Gå til innhold

Hva skal til for å promotere en webside?


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier...

 

Noen som har noe erfaring på dette området?

Jeg kan lage sider, og har lagd en som jeg gjerne vil få ut til det vide norske folk.

 

Jeg har ikke særlig med penger mer, har sluttet å jobbe og begynt på skole igjen, og det tar MYE tid, så har egentlig ikke veldig mye tid til å jobbe, så tenkte mest på gratis eller billige måter å få dette ut til folket på.

 

Siden er forresten: www.kjopogselg.no

 

Jeg har fått inn 2 annonser der, jobber med en tredje nå, dette er jo som dere vet ikke særlig mye, men må jo starte et eller annet sted.

 

Ellers tenkte jeg på ting som å få trykket masse reklameark og legge det i postkassene til folk i området selv (moss, rygge, råde), dette koster meg da ingenting (untatt bensin og tid).

 

Noen andre forslag?

 

Vet det er mange som er veldig gode på dette med markedsføring, jeg er da ikke en av disse personene, så dere vet sikkert mye bedre enn meg hva som må til for å få en sånn side til å lykkes.

Jeg vet også at markedet begynner å bli mettet, men må jo være en måte å få folk til å begynne å bruke denne siden regelmessig...

 

Takker for alle svar og forslag som måtte komme!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel legge ut siden på google? http://www.google.no/addurl

 

Men du burde gjøre noe mer med siden før du sender publiserer den for det norske folk. Sidene er like i FF og IE, det er bra, men jeg synes siden var veldig rotete. Blant annet teksten som står før form-boxene.

 

Kanskje også litt for mye farger. Var jeg deg vill jeg bestemt meg for EN fargestil for siden. Tror siden ville vært fin i noe gulaktig eller blått ;)

Lenke til kommentar
Du kan vel legge ut siden på google? http://www.google.no/addurl

 

Men du burde gjøre noe mer med siden før du sender publiserer den for det norske folk. Sidene er like i FF og IE, det er bra, men jeg synes siden var veldig rotete. Blant annet teksten som står før form-boxene.

 

Kanskje også litt for mye farger. Var jeg deg vill jeg bestemt meg for EN fargestil for siden. Tror siden ville vært fin i noe gulaktig eller blått ;)

6752560[/snapback]

 

Takk for svar.

 

Skal kanskje endre designet etterhvert, men det er ikke først på dagsordenen, men forslaget er notert :)

 

Har lagt den til google's addurl.

 

Men ellers tenkte jeg vel mest på måter å få promotert dette på, få det ut til folk så de vet at den eksisterer, noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Jeg er ingen ekspert på feltet, men...

 

1 - Få siden til å validere.

2 - Les litt om søkemotoroptimalisering (Her kommer også valideringen inn).

3 - Register deg i søkemotorer: f.eks kvasir, sesam og google, som også Rinox nevner.

4 - Del linker/banner med andre sider, da helst sider hvor besøkende kan ha interesse av innholder på din side.

 

Tja, er vel 4 enkle ting jeg kommer på i farta.

Lenke til kommentar

Lemen:

Høres jo greit ut, tror også det med å linke fra/til andre sider er en god vei å gå.

 

En dag når nettsiden sin blir en suksess har folk tjent ganske bra på linke til deg i bytte mot at du linker til dem;)

 

Den der hørtes veldig bra ut :p

 

Og for alle dere som kanskje har lyst til å ha link til og fra siden min, ta gjerne kontakt, kan gjerne sette opp en logo/banner-reklame på siden min i mot at dere også selvfølgelig har på deres.

 

Tar gjerne imot flere råd forresten :)

Lenke til kommentar

Leg inn link i signaturen din på forumet. Det hjelper skikkelig i og med at forumet er har ganske bra PageRank og at du får lagt til mange linker til siden din på en enkel måte.(teller posetivt for din PageRank)

++ Du får markesført siden din på en veldig billig måte.

 

MERK: Det er viktig at du har linker fra flere forskjellige domener.

 

En annen veldig viktig ting. Få folk du kjenner til å bruke siden.

Lenke til kommentar

Som JonT sa er det viktig å ha en link i signaturen din. Hvis du har andre egne websider kan du lage et banner og linke til siden din der. En annen ide er å ha en link til siden din i f.eks. ditt MSN nick.

Mitt siste forslag for nå er å sette opp en ny page på siden du vil reklamere for som heter linking eller noe slikt. Der må du lage en rekke bannere i forskjellige størrelser som du setter opp. Skriv at hvis andre bruker dem så kommer du til å bruke deres bannere. Eller du kan rett og slett skrive at folk kan reklamere for siden din ved å ha et av bannerene dine på siden sin uten noe til gjengjeld. Blant annet dyrepraten.com har slikt.

 

Det var mine forslag for nå ;)

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å få siden promotert, om brukerene ikke kommer tilbake. Du trenger et litt mer ryddig estetisk behagelig design enn det du har nå. Når jeg så siden tenkte jeg QXL med en gang, og jeg føler meg mer trygg på QXL enn på din nyoppstartede side, fordi QXL har mange brukere.

 

Så for å skaffe deg en god del brukere, trenger du en side folk vil komme tilbake til, uansett for mye du promoterer den.

Lenke til kommentar

JonT:

Veldig godt poeng, har lagt inn link i signaturen nå :)

 

Rinox:

Det er nok ikke så veldig dumt med en "linker" side som du sier, blir muligens lagt opp etterhvert som jeg får tid.

 

George Bush:

Det er så veldig sant det du sier at det hjelper ikke å få siden promotert hvis brukerene ikke kommer tilbake.

Du sier du tenkte QXL med en gang så har jeg hvertfall fått frem konseptet med kjøp og salg :)

Dette med tillitt til QXL blir i mine øyne ikke helt rett for meg. QXL er en side som skal ta for seg div. kjøp og salg av alt mulig egentlig, og dette er jo greit, de har veldig gode policy'er for hvordan å takle problemer, men kjøpogselg trenger i større grad tillitt til selger enn tillitt til selve kjøpogselg, det er en mer omfattende prosess å kjøpe bil enn f. eks et x-box spill.

Prosessen går vel mer som følger:

 

1. Brukeren har bestemt seg (eller lurer på) for å kjøpe seg en bil, han sjekker da div. nettsider, aviser, bruktbilforhandlere for gode tilbud. Her slutter kjøpogselg sitt direkte ansvar, vi bare videreformidler at noen vil selge bilen til kjøpere.

 

2. Brukeren tar kontakt med selger (merk: ikke med kjøpogselg) for mer informasjon og muligheter for å komme å se på bilen.

 

3. Brukeren kommer og tester og ser på bilen, og bestemmer seg evt. om han vil ha den eller ikke (det burde kanskje vært et fjerde punkt?)

 

QXL sitt ansvar strekker seg lengre, her ser du ikke varen (som oftest) før du får den i posten, man kjøper ALDRI en bil uten å ha sett den (unntatt de som kanskje har nok penger til å gjøre det). Det vil da si at QXL må ta på seg større ansvar for transaksjon og "ferdiggjøring" av avtaler om kjøp og salg på en sånn måte at ingen blir "snytt".

 

Jeg sier ikke at jeg fraskriver meg alt ansvar, jeg prøver å få siden til å være så trygg som mulig både for kjøper og selger, men jeg kan ikke ha like mye ansvar som f. eks QXL, dette blir alt for vanskelig.

Så å sammenligne kjøpogselg med QXL blir for meg litt feil, dette fordi på QXL må du i større grad være avhengig av selve siden, og på kjøpogselg må du i større grad være avhengig av egne evner til å se et bra og et dårlig kjøp, samt. i større grad være avhengig av at selger ikke prøver å "lure" deg.

 

Men takker da selvfølgelig for forslaget :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Kanskje greit å utforme designet så besøkende med en gang skjønner at siden omhandler kjøp/salg av biler. Tok litt tid før jeg la merke til det, faktisk :)

 

EDIT: Dersom du ikke har tid/kompetanse til å lage designet selv, hva med å betale noen andre for å gjøre det ? For meg virker det som om du har har store planer for siden, så da er kanskje ikke det så dumt.

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Kanskje greit å utforme designet så besøkende med en gang skjønner at siden omhandler kjøp/salg av biler. Tok litt tid før jeg la merke til det, faktisk :)

 

EDIT: Dersom du ikke har tid/kompetanse til å lage designet selv, hva med å betale noen andre for å gjøre det ? For meg virker det som om du har har store planer for siden, så da er kanskje ikke det så dumt.

6758717[/snapback]

 

Ja, er jo ganske ålreit å skjønne hva du har gått inn på ja :)

 

Som jeg sa tidligere i tråden så har jeg ikke så god økonomi nå.

Har sluttet å jobbe og begynt på skolen igjen, så har jeg også allmenn påbygging med spesiell studiekompetanse.

Til neste år når jeg begynner på høyskole så kommer det nok til å være mer tid, men for nå så må jeg nok nøye meg med å designe siden selv, dette gir da også verdifull erfaring.

 

Jeg har jo bekjente som kan hjelpe meg med mye, men de har jo ikke allverdens tid de heller, men får ta det litt med tiden tror jeg.

 

Med eller uten hjelp så skal det hvertfall bli gjort! :)

Lenke til kommentar

Vi som henger i WDS-kategorien har vel et noe ubalansert syn mtp design, men som andre har nevnt blir dette et hinder i å bruke siden for min del. Den er rett og slett for rotete og uprofesjonell til at jeg får lyst til å kjøpe en bil der - selv om bilkjøpet ikke skjer gjennom websiden som sådan. Mulig dette er mer underbevisst.

 

Vet ikke om tittelen "Kjopogselg" er snappy nok. Den er ganske lang i forhold til andre (QXL, FINN), skiller seg ikke veldig godt ut, har svakheten med omskrivning av ø til o (domener med Ø er fint mulig nå for tiden), og sist men ikke minst: Den sier ingenting om at det er biler som kjøpes og selges.

 

Hvordan tjener du penger på siden? Eller satser du på å få opp brukertallet først, for så å begynne med reklame?

 

Markedsføring koster nesten alltid penger, kanskje kunne det være verdt det å sette av noen kroner til dette -- iallfall etter liten stund, når du har fått et visst bilde av hvordan det går.

 

---

Tar meg friheten til å kommentere selve siden bittelittegrann også:

- Siden validerer ikke, dette gir den lavere rank i søkemotorer.

- Du mangler TITLE og H1. Dette gir også lavere rank.

- Det JavaScriptet i søkedelen var ekstremt langt - kanskje kunne du sett litt på muligheten for å bruke AJAX til dette?

Lenke til kommentar

Takker for en god og beskrivende post Mikael.

 

Ideen er å tjene penger på reklame, jeg tror ikke på dette ved å ta penger pr. annonse og sånt, det er ikke helt min stil, jeg liker at det skal være enkelt og gratis for brukeren å kjøpe/selge.

 

Det å få siden validert står høyt på listen nå, men jeg romsterer samtidig andre ideer rundt i hodet mitt for tiden...

 

1. Endre design, få siden til å validere, gjøre om alt disse småfeilene jeg har gjort her og der og prøve å få den til å lykkes som en god bruktbil-side.

 

2. Gjøre om hele konseptet og heller lage en side der man kan kjøpe/selge alt, noe alla QXL, bare man kan legge inn annonser gratis, og tror ikke det vil være om å gjøre å by høyest, bare en pris som er satt og hvem som helst kan kjøpe. Dette vil da kreve en helt ny design, som da forhåpentligvis vil være lettere for øyet, mer fokus på validering, MYE mer funksjonsbasert fra min side (lettere å legge til ting i menyer osv..).

 

Det er jo selvfølgelig positive og negative sider ved begge alternativene.

1 er jo greiest å forholde seg til, men vil det slå ann?

 

2 har jeg faktisk hatt lyst til å gjøre en stund, men dette krever mye planlegging, mye koding og mye tid som jeg ikke vet om jeg har i år. Dette er heller noe jeg mest sannsynlig ikke klarer uten hvertfall en annen som kan ta seg av/hjelpe til med ting som design og promotering. (Denne personen ville selvfølgelig fått sin del av kaka hvis dette slo ann).

 

Jeg vet mange av dere har motsigelser, forslag, kommentarer o.l, så ikke vær redd for å komme med dem, det er jo tross alt dere dette baserer seg på i største grad. :)

Lenke til kommentar

Å lage noe ala finn vil bli vanskelig, men det er fullt mulig. Å lage noe ala qxl vil bli enda vanskeligere. Førsteuttrykket mitt da jeg besøkte siden var først en masse rot som jeg ikke skjønte hva var. Det jeg tenkte da jeg så linken var en altmulig salgsside. Men slik var det ikke. Det var om biler! Derfor synes jeg kanskje du må ha et annet domenenavn.

 

Og en ting til... Kanskje bilsalg bare skal være en av kategoriene? På den måten vil du få mange flere til siden. Kanksje du kan ha om båter også?

Lenke til kommentar
Å lage noe ala finn vil bli vanskelig, men det er fullt mulig. Å lage noe ala qxl vil bli enda vanskeligere. Førsteuttrykket mitt da jeg besøkte siden var først en masse rot som jeg ikke skjønte hva var. Det jeg tenkte da jeg så linken var en altmulig salgsside. Men slik var det ikke. Det var om biler! Derfor synes jeg kanskje du må ha et annet domenenavn.

 

Og en ting til... Kanskje bilsalg bare skal være en av kategoriene? På den måten vil du få mange flere til siden. Kanksje du kan ha om båter også?

6762462[/snapback]

 

Jeg valgte dette domenet for eventuellt å kunne utvide til alskent annet senere, dette håper jeg vil skje i fremtiden.

 

Mynten lander nok på at jeg oppdaterer designet til noe mer lett forståelig og strømlinjeformet med en mer enklere design, dette får komme med tiden iom. at jeg driver veldig hardt med div. "studier" for tiden, for det meste matte (1x, 2mx og 3mx på ett år er ikke en dans på roser!).

 

Tar gjerne imot forslag basert på denne konklusjonen da.

Hva ventet dere å se når dere kom inn på siden?

Hvordan fremheve at dette er en salgs-formidlings-side for brukbiler på best måte?

Evt. farger, linjer, bilder, banner, meny o.l. som dere kommer på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...