Zanctuzi Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Jeg har bare lige et enkelt spørgsmål - kan 30D tage IR billeder - altså med det rette filter? Har prøvet tricket med at tage et billed af en fjernbetjening forfra mens der er trykket på en af knapperne, men det lykkedes ikke. Så er der nogen der har viden om dette? MVH Anders Lenke til kommentar
brainware Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Nei, det kan ikke ta IR bilder grunnet at det er et IR filter foran bildebrikken. Kamera som kan ta IR bilder er modifiserte, eller spesialutgaver. Eksempel: Fuji S3PRo UVIR (ny) IR fotografer modifiserer kameraet og bruker deretter ekte IR filter (som kun slipper gjennom IR spektret. Det finnes også firma som modifiserer kamera. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Hva med D70s? Det har da også en form for filter, men funker bra til IR allikevel? Er bare filteret på D70s ikke like kraftig? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Alle digitale kameraer kan ta IR bilder i varierende grad. Forskjellen er hvor lang lukkertid du må bruke. Prøv å ta bilde av en fjernkontroll på nytt men i mørket sånn at ikke det infrarøde lyset ikke drukner helt. For å ta gode IR bilder så trenger du stativ og et filter som blokkerer vanlig lys. Endret 27. august 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
Zanctuzi Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 Jeg spørger fordi jeg testede mit nu solgte 350D, og det havde ingen problemer med at se den IR pære lyse i fjernbetjeningen selv i dagslys - skyldes det at IR filtret i 350D'eren er dårligere end det i 30D'eren? Anders Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Nyere og dyrere modeller har vanligvis mer effektive IR filtre og trenger lengre lukkertid ja. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 ...det havde ingen problemer med at se den IR pære lyse i fjernbetjeningen selv i dagslys...Skal du sjekke en fjernbetjening? Bruk en mobil med kamera, det fungerer bedre. EOS 30D kan ta slike bilder med bruk av de rette filterene (f.eks Hoya R72) og bearbeiding i PS: Lenke til kommentar
brainware Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Jeg burde vel innrømme at det går an å fotografere i varierende grad med digitale kamera, men på grunn av at digitale kamera er så velegnet til infrarød fotografi, har fabrikanten plassert er IR filter foran bildebrikken. Det er ikke kun for å forhindre infrarød fotografering, men også fordi IR virker inn på et vanlig bilde, og man har funnet at filtrering er best. Men man vil også hindre IR fotografering av andre grunner, spesielt gjelder det i forhold til fotografering av mennesker. Det burde kanskje være lisensiering av IR fotografer. Må man ha lang lukkertid, forhindrer det allikevel å bli avkledd av tvilsomme fotografer på byen. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Canon Eos 20A er et slik kamera. Det er spesielt laget for astrofotografering. Det er bare et Eos 20D uten dette filteret. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Canon EOS 20DA har et modifisert filter, men det er fortsatt tilstede. Det er optimalisert for et spektrum innen astrofotografering, men filtrerer også ut deler av IR så vidt jeg har forstått. Det var derfor spekulasjoner om Canon var redd for at det kunne brukes til andre formål feks. thermo IR dersom ikke man filtrerte det nøye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå