Gå til innhold

Gentoo henger seg under booting

Anbefalte innlegg

Jeg vil si jeg er ganske erfaren på både linux og gentoo så da jeg fikk min nye bærbar i dag var noe av det første jeg tenkte på å hive inn gentoo. Installasjonen gikk helt greit da dette ikke er første gang jeg installerer gentoo.

Problemet er at under bootingen av gentoo bare pluttselig stopper det opp. Er ingen spessiell plass det stopper opp. virker som det er helt vilkårlig. Kom en gang helt til inloggingen og fikk skrevet 1 tegn før det frøs. Hvis noen kunne pekt meg i riktig rettning ville jeg være evig takknemmelig.

Vennlig Hilsen,

Johan Berner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boot frå cd og ta ein kikk i syslog?

6749832[/snapback]

Det er en mulighet, hvor blir sysloggen lagret?

Hvis den fryser står det neppe i syslog. Jeg tipper på hardware feil, antageligvis ram eller cpu.

Prøv noen live-cder og kjør hardt for å se om det låser seg da også.

6749846[/snapback]

Hardware feil er det neppe da jeg installerte fra live cd, har inne windows og gjort temmelig mye med den

Lenke til kommentar

Hei. Tok en kjapp titt på google.com nettopp nå, da jeg ikke sitter forran noen Linux maskin selv, og da fant jeg ut at syslog kunne ligge under /etc. Det jeg fant ut var at fila kunne hete syslog.conf

Er ikke sikker på om det er riktig fil, men det er jo lov til å prøve.

Hvis du ikke finner den via å lete på systemet så kan du ta i bruk søkefunksjonen i på en Linux LiveCD. Da søker du etter f. eks syslog eller syslyg.conf på harddisken.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg søkte etter den med slocate og den tingen som følger med kde. Har tatt turen innom de mappene som alle googlingen fører meg til for å se, men ingen ting :S

6751081[/snapback]

Den vanlige plasseringen på hovedloggen til syslog er /var/log/messages

/etc/ katalogen er i hovedsak ment for konfigurasjonsfiler

Søk i konsoll foretas med

find <bane> -name <filnavn>

eks: find / -name messages

Lenke til kommentar

Ja, som sagt... Hvis maskinen fryser betyr jo det at det ikke blir tid til å skrive noe i syslog.

Jeg mener fremdeles hardwarefeil er mest sannsynlig. Kjør noen skikkelige benchmarks. Det høres kanskje ulogisk ut siden alt fungerer vanlig i andre situasjoner, men noen ganger bruker maskinen bare enkelte ressurser i spesielle tilfeller. F.eks. logon :)

Lenke til kommentar

Et veldig enkelt verktøy for å se temperaturen er acpitool. Ligger i portage. Har du kompilert noe særlig enda, eller bare installert bin pakker?

Hvis du ikke har prøvd å kompilere enda så test via livecden. Det får igang temperaturen ganske greit ;)

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva i kernel som var utslagsgivene, men det var noe der som ikke skulle vært der eller noe som manglet. Siden livecd-en funket så glimmrende brukte jeg genkernel og det funker ypperlig. litt dritt det tar så lang tid å laste inn :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...