RealNumero1 Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg vil vite litt om strømprodusjon og strømleveranser til andre naboland av norge....Jeg vil vite litt fordeler vi får hvis vi sammerbeider med nabolandene våres....... Trenger svar så fort så mulig Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) Tar jeg helt feil hvis jeg tipper dette har noe å gjøre med en skoleoppgave som du strengt tatt burde ha løst selv? Uansett, dette er nok rette forumet. Endret 28. august 2006 av jephque Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Norge er medlem av Norpool som er et felles strømmarked for (så vidt jeg vet) alle de nordiske landene (kanskje foruten island). Dette lar strømprodusentene i norge selge vår miljøvennlige strøm svært dyrt til utlandet så resten av oss blir sittende igjen med tomme magasiner, høye (i forhold til hva som har vært vanlig takket være nettopp en av våre største nasjonale ressurser) priser. Og derfor blir vi sittende igjen med tomme magasiner. I tidligere tider, før Norpool, produserte bare selskapene det de måtte for å betjene markedet. Nå selger de omtrent så mye de kan. Og iom at norsk strøm er både billigere og bedre enn annen strøm, så blir det selvsagt fort solgt... og fort tomt... Jeg sier fuck Norpool. Gjør strømproduksjonen nasjonal igjen. NØYAKTIG det samme skjedde i Montana i USA når de privatiserte sine vannkraftverk. Nå er nesten alle industriarbeidsstedene i staten lagt ned pga. høye strømpriser. Aksjeholderne til strømselskapet tjener grovt (hvorav staten eier omtrent halvparten), og alle andre får svi, fra pensjonister til menigmann til industrien, service næringen, absolutt alle. Lenke til kommentar
RealNumero1 Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Jeg vil takke for de svarene jeg har fått Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå