666=TRIPPLE-SEX Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Hva ligger snittet på for og komme inn på hvert av de 4 universitene i Norge som praktiser juss? Evt andre også som Sverige eller USA. Og er det mulig og kunne spesialisere seg innenfor internasjonale lover? Hvordan jobber for man da? Jeg tenker helst på advokat. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 http://www.samordnaopptak.no/statistikk/20..._hoved_2006.htm Lenke til kommentar
666=TRIPPLE-SEX Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 Hvordan er det hvis en skal studere det i USA? Kan en bare være advokat der eller hvordan er det? Tar utdanninga 6 år der borte også eller har de forskjellige grener til det? Lenke til kommentar
duckamuck Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Hvordan er det hvis en skal studere det i USA? Kan en bare være advokat der eller hvordan er det? Tar utdanninga 6 år der borte også eller har de forskjellige grener til det? 6750054[/snapback] Jeg vet ikke så mye om hvordan det er å studere jus i USA og få det godkjent her hjemme, men regner med at det ikke er noe problem. Utdanningen tar som regel syv år; Undergraduate(4 år) + 3 år. Og du kan velge forskjellige retninger som her i norge (Finans, handel, eiendom osv) som sikkert varierer fra skole til skole. Skal du inn på en skole inn i USA så må du som regel ta TOEFL og SAT tester, som det er viktig å få god score på skal du inn. (Varierer også fra skole til skole og kvaliteten på skolen.). Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Jeg tar ikke snittet helt i hodet, men det var noe sånt som: Tromsø: 4,6 Bergen: 5,5 Oslo: 6,3 Du kan bare studere jus i Norge hvis du vil bli advokat i Norge. Det er jo norske lover du skal lære. Selv går jeg første året på jusstudiet i Oslo. Du utdanner deg ikke til å bli advokat, du blir jurist. Skal du bli advokat, så må du ta to års fullmektig tid i tillegg til en fem års utdannelse. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Kan da umulig være greit å få godkjent en amerikansk juss-utdannelse i Norge? Loven praktiseres vel ganske forskjellig over there? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Kan da umulig være greit å få godkjent en amerikansk juss-utdannelse i Norge? Loven praktiseres vel ganske forskjellig over there? 6752321[/snapback] Jepp. Det er mer "case" studie der borte. Dvs. du studerer saker dømt av det som tilsvarer høyesterett i USA. Dommer er mye mer absolutte der enn her, så du får nok ikke godkjent en jusutdannelse fra USA i Norge. Lenke til kommentar
sir-bob Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Vet du hva 500 advokater på havets bunn er? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Vet du hva 500 advokater på havets bunn er? 6752444[/snapback] Starten på en dårlig vits. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Vet du hva 500 advokater på havets bunn er? 6752444[/snapback] Starten på en dårlig vits. 6752482[/snapback] Som jeg gjerne vil høre slutten på Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Og/å-feil er et dårlig utgangspunkt, for å si det slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå