Gå til innhold

Får ikke installere Ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei

Prøver å installere Ubuntu på to maksiner. En stasjonær (amd athlon 64, 3500+, 1 gig ram, 250 hd) og en IBM Lenovo R50e bærbar.

Jeg har lastet ned, brent og sjekket Ubuntu Live-cd for feil.

På stasjonær maskin er det ingen problem å få live-cd opp å gå. Jeg får startet installasjonen. Etter å ha satt opp ønskede partisjoner, krasjer installasjonsprog 15% ut i prosessen. Dette gjentar seg gang på gang. Det skal også nevnes at win xp er installert. Brukte partition magic til å lage nye partisjoner for linux (5 gb, og 1gb for swap). Har forsøkt å formatere partisjonene i pm (ex3 og swap), samt la installasjons cd ta seg av formateringen. Resultatet blir det samme uansett. Skal også nevnes at jeg har klart å installere ubuntu en gang tidligere på denne maskinen, men måtte fjerne det pga noe problemer. Måten jeg fjernet på var å formatere partisjonen jeg hadde installert ubuntu på.

På bærbar maskin får jeg ikke opp live-cd. under boot og oppstart ender det ved hvert forsøk opp med skjermen full av feilmeldinger ("4294770.546000 Buffer I/O error on device dm-0, logical block..."). Det er ikke samme nr på alle feilmeldingene, tok bare med en som eksempel. Her er også win xp installert. Har ikke partisjonert disken, og tenkte bruke verktøy på live-cd for å opprette ny partisjon til ubuntu.

Kan vel ikke være hardware feil på begge maskiner? Begge maskinene fungerer problemfritt i win xp. Har også på begge maskiner sjekket hd for feil (chkdsk og defrag).

Noen forslag til nytt angrep for å få dette til?

Mvh

André

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stasjonær: Hvis du bare lar det være en tom plass på disken, kan ubuntu instalasjonen partisjonere og formatere den akuratt slik den trenger. Kan hende at windows/pmagic har lagt igjen noe den ikke liker. Du bør ha mer enn 6 GB(mener jeg da), til ubuntu. selv om det holder, blir det temmelig trangt hvis du skal ha noen ekstra programmer inn. Prøv å øk til 10 GB og la det være uformatert, så lar du ubuntu automatisk partisjonere og formatere. vil du få 9.5GB på / og ca 500MB på swap vil jeg tro

edit: har desverre ikke noe hjelp tilgjenglig angående laptop. Men er det 100% skivebom å si at det er noe feil med cdrom? At den ikke klarer å lese/finne disken....

Alternative du kan gjøre er å bestille cder fra shipit.ubuntu.com eller noe å prøve de diskene. Men det tar jo 2 uker å få de, så da må du i så fall vente.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...