Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Portene til Telenor!?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har flyttet nå, og har alltid brukt andre ISP'er enn Telenor. Nå er jeg nødt til det.

Jeg har et Speedtouch 546T ADSL-modem, men får ingen ting fra internett til det lokale nettet. Jeg har deaktivert Firewall'en, og gjort alt slik at det skal være så åpent som mulig. Likevel får jeg ikke koblet til interne FTP/HTTP-servere. Jeg får heller ikke PING'et adressen. Noen som har noen idèer? Telnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åssen kan du se at du er på nett?

Får du pinget www.vg.no eller 193.69.165.21?

I såfall er det ingen ting i ditt nettverk som skal stoppe en forespørsel mot en webside f.eks. (bare din Pc igjen)

Sjekk for sikkerhets skyld at du har fått tildelt IP fra modmet.

Når det gjelder å sette servere internt på ditt nettverk så må det portforwardes i og med at det er NAT i modmet.

Firewall eller ikke, en generell forespørsel mot din offentlig IP vil alltid stoppe i modemet hvis ikke den altuelle porten er forwardet til serveren bak modemet.

PS. du vil aldri få svar på ping eller andre forespørsler til din egen offentlige IP med et telenor-modem.

Dette fordi modemet ikke gjør noen "local loopback". Altså må du utenfor ditt eget nett for å se at forwarding og serverene virker som de skal.

Endret av sabohn
Lenke til kommentar

I såfall er det ingen ting i ditt nettverk som skal stoppe en forespørsel mot en webside f.eks.  (bare din Pc igjen)

Når det gjelder å sette servere internt på ditt nettverk så må det portforwardes i og med at det er NAT i modmet.

Firewall eller ikke, en generell forespørsel mot din offentlig IP vil alltid stoppe i modemet hvis ikke den altuelle porten er forwardet til serveren bak modemet.

PS. du vil aldri få svar på ping eller andre forespørsler til din egen offentlige IP med et telenor-modem.

Dette fordi modemet ikke gjør noen "local loopback". Altså må du utenfor ditt eget nett for å se at forwarding og serverene virker som de skal.

6753070[/snapback]

Er ikke utgående trafikk som er problemet. Det er innkommende.

Får pinget websider og alle lokale noder har IP. Jeg har deaktivert firewall'n, og satt opp en annen router innenfor som deler ut IP'adresser. Denne skal svare på PING fra internett, men når jeg pinger eksternt mot mitt nettverk får jeg ikke noe svar. Så du har ikke mer peiling på Speedtouch-modem, om det er den som føkker til...'?

Lenke til kommentar

I såfall er det ingen ting i ditt nettverk som skal stoppe en forespørsel mot en webside f.eks.  (bare din Pc igjen)

6753070[/snapback]

Får pinget websider og alle lokale noder har IP. Jeg har deaktivert firewall'n, og satt opp en annen router innenfor som deler ut IP'adresser. Denne skal svare på PING fra internett, men når jeg pinger eksternt mot mitt nettverk får jeg ikke noe svar. Så du har ikke mer peiling på Speedtouch-modem, om det er den som føkker til...'?

6756381[/snapback]

Altså feilen kan ligge i at speedtouch modemet er en ruter også... altså du ruter ett ruta nett....

Lenke til kommentar

6753070[/snapback]

6756381[/snapback]

Altså feilen kan ligge i at speedtouch modemet er en ruter også... altså du ruter ett ruta nett....

6756420[/snapback]

Hvis du har en annen router på nettverket ditt, må du skru av routeren i adsl modemet... sett den på bridge, da disabler du routerdelen.. og da funker d. har hatt samme oppsett selv tidligere.

Endret av -SoniX-
Lenke til kommentar

Okeyy, takk skal dere ha!!:D

Har vært til stor hjelp---

Jeg har en ADSL2 linje.

ADSL-modemet er et ADSL2 modem.

Hvis jeg setter dette som en bridge,

kan jeg da koble opp med informasjon i en annen router som bare "støtter" ADSL?

Hvordan fungerer dette?

For modemet gjør vel fortsatt samme jobben med å demodulere signalene?

Når man setter opp modemet som en router, setter du fortsatt opp oppkoblingsinformasjon i ADSL-modemet?

Lenke til kommentar

Jeg har en ADSL2 linje.

Hvordan fungerer dette?

Når man setter opp modemet som en router, setter du fortsatt opp oppkoblingsinformasjon i ADSL-modemet?

6756662[/snapback]

slik jeg hadde det, skrudde jeg router delen av i modemet og gjorde den til Bridgemodem, noe som var standard hos telenor før. så koblet jeg en trådløs router som tok seg av oppkoblingen (PPPOE), DHCP og NAT. denne hadde også en innebygget switch, som jeg koblet alle pcn'e til. har du ikke innebygget switch er det ikke no problem å koble opp en fra routeren. jeg har ikke prøvd med adsl 2 før.Gjør et forsøk. tror ikke det har noe å si. vet ikke om jeg har 100% rett her, men min logiske side sier det er så :p si fra åssen det går...

Endret av -SoniX-
Lenke til kommentar

Jeg har en ADSL2 linje.

Hvordan fungerer dette?

6756662[/snapback]

ADSL2 er den standarden som er på din linje levert fra Telenor.

Altså: Bridge, eller roter. det som kommer ut fra LAN-kontakten på din ST546 er uansett Ethernet etter 802.1-standarden. (vanlig ethernet nettverk)

hvis du setter St546 i Bridge så er det nødvendig at du benytter PPPoE fra din bredbåndsruter.

PS: Hvis du skal benytte IP-telefoni så er det å anbefale at du heller benytter ST546 som Router (benytt portforwarding under "toolbox" og "assign game and application") Det er en del Telenor-spesifikke parametere i konfigurasjonen som gjør at bla. qos blir behandlet riktig i telenor sitt nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...