Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

bærbar PC druknet i farris

Anbefalte innlegg

Har vært referent på et seminar i helga, og tok derfor med meg min bærbare Dell Inspiron 1100 (kjøpt i 2003) for å skrive mest mulig av referatet underveis på møtet.

I går var min sidekamerat (ansatt i organisasjonen som jeg var referent for) så uheldig å skumpe til farrisflasken sin, så det havnet kanskje 0,5-1 dl farris over pc'en. Dette var helt øverst til venstre, ned i tastaturet og bakover mot baksiden av maskinen. Noe vann snek seg innunder under skjermfestet også.

Vi fikk tak i noe papir ganske raskt og begynte å tørke av det vannet vi så, også nede mellom tastene.

Først virket det som om det hadde gått greit, men musa fungerte ikke. (Fant ut senere at musa er ok, må nok være USB-kontakten som har problemer.)

Så skrudde jeg av maskinen. Etter en stund prøvde jeg å skru den på igjen, fikk se den vanlige bios-forsiden (press F2 to enter Bios). Etterpå kom bare "error loading operating system".

Samme skjer når jeg prøver å skru på maskinen igjen nå.

Mine spørsmål er:

Hva er ødelagt? Alt eller bare enkelte deler?

Kan maskinen repareres, og er det lønnsomt?

(jeg ønsker å spare organisasjonen for mest mulig utgifter, samtidig som jeg jo ønsker å ha en bærbar pc av noe slag. )

Håper noen kan hjelpe meg.

lilleninni

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Farris er saltholdig. Her er nok den største skaden skjedd ved at strømmen (ink. batteri) ikke er fjernet med en gang uhellet inntraff. Når maskinen ble startet opp uten at den hadde fått tid til å tørke kan den være påført ytterligere skade. Her har nok du selv påført maskinen den største skaden.

Men alt håp er ikke nødvendigvis ute. Koble fra batteri og strømkabel. Åpn maskin mest mulig (av med tastatur etc etc etc). La alt få god tid til å tørke skikkelig (flere dager). Så kan du begynne å sjekke hva som er skadet.

Lenke til kommentar

Hi :hmm:

Det virker som at du har problemer med å boote til harddisken, men jeg tror ikke det er noe problem med den, du kan eventuellt prøve HD på en annen bærbar maskin...

Jeg tror at det er noen kretser på hovedkortet ditt som har kortsluttet...Du kan jo teste del for del....

Får du noen alarmsignaler (koder) når du starter opp?Som kansje kan fortelle hva som er galt??

Lenke til kommentar

Nå har jeg altså åpnet og tørket maskinen siden søndag kveld. Kikket inni den igår, og da så alt tørt ut, og ikke mye så ut som det hadde vært i kontakt med vann, kun metallplater rundt og over harddisk, og bak tastatur.

Skrudde sammen maskinen igjen, og startet Dell diagnostikk-cd'en. Denne viste at alt var slik det skulle være. I løpet av de to timene det tok å fullføre testen, ble maskinen svært varm, både over tastaturet, under maskinen på høyre side, og nederst på skjermen.

Startet maskinen på nytt, og fikk samme feilmelding: "error loading operating system..."

Med win XP cd i maskinen startet jeg på nytt. fikk da opp de vanlige alternativene, installer. reparer osv. Prøvde repair-funksjonen, men klarte visst ikke helt å formidle til maskinen hva den skulle gjøre..

blir maskinen bra hvis jeg installere windows på nytt fra scratch, eller tror dere alt håp er ute?

lilleninni

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål:

hvis jeg må re-installere windows, og ikke finner OEM-disken som fulgte med fra Dell, kan jeg bruke OEM-disken som fulgte med en HP-laptop kjøpt samme år, som tilhører samboeren min? bruker min egen kode uansett, dersom det funker da...

Lenke til kommentar

øverst til høyre ? det er der cpu ligger så er vell den som er for varm... prøv å få løftet den 1-2cm opp fra underlaget ved å sette noe under bak... jeg har en liten "pynte" stein som står undet min... når den er der så slutter vifta å gå fordi det ikke er noe som trenger kjøling ;D pcen står på 24/7 (uten load, bare som server) og blir ikke varm i det heletatt :D var varm som f*** før "stein trixet"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...