Gå til innhold

RSX - Mye bedre en forventet?

asia_hills

Anbefalte innlegg

"I came across this guy on a forum that is dead set on the fact that RSX HAS TO BE LOT more than we were led to believe.

The amount of passion he has poured into pages of his thread just made me take notice & gave me something to think about -especially when Sony news is so dry (not including bored media doom stories)

Anyhow i reponded to him & i wanted to share it with you all.

Please don't flame as its based on speculations & possibilities that may or may never happen & probably errors- certainly will give you something to think & discuss about.."

Jeg er overbevist iallefall :w00t:

http://www.ps3forums.com/showthread.php?t=23884

Endret av asia_hills
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dette finner vi jo ut ganske raskt når PS3 er i butikkene vil jeg tro / rett før lansering.

6755951[/snapback]

ja hehe, klarer nesten ikke vente :!:

kanskje dette er den "store" annonseringen vi venter fra TGS?

jeg som trodde det var BD-brenner :hmm:

lurer på hva dere heller ville hatt, BD-brenner eller en tungt oppgradert RSX?

jeg vil ha begge :dribble:

Endret av asia_hills
Lenke til kommentar

Tviler på at den er bedre enn Sony forventet. Når de planlegger en konsoll så vet de stort sett nøyaktig hva de er ute etter. Sony har fra starten av gitt et krav til Nvidia med hva de ville ha og Nvidia har rettet seg etter dette. RSX er sikkert en god brikke, selv om den er basert på en annen desktop-brikke.

Dette virker som at det er noe av det Nintendofansen har drevet med en stund nå. At de feiltolker hva utviklere sier om Wii og mener at maskinvarer er mye sterkere enn den er. Og nettopp det at dette vil bli annonsert på en eller annen begivenhet.

Lenke til kommentar
Tviler på at den er bedre enn Sony forventet. Når de planlegger en konsoll så vet de stort sett nøyaktig hva de er ute etter. Sony har fra starten av gitt et krav til Nvidia med hva de ville ha og Nvidia har rettet seg etter dette. RSX er sikkert en god brikke, selv om den er basert på en annen desktop-brikke.

Dette virker som at det er noe av det Nintendofansen har drevet med en stund nå. At de feiltolker hva utviklere sier om Wii og mener at maskinvarer er mye sterkere enn den er. Og nettopp det at dette vil bli annonsert på en eller annen begivenhet.

6755984[/snapback]

utifra det jeg forstår så har Sony betalt nVidia en betydelig sum med penger for ett "undisclosed project", er det virkelig så urealistisk å tro at dette har noe med RSX'en å gjøre?

"NVIDIA CEO : Postponing the PS3 was a master stroke"

Lenke til kommentar
utifra det jeg forstår så har Sony betalt nVidia en betydelig sum med penger for ett "undisclosed project", er det virkelig så urealistisk å tro at dette har noe med RSX'en å gjøre?

6755996[/snapback]

Ikke urealistisk, men usannsynlig. Ingen andre en teknologifreaker vil bry seg om en annonsering om en egenskap en GPU vil ha. Hva skal Sony med en annonsering om det? Dette kan de fikse med en enkel pressemelding.

Ja, utsettelsen var et "master stroke", for PS3 var langt i fra ferdig på den tiden...

Lenke til kommentar

6755996[/snapback]

Ikke urealistisk, men usannsynlig. Ingen andre en teknologifreaker vil bry seg om en annonsering om en egenskap en GPU vil ha. Hva skal Sony med en annonsering om det? Dette kan de fikse med en enkel pressemelding.

Ja, utsettelsen var et "master stroke", for PS3 var langt i fra ferdig på den tiden...

6756045[/snapback]

kan du tenke deg hypen hvis dette er snakk om f.eks

en stripped down versjon av G80 :love:

vi hører jo allerede snakk om at spill som skal komme ser betydelig bedre ut på ps3, dette passer også med tiden de final dev kitsene kom ut på

husk vi snakker om ps3 første bølge av spill vs xflop 1.5's andre bølge

(se f.eks virtua tennis)

det kan sef fikses i en pressemelding, men når hadde en pressemld. av ett sånt kaliber gjort mest inntrykk og hype som varer fram til launch?

rundt TGS vil jeg si :)

edit:

og en g80 spiser opp xenos rått, så hvis dette stemmer tror jeg nok de fleste vil bry seg, untatt inbitte xflop1.5 fanboys da :!:

haha, er ikke til å stikke under teppet detta nei, hvis dette viser seg å være sant så er det bare å bøye seg i støvet :w00t:

Endret av asia_hills
Lenke til kommentar

vi hører jo allerede snakk om at spill som skal komme ser betydelig bedre ut på ps3, dette passer også med tiden de final dev kitsene kom ut på

(se f.eks virtua tennis)

det kan sef fikses i en pressemelding, men når hadde en pressemld. av ett sånt kaliber gjort mest inntrykk og hype som varer fram til launch?

rundt TGS vil jeg si  :)

6756072[/snapback]

Alle spill vil se bedre ut ettersom utviklere blir mer erfaren, dette gjelder alle spill og platformer...

RSX er så og si ferdig, den vil ikke endre seg. Nvidia har visst lenge hvordan Sony vil ha brikken. De kan ikke bare legge til alt mulig rart nært opp mot at masseproduksjonen starter. Noe som bør skje fortere enn fort.

Lenke til kommentar

(se f.eks virtua tennis)

rundt TGS vil jeg si  :)

6756072[/snapback]

Alle spill vil se bedre ut ettersom utviklere blir mer erfaren, dette gjelder alle spill og platformer...

RSX er så og si ferdig, den vil ikke endre seg. Nvidia har visst lenge hvordan Sony vil ha brikken. De kan ikke bare legge til alt mulig rart nært opp mot at masseproduksjonen starter. Noe som bør skje fortere enn fort.

6756108[/snapback]

stemmer, sony viste specsa på e3 3005.

sett at dette var en markedstrategi fra sony sin side.

sett at de offentligjorde specsa for at konkurrenten skulla ta ned guarden(MS), ikke mye senere kom MS ut med specsene for sin xenos GPU. sony har nå fått veldig god tid på studere konkuransen.

sony viste også en release date på e3 2005: våren 2006.

senere har det vist seg at dette

mest sannsynlig var del av en større markeds strategi

så og si at specsene er final bare pga. at sony annonserte de på e3 2005 blir litt feil og naivt IMO

nVidia har sikkert visst hvordan sony ville ha brikkene sine,

ja fordi sony har fortalt dem det

men hvordan vet du at brikkene som blir produsert hos nVidia har de samme specs'ene som på fjorårets e3?

bare sony og nvidia vet det

nvidia har ikke offentligjort noe info om RSX

edit:

er bombesikker på at RSX iallefall kommer til å være bedre en den ble beskrivd på e3,

om det blir en form for g80 er jeg spent på å se

Endret av asia_hills
Lenke til kommentar

espent: Er ikke alltid det beste selger best vet du.

PS3 blir nok både populær og kraftig den, men at den blir så utrolig fantastisk mye mer kraftig enn 360 tror jeg ikke.

Akkurat nå skjønner jeg ikke at folk kan klage på 360 sin maskinvare når man ser Lost Planet, GoW og Mass Effect :)

Å kalle 360 for flop er vel også nokså feil... jeg ser ingen grunn til at den vil floppe ennå. Men tiden vil vise

Lenke til kommentar
haha hvem vet om ikke xflop blir det stående navnet på folkemunne om 5 år?

hadde ikke forundret meg slik som ting er nå  :!:

6756112[/snapback]

Xflop og Flopza Motorstop. Særlig den siste er bra. Det solgte jo helt elendig.

6756121[/snapback]

Forza solgte i følge wikipedia (ja jeg vet at det ikke er en god kilde) over 2 millioner eksemplarer. Det er vel godkjent det for den type bilspill.

En ting som overrasker meg er at Forza har høyere snitt på Gamerankings enn GT4. Har alltid trodd at GT4 var en større hit hos anmelderne. 92,6% vs 89%

6756191[/snapback]

1.5 million av de er isåfall pga av de bundlet spillet med maskinen en periode. Husker det solgte bare rundt 200K i Amerika de første par månedene.

Lenke til kommentar

6755996[/snapback]

6756045[/snapback]

(se f.eks virtua tennis)

rundt TGS vil jeg si :)

6756072[/snapback]

Folk som bruker uttrykk som xflop blir vel automatisk ikke tatt spesielt seriøst. Rett og slett barnslig, men det er vel ikke noe annet å vente her på forumet.

Virtua Tennis er jo litt spesielt da det er 2 forskjellige utviklere som lager X360 og PS3 versjonen. Vanskelig å bruke det som et eksempel på styrkeforholdet mellom maskinene. Det man må bruke som sammenligningsgrunnlag er spillet med best grafikk på de 2 maskinene.

6756104[/snapback]

en annen ting som er så kult med navnet xflop er at det trekker MS-gnagerne fram fra rottehullene sine, slik at jeg får en ordentlig diskusjon i tråden min ;)

det setter jeg jo seff pris på

Endret av asia_hills
Lenke til kommentar

nVidia hadde jo blant annet startet å bygge på g80 allerede før de begynte på RSX,

dette (blant annet), for meg til å tro at RSX vil dele mange features med g80 modellen.

nå skal det sies at g80 brikkene er veldig dyre å produsere men en litt nedstrippet versjon av denne hadde ikke vært så urealistisk IMO

Lenke til kommentar
Q:For those that don't know, if you've been living under a rock for the last few months, the graphics processor in the PlayStation 3 is NVIDIA-designed and is called RSX. How does it compare next to the 7800?

A:The two products share the same heritage, the same technology. But RSX is faster, said Kirk. (Chief Scientist, nVidia)

It’s long since been known that NVIDIA will be providing the graphics processor for Sony’s Playstation 3, otherwise known as the RSX "Reality Synthesizer". While the expectation has been that it would be of a similar configuration to NVIDIA’s G70 chip, powering the GeForce 7800 series, a precise answer as to its composition has never been given before. However, accordingly to an article at watch.impress.co.jp, which has slides from Sony’s GDC briefings, RSX is confirmed as being “NV47” based.

NV47 is actually the previous codename for G70 – in fact development tools still list G70’s codename as NV47 rather than G70. The graphics slide also highlights that RSX has 24 texture units, which is consistent with G70. Given the architecture of NVIDIA's G7x series, this indicates that RSX will also have 24 fragment shader pipelines with two ALU’s per pipeline.

This may also give some clues to why NVIDIA sought to release G71 in the configuration that it has, with the same pipeline counts as G70, rather than opting for a chip with more pipelines as the popular speculation indicated prior to G71’s release. It is likely that much of the 90nm optimisation undertaken with G71 was to cut down on duplication on the work being carried out on RSX.

The other, known, primary differences between G71 and RSX is that the PC's PCI Express interface will be replaced with a FlexIO interface for communication to the Cell processor, and RSX will only use a 128-bit bus, rather than a G71's 256-bit interface. Given the memory bandwidth difference between RSX and the PC versions, it begs the question as to whether RSX will retain all 16 of G71's ROP's. With the previously stated 700MHz memory speeds for RSX it will end up with the same local bandwidth as NVIDIA's mid-range GeForce 7600 GT, but also has to contend with twice the texture consumption (when sampling from graphics RAM) and pixel processor capability - it may not be much of a surprise if RSX enables 8 ROP's as opposed to the full 16 of G71.

Lenke til kommentar

mistapi?

hadde det vært mulig og først fronte ps3 og RSX med de specsene,

la utviklerne begynne på spill og så forandre GPU'en slik at den ble mer som en g80?

jeg mener, hadde spill som egentlig er ment for g70 arkitekturen kjørt på g80 arkitekturen?

hvis ja så tror jeg fortsatt det kan ligge noe i disse ryktene.

hvis nei så tror jeg vi bare kan legge denne saken død nå

Lenke til kommentar

Samtidig som det ble gitt ut spesifikasjoner i 2005 så var det veldig mye om GPU`en som ikke ble sagt. Veldig vesentlige ting, som hvor mange pipelines den hadde for eksempel. Noen tall ble gitt opp, på hvor mange punkt-operasjoner den klarte og slikt. Det spesielle her er jo at disse tallene faktisk er mye høyere enn de Xenos presterer. Så at det er NOE som vi ikke virkelig vet om RSX`en tror jeg er sannsynlig. Likevel, skeptisk til at det kommer noen enorme nyheter om GPU`en frem til PS3`en blir utgitt...

Lenke til kommentar
hadde det vært mulig og først fronte ps3 og RSX med de specsene,

la utviklerne begynne på spill og så forandre GPU'en slik at den ble mer som en g80?

Det er meget usannsynlig. Hvilken misjon vil det ha å lyve om dette, å føre spesielt spill utviklerene bak lyset?

nVidia stiller seg også ganske negativt til å sette av masse ressurser til en custom chip for en spill konsoll.

Lenke til kommentar
Samtidig som det ble gitt ut spesifikasjoner i 2005 så var det veldig mye om GPU`en som ikke ble sagt. Veldig vesentlige ting, som hvor mange pipelines den hadde for eksempel. Noen tall ble gitt opp, på hvor mange punkt-operasjoner den klarte og slikt. Det spesielle her er jo at disse tallene faktisk er mye høyere enn de Xenos presterer. Så at det er NOE som vi ikke virkelig vet om RSX`en tror jeg er sannsynlig. Likevel, skeptisk til at det kommer noen enorme nyheter om GPU`en frem til PS3`en blir utgitt...

6757103[/snapback]

Antall TMU's er kjent (samme som G70) og FLOPS operasjoner sier ganske lite, spesielt når vi ikke vet hvordan dem kom fram til tallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...