Gå til innhold

Feilbygde muskler og trening?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 16 år.

Har et lite problem. Jeg har bestemt meg for å begynne å trene styrke for å se litt bedre ut. Men saken er brystmusklene mine er litt feilbygd. Jeg kan se forskjell på høyre og venstre brystmuskel. Dette har vel skjedd pga at jeg spiller tennis og gitar, hvor høyre arm belastes MYE mer enn venstre.

Har ingen treningsapparater hjemme. Og er helt ute på dette med muskelbygging. Alt jeg vet er at jeg må ha mye proteiner og karbohydrater.

Så jeg lurte på om noen her vet om jeg kan få trent meg opp så musklene blir like.

Blir det å funke å fylle 1,5 liters flasker med vann? Da har jeg jo vekter.

Kanskje jeg kan ta flyes med de, bare noen flere med venstrearmen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder musklenes form og symmetri så er det jo helt basert på hva genene sier. Så der er det lite du kan gjøre, men hvis du trener regelmessig og javnt framover så skal du se at det jevner seg bedre ut etterhvert. Det var i hvert fall mitt tilfelle, og det er det jeg har lest blant annet. Ikke kjør noe sånt som ekstra reps på den ene armen.

Hadde jeg vært deg ville jeg satset på å komme meg ned på et treningssenter. Det er jo selvsagt mange forskjellige øvelser man kan gjøre med manualer, men om du bruker den statiske vekten over en lengre periode vil du ikke se noen økning i muskelmasse.

Så det nå. Du kan bare glemme å bruke 1,5 kilos "manualer" om det var muligheten, da vil du ikke se mye økning. :)

Når det gjelder maten, så har jeg et par tips til deg for å få i deg nok proteiner hver dag, om det ikke er aktuelt med eventuelle kosttilskudd.

Ta en boks tunfisk (120 gram tunfisk, ~28 gram protein), stek den i olivenolje på panna og hiv på litt piffikrydder mens du steker. Da forsvinner den sære tunfisksmaken om du ikke er glad i det. Dette er både billig og kan spises flere ganger om dagen. Hiv også i deg en spiseskje olivenolje til hvert måltid. (5 ss olivenolje = 450 kcal)

Spis også havregryn om morgenen, sammens med litt skivet banan, et kokt egg og litt melk. Les her hvorfor.

Som du sa så er det viktig å drikke mye vann også. Ville drukket 2x 1,5 liter i hvert fall om jeg var deg, hver dag.

Kan bli litt mye å sette seg inn i til å begynne med desverre. Ble noe offtopic også, men da ser du i hvert fall hva det går i. :w00t:

Lenke til kommentar

Takk for svaret chris88 :)

Ja, dette med mat skal jeg gjøre.

Havregryn og melk, en banan og et egg. Det blir frokosten min framover :thumbup:

Tenkte å begynne med jogging i terrenget nå først i starten, nå som du sier at jeg ikke bør trene ene armen mer enn andre. Pluss at jeg ikke er i verdens beste form. Så når vinteren kommer kan jeg kanskje begynne med treningsstudio.

Vann, vil du at jeg skal drikke 3 liter vann hver dag? Det kan bli vanskelig ! Du mener 3 liter væske hver dag vel? At 1,5 skal være via drikke, og andre delen via mat osv?

Men dette med jogging. Hvor lenge bør jeg jogge i terreng for å få noe litt mer futt i kroppen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...