Gå til innhold

Hvilken av disse slangeniplene bør jeg bruke? ++

Anbefalte innlegg

Skal lage vannblokker.

http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=17792

Hvilken av disse bør jeg velge?

Har Black Ice Extreme radiator og Eheim 1048 pumpe liggende. BIE har visst 1/2 (12,5mm) tilkobling, men ettersom jeg har forstått er 3/8 best ettersom 1/2 er overkill. Skal gjenge opp blokken og skru niplene fast, men det jeg ser på disse niplene er at gjengesiden av nippelen er mye større enn tilbkoblingssiden. Jeg trodde disse var like store sånn ca.

Så nå spør jeg hvilken jeg skal velge.

OG: Er det bedre å ta 1/2 tommer? overbevis meg

Ved 3/8 tommer: hvilke overganger osv trenger jeg til BIE radiatoren?

I begge tilfeller, 1/2 og 3/8 : Trenger jeg noen ekstra deler til Eheim 1048 pumpen og i så tilfelle hva.

Tilkoblingsklemmer: Er visst slik at noe bør jeg bruke og noe bør jeg ikke bruke. Finner dere noe jeg bør bruke på denne biltema siden (de har vel det samme i sjappen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden systemet ditt blir 1/2" ellers (pumpe og radiator) så vil det være naturlig og bruke 1/2" på blokken også. Om det er litt overkill, så gjør ikke det noe. Så da kan du altså bruke 1/2" i hele systemet. Du trenger heller ingen andre overganger til pumpen/radiator. I dette tilfellet skal du ha slangenippel med art-nr 12-426 1/4" disse niplene har omtrent samme størrelse på gjenger som slangen. Det som er avbildet er nok utgaven med 1/2" gjenger, noe som er noe helt annet en 1/2" slangedim. Dette vil du også se når du kommer på butikken.

Velger du likevel 3/8" i hele systemet, skal du ha art-nr 15-425. I tilegg trenger du overganger fra 1/2 - 3/8...(12 - 10 mm) dette kan enten være slangenippler i disse dim. som er skrudd i sammen, med respektive slange påmontert. Men dette vil bli veldig stort og klumpete. Jeg anbefaler plastnippler (se på båtavdelingen hos biltema, eller skjekk netconnection) eller så kan du stikke til en rørlegger og få loddekoblinger i pasende dim. En annen måte som også kan gå greit, men avhenger av litt fleksible slanger, er og bare kjøpe noen cm med _12mm_ kobberrør. (disse med hvit plast på) her kan du bruke både 3/8 og 1/2 slange på. Bruk disse som mellomstykker.

Til slangeklemmer anbefaler jeg bare vanlig strips.

pc-crash.gif

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-10-26 00:11 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...