Elyas Machera Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Skal løpe 3000-meter på skolen, og lurer på litt forskjellige ting. Ettersom 3000 meter ikke er så voldsomt langt, hvordan burde man legge opp løpet? Satse på helt jevne runder, eller gi mer i begynnelsen eller på slutten? Og hvordan kan man trene optimalt til en slik distanse, vanlig kontinuerlig kondisjonstrening eller finnes det bedre måter å gjøre det på? Lenke til kommentar
Nudle Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Kommer vel VELDIG ann på hvor godt trent du er. 3000meter er vel nesten jogging. Driver du med andre idretter? For meg funker det best å starte rolig, ikke tape for mye til folk. Så peise på på slutten hvis jeg har krefter. Jeg er ikke noe spesiellt godt trent btw. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 I min tid på ungdomsskulen klarte eg 3000-meteren ganske bra, hadde ikkje super kondis, men var aktiv i gymtimane og dreiv med sport på fritida. Hadde eit jevnt tempo gjennom heile løpet, hang meg på den med best kondis og kom 15 sekundar etter han i mål. Lenke til kommentar
whom Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Nå er ihvertfall 3000m løping satt opp på timeplanen hver søndag. Hjelper det å løpe lengre, resultatmessig? Lenke til kommentar
............... Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Bare hold jevnt tempo den meste av tiden. Litt mer en jogging, også heng på noen! Men hvordan terreng blir dette løpet på? Løpebane? skog? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Det lønner seg faktisk å løpe kortere, men med høyere intensitet om du ønsker å forbedre 3000.. Kjøp deg en pulsklokke om du hyar mulighet, er et sinnsykt bra hjelpemiddel for å øke kondisjon best mulig... Om du løper lengre distanser for å trene 3000m så mister du litt fart.. Det aller beste er selvsagt å trene intervall, om du er dødsseriøs da... Lenke til kommentar
The_Hurricane Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Det beste er vel å henge på en som løper litt fortere enn deg. Er en sykt motivasjon hvis man klarer å henge på. Jeg hang på kameraten min. Selv om vi lå bak fra start, tok vi igjen de aller fleste i løpet av de 3000 meterne Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Det beste er vel å henge på en som løper litt fortere enn deg. Er en sykt motivasjon hvis man klarer å henge på. Jeg hang på kameraten min. Selv om vi lå bak fra start, tok vi igjen de aller fleste i løpet av de 3000 meterne 6754563[/snapback] Irriterte meg litt over at jeg måtte dra hele veien Men vi kom inn på 12:07 iallefall, synes det var greit til å være 15år, trene hockey og ikke løping. Lenke til kommentar
ShareFun Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Etter å hadde jogget endel i skogsterreng i forkant, løp jeg 3000 m på 10:41. *skryte* Klarte nesten ikke å gå etter løpet og hadde blodsmak som F i kjeften. Dette var før jeg slutta med fotball. Nå tilbringes dagene foran pc'n, eller med en øl i handa. Pondusen kommer også lurende. Moral: Slutt på fotball Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Hvis du skal forbedre 3000 meteren så kan du blandt annet trene en god del intervalltrening. evt starte med en annen sport i tillegg der det er mer vanlig med intervalltrening (innebandy f.eks) Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Etter å hadde jogget endel i skogsterreng i forkant, løp jeg 3000 m på 10:41. *skryte* 6755753[/snapback] Etter å ha trent mye mengde innblandet i en del intervalltreninger løp jeg på 9,02,89. Trådstarter: Om du virkelig skal gå inn for å få en god tid, så kan jeg hjelpe deg. Men jeg gidder ikke bruke noe tid hvis du skal trene en dag, for deretter å gi en god faen. Først er det egentlig veldig viktig at du skriver hvilken form du er i for å få den optimale treningen da intervalløktene må spesifiseres til hver enkelt. Uansett, et generelt opplegg ville vært med langkjøring og intervaller annenhver dag. Langkjøringene på 50min - 60min med en puls mellom 145 og 155. Intervalløktene bør være enten 300- og/eller 400 metere som går relativt kjapt med 1-2 minutters pause. Du kommer sikkert ikke til å gjøre det jeg sier uansett, så hvorfor gidder jeg. Om du virkelig vil er dette måten å gjøre det på i alle fall. Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Hehe, jeg løper på rett over 12 minutter, var litt småsyk sist gang, så regner nok med å kunne komme under 12 nå neste gang. Hva vil være den beste måten å teste makspuls på? Jeg har lyst til å komme i bedre form enn jeg er i nå, og er villig til å gi litt for å bli det. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Hehe, jeg løper på rett over 12 minutter, var litt småsyk sist gang, så regner nok med å kunne komme under 12 nå neste gang. Hva vil være den beste måten å teste makspuls på? Jeg har lyst til å komme i bedre form enn jeg er i nå, og er villig til å gi litt for å bli det. 6764783[/snapback] Den beste måten å trene makspuls er å ha på seg pulsbelte, så trener du intervall... Varm opp, så springer du det du greier i 1 min, rolig gange 1 min, springe 1 min osv. Så er det jo bare å se på pulsklokken din etterpå hva makspuls er.. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Eneste løpingen jeg hadde i mine yngre dager var og løpe fra purken. :!: Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Hadde 3000m i militæret og klarte såvidt å unngå å "stryke" på tidskravet første gang vi løp. Etterpå besto treningen av vanlige joggeturer, husker ikke nøyaktig hvor mye, men vil tippe det lå på ca 3x1timer pr. uke i maks 2mnd. Klarte ved hjelp av denne treningen å forbedre tiden med hele 5 min og var veldig fornøyd(og overrasket!) med det. Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 Deathie, vil veldig gjerne ha tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå