mad-hatter Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Jeg har en helt vanlig DVD-spiller med en scart-ledning og en strømledning. Er det mulig å bedre bildekvaliteten med noen andre ledninger eller noe annet da? Jeg har en ganske bra HD-LCD TV. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Da vi kjøpte hjemmekino på Hi-Fi-center kjeden, ble vi "lurt" til å kjøpe en kabel til 1000 kroner, da de sa at den ville gi bedre bilde og var derfor "helt nødvendig". Lenke til kommentar
Boye Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) SCART RGB != progressivt. SCART RGB er knallbra, men på LCD vil du heller kjøre progressivt hvis du kan. Progressivt får du ganske enkelt ved å kjøpe komponent kabel. Dette er 3 ledninger som begge kobles i hver sin "phono-plugg" på DVD spiller og TV. DVD spilleren må ha komponent utgang, noe ganske mange har heldigvis, og du må trolig inn i menyen på DVD spilleren og sette "Component". Ikke "Composite", som er kun en ledning for video (gul) Du trenger absolutt ikke dyre kabler her. Forresten, det kan være verdt å sjekke om du faktisk kjører "RGB" på DVD spilleren i selve menyen Endret 27. august 2006 av Boye Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Flere ting du kan gjøre. Jeg har f.eks. ikke komponent eller HDMI utgang på DVD spilleren, selv om jeg har dette på LCD tv'en. Bruker derfor S-video utgang på DVD spilleren, som gir bedre bilde en vanlig SCART. Men i kronologisk rekkefølge er vel dette en fin måte å vise hva som gir bra bilde. OK bilde: SCART BEDRE bilde: S-video VELDIG BRA bilde: Komponent ÛBERBRA bilde: HDMI Hvis TV'en din støtter HDMI, og DVD spilleren også, er dette absolutt beste løsning. PS: Hvis du gjør som meg og bruker S-video, husk at lyd må kjøres på en separat inngang. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Det der er jo stikk motsatt av hva jeg har erfart på absolutt alt jeg har koblet til gjennom årene, hva kan det være? Det var litt interessant! SCART RGB skal være noe av det beste du kan få interlaced (ikke vanlig SCART, men RGB) blant kompositt og SVideo. Ikke alle TVer har alle SCART inngangene RGB kompatible (men alltid en). Man ser f.eks. med en gang om rødfarger eller liknende "beveger seg" på DVD menyer dersom man ikke kjører RGB. PS:Er vanligvis ikke nok å bare koble til SCART kabelen, men man må også sette spilleren på RGB, bare sånn i tilfelle Lenke til kommentar
flogieboogie Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Home Teather Mag har en oversikt over kvalitet og forskjellige tilkoblinger som er det ute. HER. Håper det hjelper Lenke til kommentar
mad-hatter Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Takk for alle innleggene. Dette må sjekkes ut . Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 OK bilde: SCART BEDRE bilde: S-video VELDIG BRA bilde: Komponent ÛBERBRA bilde: HDMI 6752298[/snapback] Her gjelder det å holde tunga rett i munnen, scart er ikke en type videosignal på samme måte som f.eks s-video, det er bare navnet på kabelen/pluggen. Scart kan brukes både til RGB, s-video og kompositt, rangert fra best til dårligst. Tråden er forresten feilpostet og flyttes fra Skjermer til Video. Lenke til kommentar
mad-hatter Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Dette var litt mye info på en gang. Og det virket ikke som om dere var enige? Burde jeg kjøpe RBG eller komponent kabel? Jeg lurte også på hvor jeg kan få kjøpt disse tingene. Har dere f.eks en link til en kjøpe-side? Og hvilket merke av disse kablene burde jeg kjøpe? Ev. hvilket navn på kabelen? Jeg lurer også på hvor jeg kan få kjøpt en minijack-kabel (som jeg tror jeg trenger for å koble lydkortet på PC'en til skjermen). Takk for svar. Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Noen som har peiling på hvor mye en HDMI kabel koster, har lyst til å se om det hjelper mye på kvaliteten. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (fant ikke tråden, henger vanligvis i skjermforumet Komponent (3 ledninger) er bedre enn SCART RGB ja, ettersom du over komponent kan overføre progressivt bilde (enda bedre). Men du sa i første post "helt vanlig DVD-spiller med en scart-ledning og en strømledning" Da vil eneste løsning være å sjekke DVD spillerens video meny for RGB, og få deg en grei-og-glad SCART kabel som har alle pinnene (ser "komplett" ut i kontaktene). Ang. komponent kabel - jeg tok faktisk å målte opp 3 antenneledninger (coax), loddet på plugger i hver ende, og brukte dette. Knallresultat for å si det mildt, selv på 1280x720 fra Xbox, ikke dårlig! Hvis loddekunskapene er litt shabby, prøv nærmeste Biltema..en fullpinnet SCART kabel får du helt fint til en hundrelapp tenker jeg på Elkjøp, Expert etc.: Fullkoblet SCART kabel med støtte for RGB Fullkoblet, men litt billigere og enklere Er du fan av Komplett og du fortsatt er interessert i komponent? Ferdig "kit" 5m - Svideo, komponent, og optisk for lyd De har også SCART kabel her, men strengt talt er en SCART kabel enklere å kjøpe i en butikk HDMI kabel koster ikke allverdens. Du kan sikkert kjøpe denne hvis du føler deg rik, men disse er sikkert ikke så dårlige de heller Lenke til kommentar
mad-hatter Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Men betyr dette at S-video er det samme som komponent-kabel? Lenke til kommentar
mad-hatter Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Hva er forskjellen på den komponent-kabelen på linken du ga meg og denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123292 Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Men betyr dette at S-video er det samme som komponent-kabel? 6762542[/snapback] Nei. S-video er en egen type kabel (kan også overføres via scart), og er betydelig dårligere enn komponent. S-video: Komponent: Hva er forskjellen på den komponent-kabelen på linken du ga meg og denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123292 6762557[/snapback] Prisen og muligens kvaliteten (mange vil si at Monster er overpriset), samt at den kabelen Boye linket til i tillegg hadde egne kabler for s-video og optisk lyd. Lenke til kommentar
mad-hatter Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Ok. Da tror jeg at jeg skjønner litt mer enn før. Tror jeg kjøper den monster greia jeg (siden den sikkert ikke er dårlig når den er så dyr). Men en aller siste ting: Hva slags kabel må jeg kjøpe for å få lyd på skjermen min fra lydkortet på PC'en? Jeg hørte noe om minijack... isåfall hvilken minijack burde jeg kjøpe og hvor burde jeg kjøpe den? Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Låner tråden litt eg, sidan dykk var så godt i gang med diskusjonen. Eg har ein TV med RGB-inngang og ein projektor med RGB-inngang, begge via Scart. Men eg får ikkje dette til å fungere. Har ein Scart-plugg med RGB pluss ein kvit inngang. Har prøvd å kople til begge delar utan resultat. Kjelda er ein Canal Digital satelittuner. Lenke til kommentar
mad-hatter Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Når jeg kobla scarten (som jeg tror er RBG) til TV'en fra DVD'en i dag ble hele skjermen rød... rart... Lenke til kommentar
florrepus Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Det er nok en sammenblanding av kabelteknikk og signalteknikk i deler av det som står over. De vanlige signalteknikker og kabler for bildet er: a) composit video: en coax med RCA-plugg (gul, svæt vanlig på mye ustyr) b) S-video: en kabel med to ledere, en liten rund DIN-plugg (også svært vanlig) c) RGB: 3/5 ledere i en kabel, en bajonettplugg på hver (som regel bare på PC-skjermer og projektorer) d) komponent video: 3 coax-kabler med RCA-plugg (vanlig på nyere DVD/flatskjermer) a) er dårligst, b) er synlig bedre, c) og d) er synlig best - og omtrent like bra. (med synlig mener jeg for oss vanlige dødelige...) I tillegg trengs kabel for lyden, enten to kobberkabler med phono eller RCA-plugg, eller optisk. I tillegg har en så scartkabel, som jo er vanlig på alle TV/DVD/parabol/etc. Via en scart KAN en overføre alle signalteknikker for bilder som nevnt over, pluss lyd. Men at kabelen har muligheten, betyr ikke at din DVD/paraboltuner/TV/Projektor... kan gjøre det. Du må lese bruksanvsining eller gå inn i setup-meny for å se hva som går. Som regel er det flere scart ut/innganger, det er vanlig at det er forskjellig muligheter på de. Ikke så mye utstyr har mulighet for d) via scart. Stiller du forskjellig mellom mellom f.eks DVD og TV, risikerer du å få svart skjerm, sort/hvitt, grønt bilde eller andre forstyrelser. Når det gjelder kabler, har jeg ikke tro på at du kan se forskjell på kjempedyre kabler kontra billige. Men for RGB vil jeg ha kjøpt en scartkabel med skjermede ledere inni, men den behøver ikke være dyr. Og har du egen ut/inngang for komponent video, vil jeg nok ha brukt den framfor å kjøre via scart. Lenke til kommentar
kornelen Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg ville ha kjøpt nye scart cabler. mange gode å velge i!! lykke til! Kommer ikke på navn nå, men kanskje senere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå