Gå til innhold

Oppgradering: CPU, H-kort, skj.-kort. Trenger råd.

Anbefalte innlegg

Hei,

PC-en min begynner å bli noen år... Bygde den for snart fire år siden, og det er ikke mye som har blitt oppgradert siden da. :roll:

Må bytte:

-Hovedkort

-CPU

-Ram

-250-500gb harddisk

Skal kanskje kjøpes:

-Skjermkort

Jeg har tenkt:

-- Å bytte ut den gamle P4 2,0GHz CPUen m en

Intel Pentium D 805 2.66GHz Socket LGA775, 2MB, 533MHz FSB

eller en Intel Pentium D 820 2,Ghz Socket LGA775, 2MB, 800Mhz FSB :dribble:

edit:2,8Ghz

Da må jeg bytte ut hovedkortet, og da må jeg kanskje bytte skjermkort også?

Har et Asus Radeon 9600 256mb AGP fra før, og det hadde vel holdt litt til (?), men det er kanskje like greit å kjøpe ett nytt PCI express? Det gjør det jo litt lettere å finne hovedkort.... Må ha ihvertfall 3 (helst 4) PCI-spor på hovedkortet, og det begrenser jo utvalget blant de billigste.

Valgte prosessorene fordi de er pålitelige og overklokkingsvennlige. (Har hørt veldig mye bra om den øverste særlig) Derfor er det kjekt om hovedkortet har litt muligheter i den retning.

Håper noen kan gi meg noen gode tips om hva jeg skal velge. :)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei og velkommen til forumet!

Jeg ville ikke satset på Pentium D som er "gammel" arkitektur som er på vei ut. Core 2 Duo er også mer overklokkingsvennlige.

6753336[/snapback]

Men litt dyrere, er de ikke?

Hvor mye vil du bruke på pcen?

6753336[/snapback]

Hadde tenkt å oppgradere den for sånn cirka 5000, men det går ann å slenge på noen tusenlapper ekstra...

Lenke til kommentar

Du kan se på noen komponenter om du synest de er for dyre:

CPU: Intel Core 2 Duo E6300 1495 kr

Minne: GeIL DDR2-667 2048 MB (2x1024) 1809 kr (Ikke de beste brikkene, men 1GB er kanskje nok?)

Skjermkort: Sapphire Radeon X1900 GT 1595 kr (bra om du skal spille mye, men kanskje unødvendig eller for dyrt??)

Harddisk: Western Digital Caviar 320GB S-ATA 800 kr

Core 2 Duo er en del dyrere, men ganske mye bedre. Men det blir opp til deg.

Lenke til kommentar

6753609[/snapback]

Så en Core 2 Duo på 1,87 yter bedre enn en Pentium D 820 2,8Ghz? Overklokker man C2D noe veldig da, eller hvordan greier den å være så mye raskere? (Har hørt at man skal gange hastigheten på C2D med 2 for å finne ut hva den egentlig yter, men stemmer det faktisk?)

RAM-en er vel grei. Eller er det stor forskjell på RAM-brikker egentlig? Trodde det skulle litt til for at RAM-hastigheten skulle bli en flaskehals.

Tror kanskje jeg tar en større harddisk, men er ikke sikker. Skjermkortet så jo bra ut, og spiller en del, så det er greit å ha noe som yter ganske bra.

Har du tilfeldigvis et forslag til hovedkort også?

Takk for hjelpen foprresten! :D

edit: Jeg har en 200gb IDE-disk fra før som jeg vil fortsette å bruke. Går det greit å bruke IDE/SATA om hverandre?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

6753609[/snapback]

Så en Core 2 Duo på 1,87 yter bedre enn en Pentium D 820 2,8Ghz? Overklokker man C2D noe veldig da, eller hvordan greier den å være så mye raskere? (Har hørt at man skal gange hastigheten på C2D med 2 for å finne ut hva den egentlig yter, men stemmer det faktisk?)

RAM-en er vel grei. Eller er det stor forskjell på RAM-brikker egentlig? Trodde det skulle litt til for at RAM-hastigheten skulle bli en flaskehals.

Tror kanskje jeg tar en større harddisk, men er ikke sikker. Skjermkortet så jo bra ut, og spiller en del, så det er greit å ha noe som yter ganske bra.

Har du tilfeldigvis et forslag til hovedkort også?

Takk for hjelpen foprresten! :D

6753740[/snapback]

Du får se tester av Core 2 Duo så ser du hvor bra den er. Den yter bedre på lavere klokkefrekvens.

Det er stor forskjell på ram ved overklokking. Om brikkene ikke har gode timings, kan de bli en hindring når hastigheten skal stilles opp.

Når det gjelder overklokkingsvennlige hovedkort for Core 2 Duo er jeg ikke sikker. Så der får noen andre komme med forslag.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Se på DFI sine HK, de er overklokkings venelige. Du kjøpe nytt skjermkort PCI-e.

Hvis du kjøper du i dag får du ikke P3 nei.

Edit: hva skal du bruke pcen til?

Harddisk test, velg den du liker best selv.

6753329[/snapback]

PC-en brukes til det meste. En god del spill, kopiere/konvertere dvd-er innimellom, film, musikk osv...

6754124[/snapback]

Sjekk ut HK'ene til ASROCK. De har noen combo-kort som tar både AGP og PCI-e hvis du enda har et AGP du ønsker å bruke. Så kan du oppgradere til PCI-e når du ønsker uten å bytte HK etc. Du kan også bruke gammel DDR.

(NB. vet ikke om ASROCK har dual-kort for Intel CPU. Har det for AMD. Men tipser uansett, så får du vurdere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...