xcyber Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 har slitt noen dager med at maskina mi har gått i blue-screen og reinstallerte derfor winxp på en annen disk jeg hadde da jeg hadde mistanke om at disken begynte å bli dårlig.. Etter at jeg installerte winxp så prøvde jeg å koble disken tilbake som disk nr2 men da gikk maskina i blue-screen da også med en gang.. prøvde så å koble til disken ETTER at maskina var kommet opp med winxp (det skulle jeg IKKE ha gjort) for da gnista det i kontakten og maskina slo seg rett av! Trodde ett øyeblikk at hele maskina mi var gått rett til h... men jeg fikk starta den igjen uten problem men uten den andre disken så klart.. NÅ når jeg prøver å koble til den disken igjen så hører jeg bare en høylytt tikking fra disken? den kan også være tilkoblet maskina når jeg starter opp uten at maskina går i blue-screen men jeg finner ikke den disken noen steder.. Er den helt gåen? hadde noen superviktige dokumenter der som jeg gjærne skulle hatt tilbake IBAS er vel rådyre så hvis det er noe tips om hva som kan ha skjedd når jeg kobla strømmen på i fart og ting for å få fiksa det så jeg kan få ut dataene på den så ville jeg vært takknemmelig.. disken er en western digital wd1200 Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Dette høres ikke bra ut. Du har en IDE-disk og den kan ikke hot-plugges (i motsetning til SATA-disker) slik du prøvde på, det kan ende med skade på både hovdkort og på disken. Har du prøvd å koble den til en annen IDE-kontakt, for det kan jo være at du har vært "heldig" at det er IDE-kanalen og ikke disken som så takk og farvel når du hot-plugget den. Alternativt kan du prøve disken i en annen maskin, selv om dette kan være litt skummlet, i og med at du kan ha "grillet" kontrollerkortet på disken slik at det kan være skadet på en slik måte at det igjen kan gjøre skade på hovedkortet du kobler det til. En mulighet du har er å få tak i en eksakt lik (og fungerende) disk og flytte over kontrollerkortet fra denne til problemdisken. Endret 27. august 2006 av Pengu Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 Dette høres ikke bra ut. Du har en IDE-disk og den kan ikke hot-plugges (i motsetning til SATA-disker) slik du prøvde på, det kan ende med skade på både hovdkort og på disken. Har du prøvd å koble den til en annen IDE-kontakt, for det kan jo være at du har vært "heldig" at det er IDE-kanalen og ikke disken som så takk og farvel når du hot-plugget den. Alternativt kan du prøve disken i en annen maskin, selv om dette kan være litt skummlet, i og med at du kan ha "grillet" kontrollerkortet på disken slik at det kan være skadet på en slik måte at det igjen kan gjøre skade på hovedkortet du kobler det til. En mulighet du har er å få tak i en eksakt lik (og fungerende) disk og flytte over kontrollerkortet fra denne til problemdisken. 6752949[/snapback] prøvde å koble disken på en annen ide-kabel i maskina med samme resultat disken starter å tikke høylytt.. Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 har ingen andre helt like disker liggende her.. MEN jeg har en brukt western digital WD600 (60 GB istedet for 120) som jeg ikke bruker til noe.. Kan jeg prøve å bytte over kontrollerkortet fra denne over til problemdisken tro? for så igjen å prøve å finne igjen tapte data via partition magic eller lignende kanskje? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Går ikke, du er nødt til å ha et identisk kontrollerkort som var på hardisken. Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 Går ikke, du er nødt til å ha et identisk kontrollerkort som var på hardisken. 6753261[/snapback] ja og det er sikkert veldig enkelt å få tak i når dem bare selger nye disker rundt omkring.. finner iallefall ikke denne disken på komplett.no hmm Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Sa ikke at det skulle være lett. Det er et par WD1200JB til salgs på bruktmarkedet. Men som sagt det må være eksakt samme modell, så forsikre deg om det før du kjøper. Kan jo hende du er så heldig at det er noen her på forumet som ser dette og har en liggende og slenge som du kan få for en billig penge. Endret 27. august 2006 av Pengu Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 modellen heter som følger: WD1200JB-75CRA0 Kanskje det er noen engler der ute... Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) Den tikke lyden er tegn på at lesehodet har hengt seg opp. Det resetes hele tiden og går i "null-posisjon", det er lyden du hører. Et tips jeg har hørt, og som vistnok skal være prøvd med greit resultat - er å legge disken i fryseren et par timer slik at den blir skikkelig kald.. Deretter å montere den raskt i maskinen og hvis du er heldig - så vil kulden frigi lesehodene og du kan ihvertfall i etpar minutter kopiere ut de data du må ha. Selvsagt anbefales dette bare hvis du har prøvd alt annet, det er ikke helt bra for disken, men hvis den er gåen likevel så er det verdt forsøket. EDIT BAH, jeg leste ikke posten din godt nok. Har du blåst kontrollerkortet så er det vel liten sjans for at metoden ovenfor vil virke.. Endret 28. august 2006 av aurstad Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Vil ikke iskald disk + sommervarme blir = kondens? Kan ikke tenke meg det er spesielt sunnt heller. Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 fikk mail fra western digital nå.. You need to contact a data recovery company for your data. We do not sell parts (we buy them) and we do not do repairs. The circuit boards are revised every few months on every model and it would be impossible to find a replica drive or part. We do not stock spare circuit boards. Swapping the boards voids the warranty. We do not stock spare drives with the exact model numbers of all of those we have released. We do not even specify when we sell a drive what modifications all the parts have. We just sell, for example, a 40 gig 7200 RPM, 2 MB cache EIDE PATA drive. But we do not specifiy the particular revision of the circuit board as it is not a significant feature of the product. We do not stock circuit boards, no-one does. But there are companies that do data recovery (not repairs.) They use labs/ clean room open the drive and extract the ‘binary.’ ....... Hvis noen skulle sitte på en western digital wd1200 så skulle jeg være takknemmelig om personen kunne selge den til meg! men den må være av denne typen: mdl: WD1200JB-75CRA0 date: 26 oct 2002 (+- en måned) dcm: HSFHCV2AA Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Heh lykke til.. Tror det blir ekstremt vanskelig å treffe på noen som har en disk av akkurat denne typen å selge.. Du får prøve fryse-trikset som en siste utvei. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Vil ikke iskald disk + sommervarme blir = kondens?Kan ikke tenke meg det er spesielt sunnt heller. 6757765[/snapback] Er nok ikke spesielt sunt nei, men det er en siste sjanse for å prøve å få ut dataene på disken. Disken er fucked uannsett, spørsmålet er om han kan få tak i dataene.. Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 sukk.. ja jeg får vel prøve det hvis ingen her har en sånn gammel disk liggende hva om jeg legger disken i flytende nitrogen og kobler kablene til pc`n? da burde den vel bli "kald" nok iallefall... Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Prøvde å legge den i fryseren ett par timer for så å prøve den i maskina igjen.. men samme tikking oppstår så det er nok print-kortet som har fått seg en trøkk ja Kan dere som har gammelt data liggende se igjennom utstyret og kanskje dere finner en lik disk som jeg har? En Western Digital 120 GB (WD1200) med følgene modell-data.. MDL: WD1200JB-75CRA0 DATE: 26 OCT 2002 DCM: HSFHCV2AA hvis en av dere skulle sitte med en sånn disk så ville jeg nok mest sansynlig blitt seende slik ut i noen timer.. da jeg trenger printkortet på den disken for å få ut noen veldig viktig data på den.. FINNERLØNN FÅR DERE OGSÅ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå