DigitaL BlasteR Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Hvorfor ikke anmelde slaktere? De dreper dyr jo dyr for at vi skal få mat. Og hva med dyr som er slaktet halal? Verre dyreplageri finner du ikke. Lenke til kommentar
salah Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Hvorfor ikke anmelde slaktere? De dreper dyr jo dyr for at vi skal få mat. Og hva med dyr som er slaktet halal? Verre dyreplageri finner du ikke. 6758653[/snapback] Jeg klarer å se forskjell mellom å drepe dyr for å spise det, og drepe dyr for å pine mest mulig, lengst mulig. Lenke til kommentar
Raggie Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Er vel ikke dyreplaging når offeret hverken er i stand til å føle smerte eller frykt... 6752924[/snapback] Har du noe dokumentasjon på at disse dyra ikke kan føle smerte eller frykt? 6753095[/snapback] Vel, nå er negativ bevisførsel ganske vanskelig. Jeg kan like lite bevise at edderkopper ikke har smerte som du kan bevise at jeg ikke har en grønn elefant gjemt på kjøkkenet. Men siden jeg kom med utsagnet til å starte med kan jeg absolutt argumentere litt for at det er slik.(Edderkopper og mangel på smerte, ikke grønne elefanter ) For det første må man se på forskjellen mellom reflekser og smerte. Selvom en edderkopp løper sin vei hvis du river av den et bein, betyr ikke det at den er i stand til å føle smerte. Hos virveldyr er faktisk reflekser helt uavhengig av smerte siden det er ryggraden som atr seg av reflekser. Hvis du brenner deg på en plate og trekker til deg hånden har ryggraden sørget for å fjerne hånden lenge før hjernen får beskjed om smerte. Mennesker med brukket ryggrad kan fremdeles ha smerteunnvikende reflekser i beina, uten å noensinne føle smerte. Siden ryggraden tar seg av refleksen, mens smertesignalene aldri når hjernen. Altså kan man ikke argumentere for at en edderkopp føler smerte kun fordi den løper sin vei etter å ha blitt pirket på. Det kan være snakk om reflekser. Eller bare rent overlevelsesinstinkt. Om du hadde vært ute av stand til å føle smerte hadde du sikkert løpt om noen hadde truet deg med kniv, selv om det ikke hadde gjort vondt å bli stukket. Ifølge forskning gjort av Norges Veterenærhøgskole er det lite som antyder at edderkopper har smerte. De forsket i hovedsak på Hummeres følelser når de blir kokt levende og meitemarker på fiskekroker, men også edderkopper og andre virvelløse dyr ble dekket av forskningen. Poenget var at ikke bare er nervesystemet bygget opp på en mye mindre avansert måte enn vårt, men de har også mye mye mindre hjerner (i antall nevroner). De får verdifulle de har trengs til mye viktigere ting enn smerte, som på en måte er tilleggsinformasjon til automatiske reflekser. En annen ting er om du ser på adferden til edderkopper. Mange edderkopparter kan ofre et ben for å redde livet. Jeg skulle likt å sett et vesen som kan føle smerte "kaste" fra seg et ben og leve videre helt uanfektet. Nå har jeg snakket mest om smerte, og ikke følelser, men om en edderkopp ikke kan føle smerte tviler jeg sterkt på at den kan følge angst/frykt. Hva har den evt å frykte om den ikke kan føle smerte? kilder: http://www.aftenposten.no/dyr/article963665.ece?rfid=bm http://brianoconnor.typepad.com/animal_cra...er_pain_or.html Siste handler vel hovedsaklig om hummere, men de burde vel være mer avansert enn edderkopper... Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg er ikke veldig godt orientert rundt edderkoppens rettigheter, men jeg tror neppe du kommer noen vei dersom du går med dette til politiet. Få heller tak i noen med peiling på data som kan hacke siden ^^ Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Hvorfor ikke anmelde slaktere? De dreper dyr jo dyr for at vi skal få mat. Og hva med dyr som er slaktet halal? Verre dyreplageri finner du ikke. 6758653[/snapback] Jeg klarer å se forskjell mellom å drepe dyr for å spise det, og drepe dyr for å pine mest mulig, lengst mulig. 6758677[/snapback] Såklart du gjør det, fordi å drepe dyr som kan spises er nærmest akseptert over hele verden, men hvordan tror du en vegetarianer ser på det? Edderkopper er ikke spiselig (hvertfall ikke her i landet), men hva hvis de var det? Hadde du fortsatt klart å se forskjell? Og hva med kyr, griser, okser etc som blir tortuert/pinet før de slaktes? Det forekommer det også, og det er like unødvendig som de groteske metodene på siden du linket til. Lenke til kommentar
quakie Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) Jeg liker ikke akkurat ederkopper selv, men når personen(personene?) som har lagd denne siden har brukt så mye energi på å lage 17 metoder på hvordan å drepe en edderkopp har han/hun åpenbart lite å gjøre. Nei, jeg foretrekker å bare tråkke på den for å gjøre det slutt . Endret 28. august 2006 av quakie Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg liker ikke akkurat ederkopper selv, men når personen(personene?) som har lagd denne siden har brukt så mye energi på å lage 17 metoder på hvordan å drepe en edderkopp har han/hun åpenbart lite å gjøre. Som sagt, det er ment som "humor". Tongue in cheek. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Men seriøst. Alle har vel nappa av alle beina på et stankelbein da de var små. (eller kanskje jeg var alene om det, og at det er derfor jeg liker å drepe andre mennesker) Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) Men seriøst. Alle har vel nappa av alle beina på et stankelbein da de var små. (eller kanskje jeg var alene om det, og at det er derfor jeg liker å drepe andre mennesker) 6760015[/snapback] Jeg skal ikke si om dette er vanlig eller ikke men mange barn kan jo være ganske sadistisk med dyr. For meg er ikke dette et spørsmål om et insekt har smerte eller som TWFA sier at man ikke kan kjempe mot all urett i verden samtidig. For meg er det mer et tegn på et menneskes psyke og etikk om man velger å utføre sadistiske handlinger (uavhengig av resultatet er smerte eller ikke) fordi man har mulighet til dette. Det er klart at dersom man ønsker det kan man tilbringe ganske mye tid på å gi små dyr smerte og lidelse. Spørsmålet er hvorfor skal man gjøre det? Hvorfor skal man bruke energi på å påføre andre lidelse. Grunnen til at jeg reagerer på noe så usselt som dette er kanskje en sak som har vært i avisene i Bergen i det siste der noen har moret seg med å svinge katter rundt etter halen. Dette har tydeligvis vært ganske underholdende for mange katter med skader etter denne behandlingen har kommet inn. Det har også vært nødvendig å avlive minst en etter mishandlingen. For meg er dette en uforståelig handling. Et dyr som definitivt kjenner smerte og som såvidt meg bekjent ikke angriper eller truer mennesker blir mishandlet på det groveste. Endret 28. august 2006 av Carnifex Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg har en katt, og hadde ikke hatt noe imot å skade en person som skader katten min. Hvis du velger å svinge katten min etter halen, så skal jeg finne noe lignende å svinge deg etter. Det er forskjell på katter og edderkopper, på samme måte som det er forskjell på mennesker og katter, eller edderkopper og mikroorganismer som du knuser hver gang du går i gresset. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg har en katt, og hadde ikke hatt noe imot å skade en person som skader katten min. Hvis du velger å svinge katten min etter halen, så skal jeg finne noe lignende å svinge deg etter. 6761306[/snapback] Hoho, så enig! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Dette er muligens årets tråd i PRS Hva har det at man må føle/være bevisst på smerte med saken å gjøre? Denne saken her har lite i rettsvesenet å gjøre. Resursene er sprengt som det er. Gjerne gjør ditt for å endre holdninger, men å få noen straffet for den siden der er litt vel "far fetched". Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 OPPSKRIFT : Fang en veps i et syltetøyglass, kopp etc. Ikke skad den. Putt vepsen som er i glasset/koppen mellom 2 og 8 minutter i fryseren. Avhengig av størrelsen på vepsen. Finn fram en tynn hyssing/tråd. Jo tynnere, jo bedre. Ta vepsen ut og legg den på bordet. Den er nå veldig kald, forvirret og bedøvet. Løft forsiktig på vingene og knyt tråden/hyssingen forsiktig mellom for og bakpart. (Ikke knyt for hardt slik at den deles i to.) Blås varm luft på vepsen til den våkner og hold fast i tråden/hyssingen. Har du gjort det riktig, vært forsiktig, og funnet den rette vepsen, flyr den og plutselig har du fått deg en veps i bånd ! Gå en tur rundt i stua/parken etc. med vepsen og få deg en god, god lættis. Ellers er flueflyet fett => http://ruminate.net/pdm/humor/work-well-together/ Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Jeg mener dette bør tas like alvorlig som om det hadde vært en ku. Hva gjør en ku mer verdt enn en fredelig edderkopp? 6752755[/snapback] Kua kan spises. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 OPPSKRIFT :Fang en veps i et syltetøyglass, kopp etc. Ikke skad den. Putt vepsen som er i glasset/koppen mellom 2 og 8 minutter i fryseren. Avhengig av størrelsen på vepsen. Finn fram en tynn hyssing/tråd. Jo tynnere, jo bedre. Ta vepsen ut og legg den på bordet. Den er nå veldig kald, forvirret og bedøvet. Løft forsiktig på vingene og knyt tråden/hyssingen forsiktig mellom for og bakpart. (Ikke knyt for hardt slik at den deles i to.) Blås varm luft på vepsen til den våkner og hold fast i tråden/hyssingen. Har du gjort det riktig, vært forsiktig, og funnet den rette vepsen, flyr den og plutselig har du fått deg en veps i bånd ! Gå en tur rundt i stua/parken etc. med vepsen og få deg en god, god lættis. Ellers er flueflyet fett => http://ruminate.net/pdm/humor/work-well-together/ 6762907[/snapback] Det flueflyet må prøves en dag jeg har fritidsproblemer ^^ Men seriøst: Greit nok at trådstarter har holdninger, men det er tross alt edderkoppene som invaderer VÅRE hjem, enten den mener det eller ikke. Jeg ser ikke noe galt i å avlive kryp som allikevel er dødsdømte i et hus uten (eddie)mat. Den sterkestes rett, sant? Hvis du er større, må edderkoppen finne seg i at du er dens fiende, og heller holde seg unna. Siden den ikke er i stand til det, så dør den. Trådstarter: Plager nettstedeieren deg, send ham en mail/ring ham/etellerannet. Men ikke bland inn det offentlige! Dere kan skvære opp privat. Får du ikke tak i ham, too bad. Du har tapt. Gå og les en bok. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 ser heller ikke noe galt i å avlive et plagsomt innsekt, men man kan f.eks avlive de på en mest mulig smertefri måte. Når jeg dreper mygg, fluer, edderkopper m.m. så lar jeg aldri dyret ligge å vri seg i smerte et par timer. Nei, kort og brutalt - slik skal man drepe. Og hvis noen skulle finne på å drepe meg, så ville jeg foretrukket minst mulig smerte.. Ikke at jeg ønsker å bli drept da Forstår ikke helt hva som foregår i hodene til folk som tenker ut torturmetoder for edderkopper og veps. Ærelig talt - slik var spennende da jeg var fem år Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 hahaha du kødder eller? skal du virkelig anmelde den siden? Dette var dagens Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Greit nok at trådstarter har holdninger, men det er tross alt edderkoppene som invaderer VÅRE hjem,6762989[/snapback] Innvadere synes jeg er helt feil ord i denne sammenhengen. Det er snakk om små, uskyldige dyr som følger sine instinkter. Jeg vil aldri kunne legge skylden på dem for å ha forvillet seg inn i en stor, menneskeskapt bygning uten å finne veien ut. Insektene har vært her i millioner av år – de isolerte husene maksimalt noen hundre. Dette er kanskje unødvendig dyptgående småkrypfilosofi, men selv vil jeg i hvert fall fortsette å slippe dem fri. Det er jo ikke deres feil. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 sanoj_20: Det er like mye mitt innstinkt når mygg lander på armen min, så slår jeg den. Det er ikke sånt jeg tenker over en gang, det er bare en automatisk reaksjon. Jeg forsvarer selvsagt ikke pining, men det er som oftest refleksene som tar knekken på småkrypene, ikke aktiv tenking. Trådstarter: Hva er det egentlig du vil oppnå med å anmelde siden? Føler du at mord og voldtekt feilprioriteres? Tror du politiet kjeder seg? Kanskje viktigst, tror du politiet vil bruke ett eneste minutt på å lese anmeldelsen din og gjøre noe med det? 1 Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 SteffyBoy: Naturligvis! Alle mennesker er massemordere av småkryp. Jeg snakker om ønsket om å drepe dyr, ikke om de tilfeldige eller instinktive drapene vi begår flere ganger daglig. Å tilbringe dagen lang inne foran PC-en er nok det beste med tanke på dyrene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå