det er faktisk lettere å kjøre i 70 andre veien enn det er å kjøre i 70 i 60-sonen. Jeg synes 60-sonen på stedet er fornuftig (spesielt med tanke på de som kommer på veien rett før tunellen.. nesten ingen plass til å aksellerere), inntil det punktet der bakken slutter. Altså før fotoboksen.

 

Det at hastigheten ikke er den samme begge veier forekommer jo ofte.

F.eks. mellom holmen og sandvika.. Mot Oslo er det 90, mot Drammen er det 80.

 

 

Edit: Selvfølgelig er det meninga at man skal bremse i nedoverbakken der! Den fotoboksen skulle aller helst vært plassert rett før/etter innkjøringa før tunellen.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Det bør også nevnes at fartsgrensen i motsatt løp i tunellen er 70, noe som gjør at jeg lurer på om 60 grensen er satt bevisst for å tjene mere penger.

6948374[/snapback]

Dette ble gjort fordi det var mange flere ulykker ned mot byen enn den andre veien, og hjalp visstnok betraktelig på ulykkesstatistikken på stedet. Det hender altså at ting blir gjort av en spesiell grunn, og ikke bare for at myndighetene skal dra inn penger i bøter...

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...