Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN mellom 2 Nextgentel lokalnettverk

Anbefalte innlegg

Har tenkt på dette en stund og sjekket litt, men føler jeg ikke har funnet noe godt svar. Tanken er denne:

Sette opp ett Virtuelt Private Network(VPN) mellom mitt hjemmenettverk og et annet nettverk hos en kamerat. Hva trenger man av hardware osv ? Finnes det feks programvare så man kan kjøre en vanlig PC istedenfor dyrere komponenter ?

Vil gjerne ha noen forslag her :smile:

En annen ting.... er dere enige at med VPN mellom 2 nettverk vil det være mulig å spille feks spill over IPX protokollen mellom alle disse maskinene akkurat som det er mulig når man er lokalt på et vanlig hjemmenettverk? Vil ikke alt tunneleres gjennom IP protokollen over Internett ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du kjører Novell Netware på en av maskinene deres kan man ikke bruke IPX/SPX protokollen. Bruk tcp/ip, Lag en ny connection, bruk wizarden i windows, velg vpn der, ha begge ip adressene tilgjenelig, og legg inn disse.

Du trenger ingen dedikert hardware til dette, men du må nok ha internett tilkobling. Det vil gå over internett ja, det er jo hele poenget med vpn.

Dette gjør du med en vanlig windows utgave. Det er 1-2-3 med windows 2000 og xp ihvertfall, 95 og 98 skulle vel gå det også.

[ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2002-10-25 18:02 ]

Lenke til kommentar

problemet er at NGT bruker NAT og du har derfor ikke en fast IP adresse. Eneste måten (så vidt jeg har forstått) er derfor å ta kontakt med NGT for å få fast ip, og for å få dem til å klargjøre for VPN. Jeg kjører selv VPN opp mot Universitetet i Bergen, men må da ringe opp med en egen forbindelse mot en fast IP adresse som UIB gir meg.

MvH

Bernhard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...