Gå til innhold

Alle lo da Arild (20) sa at han skulle bli verdens

Anbefalte innlegg

Les konteksten: såklart blir det vanskelig å få i seg nok protein for en i strongman uten tilskudd, men å sammenligne proteinpulver med bol er søkt. Flere studier viser at selv toppidrettsutøvere max trenger 1,7 g protein pr kg kroppsvekt, i motsetning til hva mange tror så lager faktisk kroppen det meste av proteinet den trenger selv, foruten de essentielle aminosyrene. Ja, det finnes mat med hormoner, men hvor store er konsentrasjonene, hvis vi sier at konsentrasjonen testosteron i kjøtt er en verdi tilsvarende 1 så er det noe helt annet å ta en sprøyte med konsentrasjon tilsvarene 1000. Alle i strongman er sponset med mange tusen i året til diverse kosttilskudd så jeg tror ikke det er visakortet som har det verst ift proteinbehov...

6806965[/snapback]

Konteksten? Du sier at man får nok proteiner med et vanlig kosthold. Dette jeg reagerte på, ikke Eyvinds sammenligning. Å 1,7g for en mann som skal gro er bare tull, har lest flere undersøkelser men enda ingen som gikk opp i mot ren muskelvekst. Så du må gjerne vise meg en seriøs undersøkelse, og ikke noe olympiatoppen/friskusforbund undersøkelse.

Nå sa jeg aldri at du direkte kunne smøre testoen rett på brødskiva heller da ;) Jeg bare påpekte at normale matvarer faktisk inneholder hormoner. Siden du så bastant påpekte det motsatte.

Nå er langt fra alle som deltar i strongman på amatørbasis sponset. Å ikke Ola Nordmann på gymmet heller :)

6807142[/snapback]

Det var brukt som et bilde på det forrige mann sa, ikke som den ene sannhet, du KAN få nok proteiner igjennom vanlig kosthold, men vanskelig for strongman? Ja. Hvor sier jeg at du IKKE får får hormoner igjennom maten? Hva med å lese før du svarer? Jeg sier at du "ikke får masse hormoner gjennom maten" altså noe helt annet enn å si at du ikke får hormoner gjennom maten overhodet. I bol får du masse hormoner, i mat får du svært lite, å spise så store mengder mat at du skal få en effekt ala bol er fysisk umulig, å spise nok mat til å få dekket proteinbehovet ditt er ikke vanskelig, men det kan være kostbart og ta endel tid.

6807244[/snapback]

Nå rettet jeg meg litt inn da på det med proteinet, hodet og fingrene holdt ikke tritt. Spiser jo selv ca 2g per kg kroppsvekt. Mens Arild Haugen og andre strongman utøvere spiser 3-5g per kg kroppsvekt. Jeg mente ikke at menig mann må ha mer noe særlig mer enn 1.7, mine tanker gikk på strongman.

Å du skrev "det finnes nemlig ikke", å jeg har aldri påstått at noen matvarer innholder store konsentrasjoner av f.eks testo. Jeg bare påpekte at hormoner faktisk finnes i matvarer, f.eks østrogen i egg. Eneste jeg har sagt om emnet er

"Å ja det finnes mat med hormoner"
Feiltolket deg muligens litt, men men.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Les konteksten: såklart blir det vanskelig å få i seg nok protein for en i strongman uten tilskudd, men å sammenligne proteinpulver med bol er søkt. Flere studier viser at selv toppidrettsutøvere max trenger 1,7 g protein pr kg kroppsvekt, i motsetning til hva mange tror så lager faktisk kroppen det meste av proteinet den trenger selv, foruten de essentielle aminosyrene. Ja, det finnes mat med hormoner, men hvor store er konsentrasjonene, hvis vi sier at konsentrasjonen testosteron i kjøtt er en verdi tilsvarende 1 så er det noe helt annet å ta en sprøyte med konsentrasjon tilsvarene 1000. Alle i strongman er sponset med mange tusen i året til diverse kosttilskudd så jeg tror ikke det er visakortet som har det verst ift proteinbehov...

6806965[/snapback]

Konteksten? Du sier at man får nok proteiner med et vanlig kosthold. Dette jeg reagerte på, ikke Eyvinds sammenligning. Å 1,7g for en mann som skal gro er bare tull, har lest flere undersøkelser men enda ingen som gikk opp i mot ren muskelvekst. Så du må gjerne vise meg en seriøs undersøkelse, og ikke noe olympiatoppen/friskusforbund undersøkelse.

Nå sa jeg aldri at du direkte kunne smøre testoen rett på brødskiva heller da ;) Jeg bare påpekte at normale matvarer faktisk inneholder hormoner. Siden du så bastant påpekte det motsatte.

Nå er langt fra alle som deltar i strongman på amatørbasis sponset. Å ikke Ola Nordmann på gymmet heller :)

6807142[/snapback]

Det var brukt som et bilde på det forrige mann sa, ikke som den ene sannhet, du KAN få nok proteiner igjennom vanlig kosthold, men vanskelig for strongman? Ja. Hvor sier jeg at du IKKE får får hormoner igjennom maten? Hva med å lese før du svarer? Jeg sier at du "ikke får masse hormoner gjennom maten" altså noe helt annet enn å si at du ikke får hormoner gjennom maten overhodet. I bol får du masse hormoner, i mat får du svært lite, å spise så store mengder mat at du skal få en effekt ala bol er fysisk umulig, å spise nok mat til å få dekket proteinbehovet ditt er ikke vanskelig, men det kan være kostbart og ta endel tid.

6807244[/snapback]

Nå rettet jeg meg litt inn da på det med proteinet, hodet og fingrene holdt ikke tritt. Spiser jo selv ca 2g per kg kroppsvekt. Mens Arild Haugen og andre strongman utøvere spiser 3-5g per kg kroppsvekt. Jeg mente ikke at menig mann må ha mer noe særlig mer enn 1.7, mine tanker gikk på strongman.

Å du skrev "det finnes nemlig ikke", å jeg har aldri påstått at noen matvarer innholder store konsentrasjoner av f.eks testo. Jeg bare påpekte at hormoner faktisk finnes i matvarer, f.eks østrogen i egg. Eneste jeg har sagt om emnet er

"Å ja det finnes mat med hormoner"
Feiltolket deg muligens litt, men men.

6807309[/snapback]

"Det er dog ikke sånn at du kan spise mat med masse testosteron og veksthormoner, det finnes nemlig ikke " sånn var det vell setninga stod, litt klønete skrevet av meg, det inrømmer jeg, men jeg vet det finnes hormoner i en rekke matvarer, eks øl inneholder endel kvinnelige hormoner, ikke uten grunn at de som har slengt innpå flerefoldige tusen liter øl i.l.a et liv begynner å få mistenkelig kvinnelige former ;) Eks hengende bryst og litt pæreform rundt midja og hoftene, men det får bli en annen diskusjon, hehe. poenget er vell at det ikke går an å spise seg til en positiv dopingtest på vanlig kosthold, men mindre du bruker forurenset/urent kosttilskudd etc. Kanskje du kan merke små forandringer over flere år med masser av rødt kjøtt (om jeg ikke husker feil er det der du finner endel testosteron og veksthormoner i størst konsentrasjon.)

Lenke til kommentar

Mens artikkelen er på vei opp (sier vi), så får jeg lov å prate litt OT til Hyrlen.

Hvorfor spiser bl.a. Haugen 3-5 g/per kilo kroppsvekt, og andre styrkeløftere for den del? Vil ikke det gi en negativ effekt ? Leste en plass at om man overdriver proteininntaket, så vil kroppen bruke mye energi på å omforme de proteinene som ikke blir tatt opp til glukose. Blir litt jojo egentlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Han er nok langt fra ren, men det er en interessant side av sporten, synes jeg. Vi har vel alle hørt om "godteriskåla" til Sven Karlsen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er ikke å legge skjul på at man må ha peiling på boling hvis man skal minimere farene og øke effekten. Disse discobyggerne jeg hele tiden ser med svære, uproporsjonerte kropper har ikke lest bak på pilleboksen.

Lenke til kommentar

Ifølge verdens sterkeste mann fra 2001, Svend Karlsen må man være mellom 180 og 200 cm høy for i det hele tatt være en potensiell kandidat for tittelen og mellom 130 og 200 kilo tung.

Han ble sponset med kosttilskudd for 26 000 kroner måneden. Man må nesten være rik for å få alle vitaminer og kosttilskudd månedene før man skal delta, med mindre man har sponsorer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det er ikke å legge skjul på at man må ha peiling på boling hvis man skal minimere farene og øke effekten. Disse discobyggerne jeg hele tiden ser med svære, uproporsjonerte kropper har ikke lest bak på pilleboksen.

6823422[/snapback]

Å være skeivbygd og uproporsjonert skyldes jo mest feiltrening da, å ikke roids:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

6823422[/snapback]

Å være skeivbygd og uproporsjonert skyldes jo mest feiltrening da, å ikke roids:)

7167812[/snapback]

Så klart, men feiltrening og treningseffekt går linært. Vokser man for fort i feil retning, så har man plutselig et problem.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg kommer fra samme sted som Arild.. Han var ei lita pingle når han var 18 år gammel, og det er 2 år siden nå! Så dere kan trekke slutningen selv....

Han har en enorm viljestyrke for og bli sterk! Han har uten tvil kjørt i seg en del preparater for og nå dit han er idag. Tror det er både hestehormoner og stacking som bare det + bulking som en gal.

Når jeg var 18- 20 tok jeg og masse bol og godterier så jeg kjenner godt igjen andre som gjør det samme..

Men det er beudringsverdig at han så til de grader går inn for og bli strongman numero uno i verden det trenger du innsatsvilje for og gjøre samma f*** hva som skjer med kroppen din når du blir *voksen*!

NB Han har et kraftig temperament (Som jeg kjenner veldig godt igjen fra mine dager)

Hilsen Sirdøl!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...