Gå til innhold

LCD og magnetisme

gleep

Anbefalte innlegg

Jeg har en HP Omnibook XE3 laptop. Den har delt bord med en kraftig forsterker i lang tid. Jeg flyttet litt rundt på den slik at den ble stående ganske nærme forsterkeren. Etter en stund la jeg merke til at den hvite skriften på skjermen (dette er en server) hadde blitt rød. Jeg flyttet laptopen vekk fra forsterkeren, og da ble skriften hvit igjen, i ca 2 timer, før den koblet helt ut. Jeg restartet et par ganger, men skjermen slo seg av etter et par minutter helt til den sluttet å virke. Maskinen fungerer fortsatt som server og jeg merker ingen feil på disken eller annen maskinvare.

Jeg har lest at magnetisme ikke påvirker LCD-skjermer, men dette tviler jeg på. Finnes det noen slags form for avmagnetisering for LCD? Ettersom garantien gikk ut for et år siden antar jeg at det er bare å kaste maskinen siden det antageligvis koster en formue å reparere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lest at magnetisme ikke påvirker LCD-skjermer, men dette tviler jeg på.

6754765[/snapback]

Dumt å tvile på det. Det er jo enkelt å vise at så ikke er tilfelle. Bare ta en vanlig magnet (f.eks en kjøleskapmagnet) og sett den inntil skjermen. Det gir et magnetfelt som er mange hundre (tusen?) ganger kraftigere enn fra en forsterker.

Du vil ikke se noen påvirkning på en LCD skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...