Gå til innhold

Bass, Hvordan vite hva man skal spille?

SteelDragon89

Anbefalte innlegg

Hei, spiller bass i et band. Når vi spiller så lager vi alltid riff som vi spiller for hverandre, og tar ut de beste. Men jeg strever med å vite hva jeg skal spille ved bare å se og høre på gitaren. Hvordan vet jeg at det blir riktig note, at det passer sammen?

Når jeg spiller, så ser jeg bare hva han andre spiller og spiller da det samme som han, men vet ikke alltid om det blir rett. Og det blir litt kjedelig. Hvordan kan jeg spille mørkere, men samtidig rett tone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en dyktig bass-spiller bør kunne musikkteori. akkord oppbygging osv. orker ikke å forklare hvordan alt funker. men bruk øret og fantasien. prøv og feil, det er det du lærer av. du finner sikkert hjelp på nettet. hvis ikke kan du alltids begynne på musikk-skole?

selv gikk jeg på musikk-skole og tok musikklinja på vgs. lærer veldig mye nyttig her. (selv spiller jeg gitar, men har hjulpet noen kompiser med bass på innpsilling).

men igjen, for en bass-spiller så mener jeg at det teoretiske er veldig viktig. nå kommer det selvfølgelig på hva slags stil dere kjører. er det jazz, så er det et must. er det punk kan du nesten bare følge gitaren :p .

det er helt opp til deg selv.

men sier det igjen: bruk øret. innen musikk så er det et like viktig "instrument".

Lenke til kommentar

Jeg syns det er kulere når bassen spiller noe helt annet enn å doble gitarens basstoner. Altså finne på sitt eget riff. Men det må jo selvsagt være i samme toneart som resten av bandet spiller i.

Er enig i at det er lurt å kunne musikkteori, er enklere å finne på noe bra fort hvis man har alle akkordene og slikt. Men på en annen side bør man ikke være for avhengig av det, det er greit å kunne finne på noe som rett og slett høres fett ut uten å tenke på at det er T-S-D-T (feks akkordrekka C-F-G-C).

Lenke til kommentar
Jeg syns det er kulere når bassen spiller noe helt annet enn å doble gitarens basstoner. Altså finne på sitt eget riff. Men det må jo selvsagt være i samme toneart som resten av bandet spiller i.

Er enig i at det er lurt å kunne musikkteori, er enklere å finne på noe bra fort hvis man har alle akkordene og slikt. Men på en annen side bør man ikke være for avhengig av det, det er greit å kunne finne på noe som rett og slett høres fett ut uten å tenke på at det er T-S-D-T (feks akkordrekka C-F-G-C).

6753757[/snapback]

selvfølgelig. men det virker ikke som om de/han har spilt noe serlig, så jeg tror ikke at T-S-D-T er det første de tenker på ;)

en må jo begynne en plass. enkleste for nybegynnere må vel å lære seg Em/Gdur skala. eller pentaton/blues skala.. dette kan fort læres på nettet eller av venner. utforsk og lær.

og husk: musikk skal være gøy.

Lenke til kommentar
en dyktig bass-spiller bør kunne musikkteori. akkord oppbygging osv. orker ikke å forklare hvordan alt funker. men bruk øret og fantasien. prøv og feil, det er det du lærer av. du finner sikkert hjelp på nettet. hvis ikke kan du alltids begynne på musikk-skole?

selv gikk jeg på musikk-skole og tok musikklinja på vgs. lærer veldig mye nyttig her. (selv spiller jeg gitar, men har hjulpet noen kompiser med bass på innpsilling).

men igjen, for en bass-spiller så mener jeg at det teoretiske er veldig viktig. nå kommer det selvfølgelig på hva slags stil dere kjører. er det jazz, så er det et must. er det punk kan du nesten bare følge gitaren  :p .

det er helt opp til deg selv.

men sier det igjen: bruk øret. innen musikk så er det et like viktig "instrument".

6752406[/snapback]

Stemmer det.. noen har evnen.. andre har ikke. Men dette kan trenes opp med lytting til musikk.

Lenke til kommentar

Egentlig veldig dumt av meg å skrive dette, men blir smått irrirtert over flere kommentarer her. Punk er mer enn tregreps punken. Det finnes punk med teknisk bass, og punk uten teknisk bass som i de fleste andre sjangre. Men for meg er punk uten tvil den sjangeren som har de feiteste basslinjene.

Lenke til kommentar

Spennende diskusjon. Er veldig enig i det du sier, Gorbag. Har selv også gått musikkskole og musikklinje, så kjenner situasjonen :)

Trådstarter bør nok lære seg en del musikkteori først. Du bør ha et grunnlag når du skal spille bass, ellers blir ting bare forvirrende.

Samtidig må du bruke ørene. Du lærer etterhvert å spille til musikk du ikke har hørt før.

Har ofte måtte improvisere selv, og finne meg frem til akkordene mest jeg spilte, og det blir enklere jo mer du gjør det.

Har selv aldri likt punk noe spesielt, og mye av det er temmelig ensformig, men samtidig har du konge band som Propagandhi, som er utrolig dyktige teknisk, og som ligger på et ekstemt høyt nivå, sånt sett.

Lenke til kommentar
Egentlig veldig dumt av meg å skrive dette, men blir smått irrirtert over flere kommentarer her. Punk er mer enn tregreps punken. Det finnes punk med teknisk bass, og punk uten teknisk bass som i de fleste andre sjangre. Men for meg er punk uten tvil den sjangeren som har de feiteste basslinjene.

6769779[/snapback]

jaja seff. nå tenkte jeg mer på den ensformige delen, som fra mitt syn er den komersielle. ihvertfall slik jeg har opplevt det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...