Ustedalen Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Jeg er veldig glad i aa vite hva andres utstyr er, saa jeg tenkte jeg kunne lage en traad om dette. Hadde vaert fint om dere hadde inkludert et bilde ogsaa. Kamera Utstyr Nikon D50 AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G IF-ED Sigma 70-300mm F4-5,6 DG Macro Dane-Elec Secure Digital 1 GB Ekstern Lagringsplass Amitech Travel Disk II Stativ Et stoedig og godt stativ fra Bogen (vet riktig nok ikke navnet) Bogen 3262QR Head Filtere Promaster Circular Polarizer Filter 52mm Hoya Circular Polarizer Filter 58mm Hoya Filter ND8 52mm Hoya UV Filter 52mm Hoya UV Filter 58mm 52-58mm Adapter Rense tilbehoer Rodenstock Microfiber Promaster Microfiber Promaster DigiClean Ultrafine Microfiber Promaster OpticClean Lens Cleaner Sekk Tamrac 5577 Expedition 7 Ryggsekk Onskeliste, neste innkjoep Nikon 60mm F2,8 AF-D Macro Objektiv Nikon 24mm F2,8 AF-D Objektiv Et nytt ND-filter med moerkere/lysere grad Nikon SB-600 Blitz/Nikon SB-800 Blitz (Har ikke bestemt meg for hvilken) Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Javell, du vil vi skal legge ut skrytelista? Her er min: Kamera Canon Ixus 700 Canon Powershot S2 IS Canon EOS 5D 2 stk Canon EOS 350D Objektiver: Canon EF 24-105mm f/4L IS USM Canon EF 70-200mm f/4L USM Canon EF 35mm f/1,4 USM Canon EF 50mm f/1,4 USM Canon EF 85mm f/1,8 USM Tamron SP AF 90mm f/2,8 Di Macro 2stk EF 18-55 Stativ 54100 Cullmann Vanguard Tracker 4 Filtere Hoya HMC Super Multi-Coated UV(0) 77mm Hoya HMC Multi-Coated UV(0) 67mm Hoya Cir-Polarizing 77mm Hoya HMC Super Multi-Coated UV(0) 72mm Hoya Super Cir-Polarizing 72mm Sigma HMC UV(0) 58mm Sigma HMC UV(0) 58mm Minnekort: SanDisk Extreme III 2Gb Lexar Platinum 40* 1Gb SanDisk 2Gb SanDisk 256Mb SanDisk 256Mb Blits: Canon Speedlite 580EX Bowens Esprit Gemini BW-4305EU Annet: Batterigrep til EOS 5D Softbox til 580 EX-blits Hama USB 2.0 Card Reader 19 in 1 Canon batteripakke CP-E3 Huey Skjermkallibrator Rense tilbehør Eclipse renseveske Sensor Swab rensepads Sekk Lowepro Ønskeliste, neste innkjøp EF 50mm f/1,2 EF 100-400L Endret 31. august 2006 av Snakenor Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Mitt viktigste utstyr er øyet og øret. Med andre ord sansene generellt. Godt hjulpet av "Digital fotografi i praksis" og "National geographic field guide" så har jeg det viktigste. Hva jeg trykker på eller hvordan jeg bærer det rundt er fullstendig likegyldig for alle andre enn meg selv. Det er bildene som teller. Lag heller en tråd om "hva er dine beste motiver".. Synes nå jeg da. EDIT: Ja mitt innlegg er litt oftopic, men det er faktisk relevant å informere om at utstyret ikke er viktigst, det er fotografen. Det er det samme hva slags utstyr man har så lenge man får til det man vil.. Endret 27. august 2006 av photoguy Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Må legge til at jeg er helt enig i det Photoguy sier her, 90% avhenger av fotografen og ikke utstyret! S Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Enig med photogay: Det synes jeg trådstarter sitt bilde viser:) For det bildet er vel ikke allverden.... Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Syns ikke det er noe galt med en slik tråd, artig å vise fram utstyret sitt for de som liker det. Og det er jo litt moro at noen av de som kritiserer denne tråden har utstyrsliste som signatur Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Er enig i at verdien av en slik liste ikke er stor.. Men kan jo være greit å se hva andre drasser rundt på Olympus E-1 14-54 (eqv. 28-108) F2.8-3.5 50-200 (eqv. 100-400) F2.8-3.5 2x Hoya UV-filtre til overnevnte (67mm) EX-25 ext. tube 4gb Sandisk Extreme 1gb Sandisk Extreme FL-36 blitz Tamrac 5577 Expedition Neste blir nok et skikkelig Gitzo karbonstativ, og et bra hode... Drømmer også litt om 35-100mm F2.0 (70-200), men denne ligger desverre på 19500.- Mvh. TH Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Her er mitt utstyr. Kamera: Canon Ixus 65. Kamerabag: Case Logic. Minnekors: SanDisc 1 Gb. Ønsker. Digital speilrefleks. Endret 28. august 2006 av Rubyred Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Det er størrelsen det kommer an på... Lenke til kommentar
whoi Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Det er størrelsen det kommer an på... 6754802[/snapback] Ja, det fant han her ut: Mitt utstyr kan dere se på http://www.usikkert.net/foto/ Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Syns ikke det er noe galt med en slik tråd, artig å vise fram utstyret sitt for de som liker det. Og det er jo litt moro at noen av de som kritiserer denne tråden har utstyrsliste som signatur 6754598[/snapback] Ja, det er noe annet. Da en i enkelte tilfeller lettere forstå hva folk snakker om, med tanke på deres utstyr. Og med tanke på bildekritikken. Slipper tross alt å lete fram denne tråden for å se hvilket utstyr en har. Personlig ser jeg lite poeng i en slik tråd, og for meg er det fortgjort å lage en liste: Canon 300D Canon 50mm f/1.8 II Sigma 55-200mm F4-5,6 DC Canon 18-55mm Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 Har jeg sagt at man tar bedre bilder jo dyrere utstyr du har? Nei! Det eneste jeg spoer etter, er hvilket utstyr folk har fordi jeg finner dette interessant. Er det virkelig et saa stort problem at jeg synes det er interessant? @and_mit: Tror du virkelig at det bildet ble tatt med hensikt for aa lage bildet kunsterisk? Aa ta et bra bilde? Bildet ble tatt bare for aa vise frem mitt utstyr, ikke for noen andre hensikter. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) Snakker om å få en storm i trynet! ... Gutten spurte bare hva folk hadde, men så fikk han så mange andre poster med "blahblahblah .... er ikke utstyret det kommer an på .... blahblahblah" og "blahblahblah... kjedelig tråd.... blahblahblah"... Ustedalen: Jeg også synes det er morro å se hva andre har! ..., men jeg tror du må starte en ny tråd, for denne er ødelagt av masse klaging og andre søppelkommentarer som f.eks "Min er større en din"! H******!! Hva med å bare gi et orntlig svar i stedet for å starte en diskusjon som er helt OT? Ja ja... her er min utstyrsliste hvis jeg husker alt da...: Olympus E-500 Zuiko Digital 14-45 F3,5-5,6 Zuiko Digital 40-150 F3,5-4,5 Zuiko 28mm F2,8 Zuiko 50mm F1,4 500mm F8 Speiltele (husker ikke produsent) FL-36 blitz ( + Haug med AA batterier) 58mm Hoya PL filter 58mm Closeup set.. (+1, +2, +4, +10) 3x Batterier BLM1 eller hva de nå heter fra Olympus... 2x orginale, 1 stk uorginalt. (har også diverse mindre filter og konverterlinser fra tidligere... f.eks en 1,7x Olympus teleconverter... funker faktisk fint sammen med 40-15'en) 2* 1GB Sandisk Extreme III 3* 2GB Sandisk Extreme III 512MB xD Type M (Lyst på 1GB Type H) 1stk Monopod (manfrotto), 1 stk Tripod (SLIK), 1 stk mini3pod. Diverse bager... Ønskeliste; 14-54 F2,8-3,5 + mye, mye mer.. +++ Edit; leif + mer utstyr. Endret 28. august 2006 av kiskogl Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Snakker om å få en storm i trynet! ... Gutten spurte bare hva folk hadde, men så fikk han så mange andre poster med "blahblahblah .... er ikke utstyret det kommer an på .... blahblahblah" og "blahblahblah... kjedelig tråd.... blahblahblah"...Ustedalen: Jeg også synes det er morro å se hva andre har! ..., men jeg tror du må starte en ny tråd, for denne er ødelagt av masse klaging og andre søppelkommentarer som f.eks "Min er større en din"! H******!! Hva med å bare gi et orntlig svar i stedet for å starte en diskusjon som er helt OT? Poenget (som jeg skrev hvis du ser litt nøyere etter) var overhodet ikke å kuppe en slik liste, det er meg likegyldig hva folk har av interesser. Om noen liker å vite hva andre har i klesskapet, i fotobagen, i cdsamlingen osv så gjerne for meg. Det er overhodet ikke poenget. Poenget er at denne tråden sannsynligvis også leses av utrolig mange som skal kjøpe utstyr, og kan finne det interessant å se hva andre har (sånn sett er denne tråden nyttig). Det som gjør tråden unyttig er at det ikke står en sammenheng mellom bruk og utstyr - det er ikke nødvendig å ha masse utstyr for å ta bra bilder. Det er det også viktig å formidle til de som ikke vet hva de skal kjøpe og dermed leser denne diskusjonen. Utstyret er IKKE viktigst, det er forståelsen av komposisjon og kunnskap om teknikk. Et eksempel er at det er en gjenganger at Canon 18-55 kit-objektivet er så dårlig. Fakta er at det optisk er på samme nivå som den meget dyrere EF 18-75 IS USM! Alt handler om å mestre det utstyret man har. Man blir ikke bedre fotograf av å ha masse utstyr. For normal fotografering på ferie, street, natur osv så holder det ofte med kamerahus og en 28/30mm objektiv. Jeg oppfordrer alle som skal skrive hva de har (og dere som har skrevet hva dere har) om å legge til bruksområde ved siden av objektivet/utstyret. På den måten kan tråden bli nyttig. Sånn som den er nå blir det bare "jeg har større p... enn deg, og da får jeg bedre damer.. hahahahaha den satt tenker jeg! LIZZM!" Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Snakker om å få en storm i trynet! ... Gutten spurte bare hva folk hadde, men så fikk han så mange andre poster med "blahblahblah .... er ikke utstyret det kommer an på .... blahblahblah" og "blahblahblah... kjedelig tråd.... blahblahblah"...Ustedalen: Jeg også synes det er morro å se hva andre har! ..., men jeg tror du må starte en ny tråd, for denne er ødelagt av masse klaging og andre søppelkommentarer som f.eks "Min er større en din"! H******!! Hva med å bare gi et orntlig svar i stedet for å starte en diskusjon som er helt OT? Poenget (som jeg skrev hvis du ser litt nøyere etter) var overhodet ikke å kuppe en slik liste, det er meg likegyldig hva folk har av interesser. Om noen liker å vite hva andre har i klesskapet, i fotobagen, i cdsamlingen osv så gjerne for meg. Det er overhodet ikke poenget. Poenget er at denne tråden sannsynligvis også leses av utrolig mange som skal kjøpe utstyr, og kan finne det interessant å se hva andre har (sånn sett er denne tråden nyttig). Det som gjør tråden unyttig er at det ikke står en sammenheng mellom bruk og utstyr - det er ikke nødvendig å ha masse utstyr for å ta bra bilder. Det er det også viktig å formidle til de som ikke vet hva de skal kjøpe og dermed leser denne diskusjonen. Utstyret er IKKE viktigst, det er forståelsen av komposisjon og kunnskap om teknikk. Et eksempel er at det er en gjenganger at Canon 18-55 kit-objektivet er så dårlig. Fakta er at det optisk er på samme nivå som den meget dyrere EF 18-75 IS USM! Alt handler om å mestre det utstyret man har. Man blir ikke bedre fotograf av å ha masse utstyr. For normal fotografering på ferie, street, natur osv så holder det ofte med kamerahus og en 28/30mm objektiv. Jeg oppfordrer alle som skal skrive hva de har (og dere som har skrevet hva dere har) om å legge til bruksområde ved siden av objektivet/utstyret. På den måten kan tråden bli nyttig. Sånn som den er nå blir det bare "jeg har større p... enn deg, og da får jeg bedre damer.. hahahahaha den satt tenker jeg! LIZZM!" 6756198[/snapback] ARGH! ... Så start en ny tråd for deg selv da! Trådstarter spesifiserte TYDELIG at han kun var ute etter å se andres utstyr! Fatter ikke at det skal være så vanskelig. Jeg ER enig med deg, men start nå en tråd for deg selv da i stedet for å kritiser trådstarteren for at han ville ha en enkel tråd der folk presenterte utstyret! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) Nikon D70 På vei fra USA: Nikon FM Nikkor 18-70mm AF-S DX f3,5-4,5 Nikkor 50mm AF D f1,8 Nikkor 28mm AF D f2,8 Tamron 90mm f2,5 (nei, det er ikke feil) Sigma 70-300 f4,5-6,3(?) DG APO "Macro" 3x 1GB CF Sandisk Exteeme III 256MB CF Sandisk Ultra II Velbon CX560 Stativ - soon to be replaced Lowepro Slingshot 200 AW Nikon SB28 Blitz Nikon P4 256Mb Sandisk Ultra II SDplus USB. Endret 28. august 2006 av MrLee Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) ARGH! ... Så start en ny tråd for deg selv da! Trådstarter spesifiserte TYDELIG at han kun var ute etter å se andres utstyr! Fatter ikke at det skal være så vanskelig. Jeg ER enig med deg, men start nå en tråd for deg selv da i stedet for å kritiser trådstarteren for at han ville ha en enkel tråd der folk presenterte utstyret! 6756227[/snapback] En ny tråd vil ikke gjøre denne noe bedre. Du har tydeligvis ikke skjønt poenget i innlegget mitt, og det er dermed ingen vits å diskutere videre med deg. Les innlegget en gang til, og følg oppfordringen min, så kan faktisk en slik tråd få en sticker, fordi den da kan være til nytte for andre. Dessuten har det vært mange slike tråder det siste året. Kan man ikke bare legge seg selv til på de andre trådene? Endret 28. august 2006 av photoguy Lenke til kommentar
andreash Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Mitt utstyr er som følger: (Står jo mesteparten i signaturen men...) Kamera: - Canon 1DIIn Objektiver: - Canon EF 70-200 2.8L IS - Canon EF 24-105 4L IS - Canon EF 50 1.4 - Canon EF 100 2.8 Makro Blitz - Canon 580EX Bltz Fotosekk/bag: - Lowepro Stealth Reporter D550 bag - Kata R-103 Sekk Stativ: - Manfrotto 190ProB med videosøyle - Manfrotto 488RC0 stativhode Filtre - Hoya Super Circ Polafilter 77mm - Hoya HMC ND4 gråfilter 77mm - Hoya HMS Super UV filter 77mm Ekstra utstyr: - Fjernutløser RS-80N3 - Ekstra batteri - Kortleser Minnekort: - 2 x Lexar 1GB 80x CF - 1 x Lexar 512MB 80x CF - 2 x Lexar 2GB 133x CF - 2 x Dane-Elec 2GB 133x SD Ekstern lagring: - Vosonic VP-8360 med 60GB HD Renseutstyr: - Sensor Swabs - Visible Dust børster - div andre Børster - Blåsebelg Litt info om bruken: Kjøpte kameraet etter å ha vært igjennom en del andre modeller. Mest på grunn av hastighet med tanke på sportsbilder etc. 70-200 objektivet brukes en del i sportshaller, dyr og portretter 50mm brukes innendørs og ellers hvor det er lite lys. 100mm brukes til makro selvsagt + portrett. 24-105 er typis walkaround objektiv til ferie og hverdag. Blitzen sier seg selv. Stativet brukes ved dårlig lys og makro Kata sekken brukes på tur og reise hvor jeg skal gå et stykke. Selvsagt hvor jeg ikke behøver å kameraet klart på 1-2-3. Stealth bag'en bruker jeg på korte turer, typisk dyrepark, gå rundt i byen etc. Minnekort er ALLTID greit å ha en del av. Samme med ekstra batteri. I tillegg til ekstern disken som er ekstra kjekt å ha på lange reiser. Filtrene brukes til litt av hvert. Pola filteret til å fjerne reflekser i vann, vinduer etc. ND4 filteret til å få litt lengre lukketider. Sånn håper det var litt nyttig hva jeg brukte utstyret til også Lenke til kommentar
Haaland78 Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) La meg se: Canon 10D Canon 24-70 f/2.8L Canon 70-200 f/2.8L Sigma 30mm f/1.4 Canon Speedlite 580EX Sigma 77mm uv Sigma 62mm uv Manfrotto stativ Sandisk ExIII 1gb No-name 1gb Og ca. dette tar jeg bilder av: http://www.flickr.com/photos/haaland/sets/72157594240339742/ Endret 28. august 2006 av Haaland78 Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Litt info om bruken: Kjøpte kameraet etter å ha vært igjennom en del andre modeller. Mest på grunn av hastighet med tanke på sportsbilder etc. 70-200 objektivet brukes en del i sportshaller, dyr og portretter 50mm brukes innendørs og ellers hvor det er lite lys. 100mm brukes til makro selvsagt + portrett. 24-105 er typis walkaround objektiv til ferie og hverdag. Blitzen sier seg selv. Stativet brukes ved dårlig lys og makro Kata sekken brukes på tur og reise hvor jeg skal gå et stykke. Selvsagt hvor jeg ikke behøver å kameraet klart på 1-2-3. Stealth bag'en bruker jeg på korte turer, typisk dyrepark, gå rundt i byen etc. Minnekort er ALLTID greit å ha en del av. Samme med ekstra batteri. I tillegg til ekstern disken som er ekstra kjekt å ha på lange reiser. Filtrene brukes til litt av hvert. Pola filteret til å fjerne reflekser i vann, vinduer etc. ND4 filteret til å få litt lengre lukketider. Sånn håper det var litt nyttig hva jeg brukte utstyret til også 6756405[/snapback] Eksempel til etterfølgelse! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå