Gå til innhold

Hva er blender ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

"A correct exposure is a simple combination of three factors: aperture, shutter speed and ISO.

6759534[/snapback]

 

Det er så sant som det er sagt.

6759682[/snapback]

 

Gjør iallefall et forsøk på å lese kildene du refererer til da. Fra wikipedia om Exposure:

 

Exposure is controlled in a camera by shutter speed and lens aperture.

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar
"A correct exposure is a simple combination of three factors: aperture, shutter speed and ISO.

6759534[/snapback]

 

Det er så sant som det er sagt.

6759682[/snapback]

 

Gjør iallefall et forsøk på å lese kildene du refererer til da. Fra wikipedia om Exposure:

6760541[/snapback]

 

Å kom igjen, guru. Give me a break!

"En K O R R E K T eksponering er en kombinasjon av lukker, blender og ISO."

 

RETT eller GALT??

 

:nei:

Lenke til kommentar

For å oppnå en korrekt eksponering så er du avhengig av 4 relativt fysiske ting:

ISO <-- lukker <-- blender <-- lyskilde

 

I tillegg trenger du en definisjon av hva som er korrekt eksponering. Verre er det ikke. Hvis man fjerner en eller flere av de 5 enhetene så sitter man igjen med noe som kan være korrekt isolert sett men som ikke er i stand til å levere et brukbart fotografi.

Lenke til kommentar
Å kom igjen, guru. Give me a break!

"En K O R R E K T eksponering er en kombinasjon av lukker, blender og ISO."

 

RETT eller GALT??

 

:nei:

6761190[/snapback]

 

Du må bare latterliggjøre, men sannheten er at du tar feil. Til og med Wikipedia sier eksplisitt at eksponering bestemmes av blender og lukkertid. Slik du omtaler "korrekt" eksponering, så snakker man om korrekt blender og lukkertid (eksponering) i forhold til valgte ISO-verdi.

 

Her er det snakk om å være nøyaktig i det man omtaler - så får du bare riste på hodet for min del.

Lenke til kommentar
Et riktig eksponert bilde avhenger av de nevnte tre fakorene, så får du vri å vende på det så mye du vil.

En eksponering er som du prøver å si, prosessen i å få lys inn på et opptaksmedie - styrt av blender og lukker.

En trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det er.

6761783[/snapback]

 

Jeg likte den setningen "som du prøver å si" - noe ala å antyde at det er jeg som strør om meg med unøyaktige definisjoner og derfor ikke klarer å få frem det jeg mener.

 

Og det blir enda mer nydelig når du plutselig tar 7 skritt tilbake og blander oppi "et riktig eksponert bilde" i gryta di også, for å gjøre forvirringen komplett.

 

Jeg synes dette er såre enkelt jeg, men kan forstå at nybegynnere blir forvirret når "eksperter" bruker tekniske begrep om hverandre i upresise sammenhenger. At du ikke setter pris på nøyaktighet, og derfor mener jeg kverulerer, får du ta på din kappe :)

Lenke til kommentar
Og det blir enda mer nydelig når du plutselig tar 7 skritt tilbake og blander oppi "et riktig eksponert bilde" i gryta di også, for å gjøre forvirringen komplett.

 

Jeg synes dette er såre enkelt jeg, men kan forstå at nybegynnere blir forvirret når "eksperter" bruker tekniske begrep om hverandre i upresise sammenhenger. At du ikke setter pris på nøyaktighet, og derfor mener jeg kverulerer, får du ta på din kappe :)

6761857[/snapback]

 

Om du hadde tatt en nærmere kikk på konteksen hvor 'riktig eksponert' eller correct exposure (vi snakker om bilder, ikke sant?) var hentet fra, så hadde du sluppet å dra den første der.

 

Men uansett, vi vet nok begge hva som er problemet om et bilde er for lyst eller mørkt (og forhåpentligvis vet trådstarter hva en blender er nå) - så vi får la det bli med det for denne gang.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...