rhymenocerous Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Heisann! La oss si jeg har denne koden: <?php $var = "Bestemor er leet"; // Legg merke til at denne ligger utenfor funksjonen foo() function foo() { // Funksjon foo(), start if ( 7 == 7 ) { echo $var; } // End if else { echo "do'h'"; } // End else } // End function foo(); ?> Som dere ser, er variablen $var satt _før_ funksjonen foo() blir definert. Dette scriptet printer ut ingenting. Så har jeg dette: <?php function foo() { // Funksjon foo(), start $var = "Bestemor er leet"; // Her ligger denne inni funksjonen if ( 7 == 7 ) { echo $var; } // End if else { echo "do'h'"; } // End else } // End function foo(); ?> Her blir variablen $var satt inni funksjonen. Denne printer, logisk nok, ut "Bestemor er leet". Mitt spørsmål er; Er det mulig å skrive ut variablen $var inne i funksjonen, selv om den er satt utenfor? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 tror du kan skrive global $var="bestemor er leet" Lenke til kommentar
rhymenocerous Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 (endret) <?php global $var = "Bestemor er leet"; function foo() { // Function, foo if ( 7 == 7 ) { echo $var; } // End if else { echo "do'h'"; } // End else } // End function foo(); ?> Da får jeg: Parse error: parse error, unexpected '=', expecting ',' or ';' in ... on line 3 EDIT: Fikk det til. <?php $var = "Bestemor er leet"; function foo() { // Function, foo if ( 7 == 7 ) { global $var; echo $var; } // End if else { echo "do'h'"; } // End else } // End function foo(); ?> Endret 27. august 2006 av tommyeggen Lenke til kommentar
xqus Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Eller, du kan gjøre slik. Jeg har lært det funksjoner ALLTID skal returnere ting. <?php function foo($bar) { // Function, foo if ( 7 == 7 ) { return $bar; } // End if else { return "do'h'"; } // End else } // End function $var = "Bestemor er leet"; echo foo($var); ?> Endret 27. august 2006 av xqus Lenke til kommentar
lilminime Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Jeg har det motsatte problemet. Hvordan kan jeg feks hente ut en $var som blir opprettet inni en funksjon og printe den ut UTENFOR funksjonen? Endret 27. august 2006 av [email protected] Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Printer ut "Bestemor" $var = "Bestemor"; function foo() { global $var; echo $var; } foo(); Endret 27. august 2006 av Slettet-df17e Lenke til kommentar
rhymenocerous Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 Lemen: Det var akkurat det jeg gjorde? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 global keywordet gjør at du kan bruke en variabel definert utenfor funksjonens scope, mens keywordet static gjør at en variabel deklarert inne i en funksjon er tilgjengelig etter funksjonen også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Lemen: Det var akkurat det jeg gjorde? 6750573[/snapback] Så det nå, bare jeg som ikke leste posten nøye nok Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 ellers kan man også bruke $GLOBALS["var"] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå