Gå til innhold

Går det an å ha 5 frames å¨en webside??

Anbefalte innlegg

Lar det seg gjøre og eventuelt hvordan, jeg får det ikke til. Jeg vet det ikke er inn å bruke frames men hvis noen har bedre forslag er det bare å komme med det.

Tror ikke det fungerer i php. For jeg skal ha en fotoalbum i mainframe som har next knapp og neste side skal selvfølgelig åpnes i samme vindu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan evt. gjøre slik som jeg har gjort det på min side.

En array i javascript der bildene ligger og så to knapper der du hopper til neste eller forrige bilde.

Har ikke fått til dette med bilder av ulik størrelse(alle bilder blir like store som det første på siden).

frames er noe dritt egentlig og alle store web-guruer fraråder dette.

hun som lærte oss publisering på web her på Høgskolen i Gjøvik ville egentlig ikke lære oss frames.

for å se hvordan jeg har gjort det så gå til http://www.aaseboe.com/galleri/galleri.html og les koden.

Om du ikke fatter hva so gjør va så svar i denne tråden og jeg vil forsøke å hjelpe deg :smile:

(service eller?)

Ulempen med slik jeg har lagd det er at gjester ikke får se alle bildene først og at brukeren må vente til hele bildet er lastet ned ellers så klikker det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg kjører seks framer på Klubblan.tk. Bruk notebook og åpne http://www.home.no/klubblan/index2.html for å se kildekoden til indexfila (index.html er en intro).<DENNE FUNKER IKKE LENGER DA JEG HAR SKIFTET DESIGN PÅ SIDENE>

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk sier at frames ikke er noe å trakte etter. synes personlig at det er dritsmart, særlig hvis man har store bilder som er like på alle sidene.

[ Denne Melding var redigert av: Mikka på 2002-11-06 15:47 ]

Lenke til kommentar

Indexsering av sidene fungerer ikke i de fleste søkemotorene slik at brukeren kommer inn på startsiden din og ikke inn på det som han/hun egentlig søkte etter

Om en brukeren endelig har kommet seg inn på rett side og synes denne er bra og vil legge den i favorittene sine går dette ikke helt uten problem

Om brukeren vil skrive ut siden han står på så vil det mest sannsynlig se annerledes ut på arket enn på skjermen. Vanskelig å få printet ut noe fornuftig format og brukeren må kansje til å klippe teksten fra web siden til eget skriverpogram for å få det riktig ut

En frames html side er vanskligere å kode enn en side som ikke baserer seg på frames

Det er mange som fortsatt har skjermer som ikke er større enn 15” og om ikke de er små nok fra før så blir ikke teksten noe enklere å få med seg når den blir stadig brutt av frames som ligger over teksten

Ofte blir navigeringen til brukeren vanskelig for det kommer ikke klart nok frem til vilken side brukeren kommer til og hvordan han skal komme tilbake

Om en har mange frames på en side og brukeren ikke har akkurat den størrelsen som en laget framsettet i så kommer det opp scrollbarer i hytt og gevær

Når en programmerer frames kan en sette koden slik at framen åpner seg i et eksternt vindu. Dette blir ofte oppfattet som pop-ups reklame og blir derfor nesten automatisk av mange lagt ned igjen før de i det hele tatt kom frem

så det så!

Lenke til kommentar

Underskriver på det Stonescream seier, samt at om ein linkar til ei ekstern side så blir den enten opna i nytt vindauge (fysj) eller så blir den plassert inni ein av rammene, og slik kastar ein bort verdifull plass.

Samt at eg for min del (og mange med meg) kjenner seg litt innestengt på ei side med frames, du får ikkje surfa slik du vil, berre slik designaren av sida vil. Dette bryt med mykje av grunnfilosofien ved weben, nemleg at innhaldet skal kunne presenterast på mange ulike måtar (vanleg skjerm, braille, liten skjerm, med bilder, utan bilder, etc.) Derfor er det aller beste å bruke (X)HTML+CSS for å skille innhald frå utsjånad.

Har ein innhald som skal ut til flest mogleg så bør ein passe på å gjere det tilgjengeleg for flest mogleg. Er ein kun ute etter å gjere fancy ting for ei lita målgruppe og stenge ute alle andre så kan ein like godt bruke flash.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Frames er ikke dumt hvis man _kan_ bruke dem. Frames er f.eks kjempesmart i en webmail og et Admin system, mens et galleri....hm...jeg hadde ihvertfall ikke brukt 5 frames på én side.

Har du tenkt på iframes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...