Gå til innhold

Trene vekk senebetennelse?

Anbefalte innlegg

jeg har hatt senebetennelse i ca 3 år nå.

mest pga masse aktiv gitarspilling uten oppvarming.

jeg har tatt 3 kortisonsprøyter, men det kommer som regel tilbake hvis jeg ikker er forsiktig. nå har jeg forsåvidt gått i et halvt år uten å kjenne noe.

for et par uker siden så begyndte jeg å trene (hjemme med manualer).

holder jeg på for mye, så blir jeg fort sliten i senene. (vanskelig å forklare, men for dere som har/har hatt senebetennelse så vet dere hva jeg mener. har ikke fått "strømstøt" ut ifra dette).

men til hovdepoenget mitt. går det an å trene vekk senebetennelsen? har hørt alt fra "det går kjempefint" til "nei for all del så må du ikke trene med senebetennelse!!". hvem skal jeg høre på?

venligst ikke bare si "joda. går godt det". kan jeg få en begrunnelse for hvorfor jeg kan eller hvorfor jeg ikke kan?

takk

Gorbag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det beste er å hvile og la det bli bra helt bra igjen, altså ikke "trene det bort".

Å ikke varme opp er bare dumt, varm godt opp så slipper du bekymre deg om dette.

Du kan dessuten ta EFA Omega for å redusere risikoen for betennelse.

6753843[/snapback]

vel. spiller i et seriøst band så gitaren legger jeg ikke vekk. får heller begynne rolige på den delen. jeg prøvde å hvile et år. men kom fort tilbake igjen så fort jeg gjør noe..

men jeg trenger forsatt begrunnelser hvis det er noen som har

Lenke til kommentar

Da må du varme godt opp før du spiller da ihvertfall.

Og når du kjenner det veldig godt er det en metode du kan teste:

Kjøp to "geleposer" på apoteket, en som du fryser og en som du varmer. Bytt på å varme og kjøle ned armen i 1.mins intervaler.

Forresten, hvor har du senebetennelse? Over eller underarmen?

Hjelper å strekke ut litt imellom nedkjølingen og oppvarmingen.

Lenke til kommentar
Da må du varme godt opp før du spiller da ihvertfall.

Og når du kjenner det veldig godt er det en metode du kan teste:

Kjøp to "geleposer" på apoteket, en som du fryser og en som du varmer. Bytt på å varme og kjøle ned armen i 1.mins intervaler.

Forresten, hvor har du senebetennelse? Over eller underarmen?

Hjelper å strekke ut litt imellom nedkjølingen og oppvarmingen.

6753943[/snapback]

albuen og ned. både innsiden og utsiden. og på begge armene.

det er på utsiden jeg kjenner det best, og blir fortest sliten

Lenke til kommentar
Akupunktur tok rotta på min senebetennelse for noen år siden. Har ikke kjent mye til den etterpå.

6754076[/snapback]

jeg kjenner en som gjorde det samme, men fikk det fort tilbake.

har hørt rykter om at en kan opperere det vekk, men det må vel være i spesielle tilfeller?

Lenke til kommentar

Kan umulig tenke meg at en betennelse kan opereres bort, men nå er ikke jeg lege heller ... Det er forresten omtrent 6 år siden jeg fikk behandlingen, og jeg har ikke merket noe særlig til det siden. Når jeg bruker armen på visse måter kan jeg få vondt, men det tror jeg er mer fordi jeg bruker muskler som ikke er vant til å bli brukt, og at denne smerten kan forveksles med senebetennelse.

Dette er uansett noe skikkelig svineri, håper du blir kvitt det. :thumbup:

Lenke til kommentar
Kan umulig tenke meg at en betennelse kan opereres bort, men nå er ikke jeg lege heller ... Det er forresten omtrent 6 år siden jeg fikk behandlingen, og jeg har ikke merket noe særlig til det siden. Når jeg bruker armen på visse måter kan jeg få vondt, men det tror jeg er mer fordi jeg bruker muskler som ikke er vant til å bli brukt, og at denne smerten kan forveksles med senebetennelse.

Dette er uansett noe skikkelig svineri, håper du blir kvitt det.  :thumbup:

6754178[/snapback]

ja det er skikkelig svineri. føler at 3 holder. måtte slutte i den forrige jobben min pga dette. tok 1 års pause i bandet og.

men mer tips og hjelp mottas med glede :)

Lenke til kommentar

Vanlige manualer er noe helt annet enn Powerball, da manualer gir en statisk belastning på musklene. Uten å være noen ekspert mener jeg å huske at det er dette som fører til senebetennelse. At du blir fort sliten av Powerball betyr bare at du ikke er vant til det. Det går bedre etter hvert.

Jeg sier ikke at en Powerball garantert vil hjelpe deg, bare at det er mulig. Det at du blir fort sliten av noe er ingen grunn til å avskrive det.

Lenke til kommentar
Vanlige manualer er noe helt annet enn Powerball, da manualer gir en statisk belastning på musklene. Uten å være noen ekspert mener jeg å huske at det er dette som fører til senebetennelse.  At du blir fort sliten av Powerball betyr bare at du ikke er vant til det. Det går bedre etter hvert.

Jeg sier ikke at en Powerball garantert vil hjelpe deg, bare at det er mulig. Det at du blir fort sliten av noe er ingen grunn til å avskrive det.

6758676[/snapback]

hm. må kanskje teste det ut da. må ha noe å bruke penger på uansett.

men vet du om det er fysisk mulig å trene det helt vekk?

Lenke til kommentar

Nei, det må du nesten spørre en fysioterapeut om. Jeg har bare hørt at powerball blir brukt i behandlingen, noe som høres sannsynlig ut siden den tilbyr en mye mer dynamisk belastning av musklene enn f.eks. manualer.

EDIT: Dessuten er det en ganske så artig leke. :)

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Nei, det må du nesten spørre en fysioterapeut om. Jeg har bare hørt at powerball blir brukt i behandlingen, noe som høres sannsynlig ut siden den tilbyr en mye mer dynamisk belastning av musklene enn f.eks. manualer.

EDIT: Dessuten er det en ganske så artig leke.  :)

6758775[/snapback]

hehe. sant nok. har som sagt testet og var en ganske så grei "leke".

takk for svar :)

Gorbag

Lenke til kommentar

6758723[/snapback]

Hei, jeg er selv musiker og har slitt med senebetennelse. Løsningen ble, tro det eller ikke, gjennom tae-kwon do. Det som skjedde var at musklene ble trent større enn de trengte være, og oftere enn før. Siden da har jeg ikke merket noe til det, og jeg kan spille dagesvis og dra på klatring helt fint. Tror derfor at 15 minutter på underarmen to ganger om dagen skal hjelpe deg godt på vei, dog start med en gang om dagen.

Bevegelse er det beste for armen, og harde lange grep er det verste. Powerball bruker jeg selv for oppvarming, men det nytter nok ikke alene. Strekking og bøying er nok vel så viktig, og det er fire retninger å utføre strekkene på: bøye ned, bøye opp, vri inn og vri ut. For bøyene må du hjelpe til med gulvet, og med vridingen må du hjelpe til med andre hånda. Bevegelse er viktig, så vri armen mens du bøyer den, slik at albuen peker rundt om kring.

Tror hvis du varmer opp på powerball vekselvis hver arm i 5 minutter, strekker i 5 minutter og øker hastigheten på powerball i 5 minutter til slik at du blir sliten, vil armen komme seg. Hva kan bli værre med en "kronisk senebetennelse"? De siste 5 minuttene kan du også bytte ut med pushups på matte, vekselvis på håndflate (varier vinkelen), knyttneve og fingertupper. varier også avstanden mellom hendene, og posisjon frem-bak, slik at du blir mindre sliten og trener flere muskler.

Ta det veldig veldig veldig pent de første gangene, for powerball er lett å bli skadet av. Ro ned farten eller stopp hvis det gjør vondt! Bare å holde den i gang i 5 minutter varmer deg opp nok. Hvis du orker mer på slutten er jo dette bonus, men husk at du skal spille siden. Det du orker mer kan du ta igjen på kvelden.

Håper dette hjelper, lykke til med gitarspillingen!

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar

6758723[/snapback]

Hei, jeg er selv musiker og har slitt med senebetennelse. Løsningen ble, tro det eller ikke, gjennom tae-kwon do. Det som skjedde var at musklene ble trent større enn de trengte være, og oftere enn før. Siden da har jeg ikke merket noe til det, og jeg kan spille dagesvis og dra på klatring helt fint. Tror derfor at 15 minutter på underarmen to ganger om dagen skal hjelpe deg godt på vei, dog start med en gang om dagen.

Bevegelse er det beste for armen, og harde lange grep er det verste. Powerball bruker jeg selv for oppvarming, men det nytter nok ikke alene. Strekking og bøying er nok vel så viktig, og det er fire retninger å utføre strekkene på: bøye ned, bøye opp, vri inn og vri ut. For bøyene må du hjelpe til med gulvet, og med vridingen må du hjelpe til med andre hånda. Bevegelse er viktig, så vri armen mens du bøyer den, slik at albuen peker rundt om kring.

Tror hvis du varmer opp på powerball vekselvis hver arm i 5 minutter, strekker i 5 minutter og øker hastigheten på powerball i 5 minutter til slik at du blir sliten, vil armen komme seg. Hva kan bli værre med en "kronisk senebetennelse"? De siste 5 minuttene kan du også bytte ut med pushups på matte, vekselvis på håndflate (varier vinkelen), knyttneve og fingertupper. varier også avstanden mellom hendene, og posisjon frem-bak, slik at du blir mindre sliten og trener flere muskler.

Ta det veldig veldig veldig pent de første gangene, for powerball er lett å bli skadet av. Ro ned farten eller stopp hvis det gjør vondt! Bare å holde den i gang i 5 minutter varmer deg opp nok. Hvis du orker mer på slutten er jo dette bonus, men husk at du skal spille siden. Det du orker mer kan du ta igjen på kvelden.

Håper dette hjelper, lykke til med gitarspillingen!

6758839[/snapback]

tusen takk for flott svar. jeg bør vel kanskje starte med den minste powerballen?

Lenke til kommentar
Når det gjelder tyngde er det vel bare to å velge i; den vanlige og den som er i metall, dobbelt så tung og koster en formue. Sistnevnte er nok litt for heftig for de fleste.  :p

6759600[/snapback]

ok. da er valget klart. tusen takk for hjelp alle sammen :thumbup:

håper jeg blir kvitt det snart

Gorbag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...