Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjemmenettverk 3 pc'er

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg trnger hjelp, jeg har en stasjoner datamaskin som er koblet til en trådløs ruter via kabel, det er en xp pro, også har jeg en stasjoner til som er koblet til med en usb-brikke som kobles til ruteren trådløst, også har jeg en bærbar, som kobles til via trådløst.. hvordan kan jeg sette opp sånn at jeg kan dele filer, dele skriver osv?

de to siste er xp home :p

Endret av stigrune92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dte enkleste er å kjøpe en nettverksdisk. En slik koster rundt 2000 kroner, og da må ikke "kilde" maskinen stå på hele tiden. For at du skal dele en printer må maskinen som denne er innstallert på ellers stå på hele tiden printeren skal være tilgjengelig.

Alternativet for fildeling er å dele mapper på maskinene.

Lenke til kommentar

Åpne windows utforsker, høyreklikk på mine nettverkssteder og klikk på egenskaper. Klikk deretter på "innstaller et lite nettverk eller hjemmkontor" som da kommer oppe til venstre i menyen. Gå gjennom dette oppsettet på alle maskinene. Etterpå deler du mapper som du vil at de andre maskinene skal kunne nå ved å høyreklikke på de spesifikke mappene i windows utforsker, og trykke egenskaper.

Gå deretter inn på deling og del denne mappen.

Skriveren deler du ved å gå inn i kontrollpanel og skrivere, klikke egenskaper på den skriveren på den datamaskinen du ønsker å dele.

Gå videre inn på deling og del denne skriveren på nettverket...

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar
jamen hvordan gjør jeg dette.. har ikke tenkt på å kjøpe en nettverksdisk:p vi bare årne opp ett nettverk slik at jeg kan se de andre maskinene på mine nettverksteder..

6750917[/snapback]

* Høyreklikk på "min datamaskin"

* Klikk på "egenskaper"

* Klikk på "datamaskinnavn"

* Klikk på "endre"

* Skriv inn et eller annet på "arbeidsgruppe"

* Gjenta på alle maskinene sånn at de er i den samme arbeidsgruppen

* Gå inn på "mine nettverkssteder"

* Dobbeltklikk på "hele nettverket"

* Dobbeltklikk på Microsoft Windows-nettverk

* Dobbeltklikk på det navnet du gav arbeidsgruppen nettopp

* Dobbeltklikk deg inn på ønsket maskin

Husk å dele mapper på maskinene da. Dette gjøres ved å høyreklikke på ønsket stasjon eller mappe, og velge "deling og sikkerhet". Velg så "del denne mappen på netverket" - og ignorer alle adversler, og bare aktiver deling uten noen veivisere...

Lenke til kommentar
jamen hvordan gjør jeg dette.. har ikke tenkt på å kjøpe en nettverksdisk:p vi bare årne opp ett nettverk slik at jeg kan se de andre maskinene på mine nettverksteder..

6750917[/snapback]

* Høyreklikk på "min datamaskin"

* Klikk på "egenskaper"

* Klikk på "datamaskinnavn"

* Klikk på "endre"

* Skriv inn et eller annet på "arbeidsgruppe"

* Gjenta på alle maskinene sånn at de er i den samme arbeidsgruppen

* Gå inn på "mine nettverkssteder"

* Dobbeltklikk på "hele nettverket"

* Dobbeltklikk på Microsoft Windows-nettverk

* Dobbeltklikk på det navnet du gav arbeidsgruppen nettopp

* Dobbeltklikk deg inn på ønsket maskin

Husk å dele mapper på maskinene da. Dette gjøres ved å høyreklikke på ønsket stasjon eller mappe, og velge "deling og sikkerhet". Velg så "del denne mappen på netverket" - og ignorer alle adversler, og bare aktiver deling uten noen veivisere...

6750984[/snapback]

Edit: Ble slått på målstreken, men min måte fungerer uavhengig av trøblete veivisere :mad:

Lenke til kommentar

det går bra helt til jeg skal trykke på den datamskinen jeg vil innpå, da står det: \\Your-lkv0y41xcz er ikke tiljengelig. du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne netterksressursen. kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser

Nettverksbanen ble ikke funnet

Lenke til kommentar
det går bra helt til jeg skal trykke på den datamskinen jeg vil innpå, da står det: \\Your-lkv0y41xcz er ikke tiljengelig. du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne netterksressursen. kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser

Nettverksbanen ble ikke funnet

6751377[/snapback]

Er du helt sikker på at alle maskinene er i den samme arbeidsgruppen?

Edit: Eventuelt kan du prøve å midlertidig deaktivere brannmurer o.l, men jeg tror ikke det skal ha noe å si.

Endret av Kamikazesmurf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...