Gå til innhold

Spørsmål om validatorer for CSS


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kom nå til å tenke på en interessant ting om validatorer for css.

Etter hva jeg har hørt er det ikke mulig å vise kildekoden for en css fil som er brukt til å lage stilen til en nettside, men det går ann å vise HTML kildekoden. Det jeg nå lurer på er rett og slett:

 

Hvordan kan en CSS validator se feilene i en CSS-fil? Hvordan får den i det hele tatt tilgang til å se CSS filen?

 

Håper noen har svaret på dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nettopp det jeg sier. Du finner lenken til css-fila i kildekoden og skriver lenken inn i adresselinja. Om du trykker enter kommer den opp og du kan da lese den. Det er ingen som hindrer deg. Om du f.eks. går i kildekoden her på forumet og ser over innholdet i <head>, finner du kjapt ut at stilarket til diskusjon.no er denne.

 

Hvis det er noe annet enn dette du lurer på, er du i alle fall for min del nødt til å forklare nærmere hva du mener. Hvem som helst har tilgang til stilarket på en side (om det finnes). Sjekk html-dokumentet, finn lenken, skriv inn adressen, trykk enter og les. Veldig enkelt og greit.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk :) Jeg har hørt fra så mange personer at det ikke var mulig å få tilgang til css filen til nettsider. Jeg trodde først du mente at man måtte skrive inn linkene i formen i validatoren (det var jo langt ifra det jeg ville).

 

Tusen takk for svar :) Dette gjør det jo også mulig å skaffe seg bildene fra en nettside og dermed kan man kopiere en hel nettside :hmm:

Endret av Rinox
Lenke til kommentar
Jeg har hørt fra så mange personer at det ikke var mulig å få tilgang til css filen til nettsider.

6752590[/snapback]

Dette er ikke sant, du har alltid tilgang til css'en! Alt som en nettleser har tilgang til, har nemlig du også tilgang til - og hvis ikke nettleseren mottok css, ville webben vært en kjedlig plass... :p

Lenke til kommentar

...for å dra det heile ein halv tanke av sporet, men litt vidare, så kan eg jo seie det at det er alle serverside-script du aldri vil få tilgang til som brukar av ei side. Grunnen er enkelt og greit at desse scripta køyrer på serveren før du får sida servert til deg på skjermen - og HTML/CSS er det du får servert frå desse scripta.

 

Eksempel på slike serverside-språk er PHP, ASP, Java (JSP), CGI/Perl - og dei fungerar då på ein fullstendig anna måte enn HTML og CSS.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...