Gå til innhold

Telezoom til Nikon D50


Anbefalte innlegg

Det er bare tull, man holder da ikke begge hendene i kamerahuset og skyter! Man veier jo objektivet i venstrehånda, og kamerahuset i høyre. Da fordeler man vekten. Dessuten er det stativfeste på objektivet, så om man bruker stativ så er det kamerahuset som henger i objektivet, og ikke omvendt. Selvfølgelig kan man bruke tungt glass på D50, jeg har aldri hørt eller sett eller lest om noen som har revet av objektivfestet selv ved bruk av mye tyngre objektiver enn denne. Selvfølgelig, om man tar tak i kamerahuset og slenger det rundt med et tung objektiv på, så kan det gå galt.

 

Enig - det falder i hvertfald ikke mig naturligt kun at have fat i kameraet med så stor optik monteret.

 

jeg har lige rundet 22000 billeder med canon 350D og sigma 50-500 på 1,8 kg - og jeg har ikke haft problemer - eller hørt om nogen der har haft det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lett som en hund etter kilden for den uttalelsen jeg snakket om, men klarer ikke å finne den. Mener det var Nikon USA...  Jeg vile uansett sjekket med Interfoto, men det er klart at bærer du riktig, så er det ikke noe problem - dette er kun et problem hvis du har et uhell:

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00GOkQ - i denne tråden er det en med D100 og en med D70 som har fått fatningen helt eller delvis revet av.

 

Her er en med D50 og 80-200: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=19078640

6776843[/snapback]

 

Begge disse tilfellene så har jo kameraet og obektivet falt i bakken fra skulderhøyde. Ikke rart det brekker.

Lenke til kommentar

Trådstarters forutsetninger betyr tungt glass. Den letteste versjonen som kan dekke opp, er kanskje den nye VR-Nikkoren: Ett blendersteg dårligere enn 100-300-Sigmaen på største åpning vil kunne ha stor betydning ved action, men ved allround-fotografering kan det hende VR-funksjonaliteten er viktigere. Jeg har sett endel bra available light-bilder tatt med 18-200-VR-Nikkoren, det skal bli interessant å få jamføringstester med 70-300-Nikkoren og 100-300-Sigmaen.

 

En rimelig allround-løsning som gir ganske mye funksjonalitet er også en brukt 80-200/2.8 AF/AF-S-Nikkor + 1.4x telekonverter. Men konverteren vil denne kombinasjonen være litt svakere enn alternativene på lange brennvidder, men muligheten for å skyte på f/2.8 (med GLIMRENDE resultat!) på 80-200 mm gir et handlingsrom alternativene mangler. Vekt og volum blir vel ikke så langt unna Sigmaen, ikke total pris heller.

 

Tungt glass (tlogmed litt lettere også) kan gi belastninger og skader på hus , særlig ved støt. Og pga både stress og vibrasjoner er det absolutt ikke tilrådelig f.eks å stativmontere via huset på brennvidder over ca 150 mm (sjølsagt litt avhengig av objektivkonstruksjonen.) Dette gir et klart minus til rimelige telezoomer som mangler muligheter for monteringskrage. Bare en er forsiktig,er det overhode ikke noe problem å gruke D50 eller liknende med tungt glass. Det er bare når uhellet først er ute en kan være bedre stilt med mer solide hus, men dette kan slå begge veier: Med god fatning på kameraet, kan mer av skaden komme på objektivet, og disse kan være en god del dyrere enn husa. Og jeg har i gamle dager opplevd å få fatninga slått skakk på et F-hus, det lot seg jo rette opp igjen, men det blir fort omfattende reparasjoner her også. Derfor synes jeg lett det kan bli litt misvisende å snakke om svake hus og tungt glass, hovedsaken er at ALLE, også de med mer solide hus, må være veldig varsomme - eller godt forsikra ;)

Lenke til kommentar

Det er da ingen vil jeg tro som holder med begge hendene i huset og tar bilder med f.eks 70-200 f2.8 påmontert. Det er jo helt unaturlig.

Den ene hånden brukes jo som støtte under objektivet samt til å zoome med så da er det ingen problem. Har gjort dette med de fleste DSRL fra Nikon med 70-200 f2.8 og TC-17II uten problemer. Jeg har utallige ganger slengt D70 med 70-200 over skulderen hengende etter kamerareimen. Så lenge en bruker litt sunn fornuft så skal ikke dette være noe problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar.

 

Objektivet dere linket til så absolutt intressant ut.

 

 

Men jeg lurer litt på om jeg TRENGER et slikt dyrt (ja jo, dyrt for en student ihvertfall ;) ) objektiv .. Jeg tar mest bilder av dyr (hund og katt, som jo ofte er i bevegelse. Ofte løper de.) og natur.

Det blir med andre ord en del "fartsfylte" bilder, samt noen stillestående.

 

Nå bruker jeg kit-objektivet som fulgte med (18-50 eller noe slikt tror jeg det er), og når jeg skal ta bilde av hunden min som løper mot meg er det så og si umulig å få fokusert på henne. (Den fokuserer isteden på bakken)

 

Vet ikke om det er fokuseringen som er for treig jeg... ? Vil ha en linse som klarer å ta bilde av dyr i fart, uavhengig av hvilken retning de løper i.

 

Kan en billigere linse oppfylle disse kravene, eller er jeg nødt til å ha en med denne raskere-lukkertid-funksjonen?

 

 

 

 

Legger ved et eksempelbilde.

post-88355-1158317423_thumb.jpg

Endret av RimfrostHuldra
Lenke til kommentar

Rask autofokus er nok ikke blant D50 sine sterke sider, uansett objektiv.. Men en god AF-S telezoom kan nok lette situasjonen noe, og 18-55-kitobjektivet er iallfall ingen racer, slik jeg husker det. Du må eksperimentere deg fram med ulike teknikker, kanskje vil følgefokus funke godt nok, særlig hvis du starter med motivet nær fokus, så kameraet slipper å "jakte".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...