Gå til innhold

Hovedkort til Pentium D 950, bra til klokking?

NgZ

Anbefalte innlegg

Sliter litt med å finne et hovedkort nå når jeg skal oppgradere PC-en min.

Her er komponentene jeg har tenkt å oppgradere med, og nå trenger jeg ett hovedkort som er litt overklokkingsvennlig, og passer med disse Noen forslag?

PS: Jeg har et ATX-tower. Kan jeg montere mini-ATX-hovdkort i det?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styr for all del unna 920-en, den er ekstremt varm og yter dårlig i forhold til de nye Core 2 Duo prosessorene. Jeg anbefaler deg å ta en titt på E6300, ligger i samme prissjikte også.

Hvis du fikser linken i første posten blir det enklere å hjelpe ;)

Hvor mye har du tenkt å legge i HK-et?

Lenke til kommentar

Dette skulle være riktig link til handlekurven min hvis det var noen problemer med den første linken.

Er oppe i 5000kr nå (hw.no har helt feil pris på på pentium D 950 som jeg har satt opp nå)

Har tenkt meg å bruke max 7k, så da har jeg 2000kr igjen til 2GB RAM og hovedkort. Kan riktignok knipe inn noen hundrelapper på harddisken og slenge i litt ekstra hvis det trengs.

Er klar over core 2 duo-prosessorene yter en del bedre, men er varme et stort problem på D 9xx-prosessorene? Har plukket ut ekstra prosessorvifte.

Vil ikke en D 950 klokket til 4,2 Ghz yte mer enn en Core 2 duo på (2x) 1,8Ghz?

Pentium D 830-prosessoren får mye skryt av kjøpere på hw, men vet ikke om det blir samme greia...

Lenke til kommentar
Et Gigabyte DS3 og en C2D E6300 eller E6400 er nok et langt bedre valg. :)

6755699[/snapback]

Litt dyrt hovedkort da... Hadde jeg hatt råd til C2D E6400-prosessoren hadde jeg nok vurdert den, men inbilte meg at D 950 ikke var så langt unna i kvalitet, og litt bedre i ytelse enn E6300. Hvor mye dårligere tror du D950en er i forhold til E6300 eller E6400?

Lenke til kommentar
Et Gigabyte DS3 og en C2D E6300 eller E6400 er nok et langt bedre valg. :)

6755699[/snapback]

Litt dyrt hovedkort da... Hadde jeg hatt råd til C2D E6400-prosessoren hadde jeg nok vurdert den, men inbilte meg at D 950 ikke var så langt unna i kvalitet, og litt bedre i ytelse enn E6300. Hvor mye dårligere tror du D950en er i forhold til E6300 eller E6400?

6755737[/snapback]

Ser at D950 koster 1856,- i prisguiden, mens E6300 ligger på 1496. Det du må betale ekstra for hovedkort tar du lett igjen på pris og ytelse på CPU. Spesielt hvis du overklokker! Jeg sitter på jobb nå, så har ikke tid å Google etter tester. Jeg vet bare at hw.no har en test av C2D E6600 og E6700 hvor D950 også er med. Jeg vedder på at du lett finner noen tester av E6300/E6400 med et raskt søk på Google :)

Edit: leif

Endret av frostbitten
Lenke til kommentar
Ser at D950 koster 1856,- i prisguiden, mens E6300 ligger på 1496.

6755805[/snapback]

Har funnet D 950 til 1500, men tror kanskje jeg går for E6400 til 1900... Har lest noen tester, og resultatene var jo ikke noe å tvile på. Men med 400kr dyrere prosessor trenger jeg ihvertfall et billigere hovedkort. :ermm:

Lenke til kommentar
Ser at D950 koster 1856,- i prisguiden, mens E6300 ligger på 1496.

6755805[/snapback]

Har funnet D 950 til 1500, men tror kanskje jeg går for E6400 til 1900... Har lest noen tester, og resultatene var jo ikke noe å tvile på. Men med 400kr dyrere prosessor trenger jeg ihvertfall et billigere hovedkort. :ermm:

6758096[/snapback]

Godt valg :) Men et bra hovedkort er ganske viktig, så da bør du kanskje vurdere å gå for E6300 istedet? Har du DDR2 ram fra før av?

Lenke til kommentar

Etter de testene jeg har sett yter nok E6300 på nivå med D950 uklokka, og klokker faktisk bedre.

Et forslag som nesten holder budsjettet.

Minne er dyrt, men jeg ville ikke gått ned på kvaliteten her.

Legger du på et par 100 kr, kan du gå for ASUS P5B, som med siste BIOS skal klokke bra. Jeg sjekken testen, og de klarte faktisk hele 3,86 GHz med E6300.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Etter de testene jeg har sett yter nok E6300 på nivå med D950 uklokka, og klokker faktisk bedre.

Et forslag som nesten holder budsjettet.

Minne er dyrt, men jeg ville ikke gått ned på kvaliteten her.

Legger du på et par 100 kr, kan du gå for ASUS P5B, som med siste BIOS skal klokke bra. Jeg sjekken testen, og de klarte faktisk hele 3,86 GHz med E6300.

6758292[/snapback]

Nå har jeg sprengt budsjettet helt med denne pakken. Er den bra? :hmm: En liten oppgradering ble momtrent til ny PC, men skal jeg først kjøpe noe nytt, er det dumt å kjøpe bare skvip... Oppdaget at jeg hadde litt bedre råd enn jeg trodde også så da har jeg ikke lyst å ta E6300 istedenfor E6400. Skjermkortet kunne vært hakket bedre men skit heller. Tok like greit Asus-kortet du foreslo, men kan noen forklare meg sammenhengen mellom FSB på hovedkortet og Mhz på RAM? Eller bare innbiller jeg meg at det er en sammenheng der når det gjelder overklokking?

Og kan jeg koble den gamle IDE-harddisken min til hovedkortet? Har 1xDVD-brenner og 1xCD-Rom + 1 200gb IDE-harddisk jeg gjerne skulle hatt med videre...

Lenke til kommentar

Ingen av de nåværende P965 HK-ene støtter ram dividere, derfor vil rammen kjøre på samme frekvens som FSB, det vil si det dobbelte hvis du tenker effektiv frekvens. F.eks. Hvis du har en FSB på 400MHz vil rammen på et P965 Hk også måtte kjøre på 400MHz, altså 800MHz effektivt. Du må da ha PC2 6400 ram.

Så vidt jeg vet har P5B kun en IDE inngang, må kanskje kjøpe en slik en ?

Endret av Sir Eatsalot
Lenke til kommentar
Nå har jeg sprengt budsjettet helt med denne pakken. Er den bra?  :hmm:  En liten oppgradering ble momtrent til ny PC, men skal jeg først kjøpe noe nytt, er det dumt å kjøpe bare skvip... Oppdaget at jeg hadde litt bedre råd enn jeg trodde også så da har jeg ikke lyst å ta E6300 istedenfor E6400. Skjermkortet kunne vært hakket bedre men skit heller. Tok like greit Asus-kortet du foreslo, men kan noen forklare meg sammenhengen mellom FSB på hovedkortet og Mhz på RAM? Eller bare innbiller jeg meg at det er en sammenheng der når det gjelder overklokking?

Og kan jeg koble den gamle IDE-harddisken min til hovedkortet? Har 1xDVD-brenner og 1xCD-Rom + 1 200gb IDE-harddisk jeg gjerne skulle hatt med videre...

6758854[/snapback]

Det blir fort sprenging av budsjett når man skal oppgradere. Blir ofte, tar du den så tar du den også.

Tar spørsmålet om IDE først. Tror de fleste HK med P965 brikkesett bare har en IDE med mulighet til maks 2 enheter. Faktisk har ikke P965 IDE (PATA) i det hele tatt, men HK produsentene putter på til DVD og CD. Så du får droppe CD-en.

Ja det er en sammenheng med mellom FSB på HK og Mhz på RAM. Men dette kan andre så mye bedre enn meg. Det jeg har fått med meg er at det er en fordel med mulighet for å kjøre synkront, og at PC6400 er minimumet til Intel Core 2 Duo dersom man ønsker å klokke i vei. Edit: Ser at Sir Eatsalot har svaret, men lurer på om det ikke er divider på noen av de nyeste BIOS-ene.

Apropos klokking, har du virkelig ønske om å gjøre det, er faktisk det bedre å kjøpe ASUS P5B Deluxe eller Gigabyte GA-965P-DS4. Skikkelig kjøling på kondensatorer gir mer å gå på. Går du ned til en 300 GB disk så går dette opp i opp.

Ønsker du ikke å klokke skal faktisk boxed kjøler på Intel Core 2 Duo være relativt stille etter det som sies. Relativt lite varmeutvikling gir resultater.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Prøvde å kikke litt på kortene, og virket for meg som om det ikke var så store forskjeller... skal ikke klokke ekstremt heller. CPU-kjøleren bidrar kanskje til å kjøle ned nærliggende komponenter også? Hmm.. men kondensatorer lukter jo veldig vondt når det blir for varm for dem, så kanskje best å være forsiktig? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...