Gå til innhold

Er dette ett bra objektiv? Tamron AF 18-200


Anbefalte innlegg

Jeg har utrolig lyst på ett 18-200 objektiv til min Sony A100 men er usikker på hva jeg skal velge. Har funnet dette Tamron AF 18-200 F3.5-6.3 XR Di-II LD men er det ett godt valg?

 

Jeg er nybegynner på DSLR så jeg skal ikke ha noe proff objektiv, men er opptatt av at det er godt og ta bilder med.

 

Eller burde jeg heller velge: Sony DT 18-200mm F3.5-6.3 High Magnification

 

Dette er da rundt 2000 kr dyrere. Men vil jeg merke forskjellen tro?

 

Vi ha denne typen objektiv ettersom jeg da stadig slipper og skifte linse.

Endret av Bombasa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har købt sigmas 18-200. Den er købt til "ferie, fest og fjeld" altså som allround optik.

 

Jeg testede lidt og kom frem til den var bedst fra blænde f/8 og opad -så det er i det område jeg har brugt den og derfor justeret iso, så lukketiden passer.

 

jeg kender ikke tamrons 18-200, men har en kammerat der er vældig godt tilfreds til familiebilleder.

 

Du kan se mine billeder taget med det her her (dem fra ebeltoft zoo) og her (de tre øverste) samt her de tre øverste.

 

jeg vil til en hver tid sige det er et godt objektiv der holder til alm. brug og giver nogle muligheder som man ikke kan få med særlig meget andet.

 

(jeg bruger canon, så hvordan sonys er skal jeg ikke kunne sige)

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Tamron objektivet er nå på vei i posten. :)

 

Burde jeg heller bruke "kit" linsen på bilder som er innen for 18-70 eller kan jeg likegjerne bruke den nye 18-200 linsen da? F.eks til portretter og lanskaps bilder etc.

 

For hvis det nye Tamron objektivet er like godt til dette så kan jeg jo like godt pakke vekk "kit linsen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke personlig kjennskap til noen av linsene, men jeg ville bli veldig overasket om 18-200 linsen var bedre enn kit linsen i 18-70 området. Normalt så er det sånn at jo større "zoomfaktor" et objektiv har jo større krav stiller det til optikken.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke denne linsen er bedre men lurte på om den kanskje kunne være like god. Det er tross alt ett par tusen kr som skiller disse linsene.

 

Håpet på at det skulle virke like godt som "kit" linsen men det er vel muligens litt dårligere som du sier.

Lenke til kommentar

Det er mit indtryk den er på højde eller over canons 18-55 (formentlig nikons ditto) Den har jeg selv haft.

 

Da jeg ikke har haft fat i nikons 18-70 - men har hørt godt om den så vil jeg tro i har ret - specielt på blænder større end f8 (f.eks. f 5,6)

 

Nogle vil måske sige de er for meget gætteri, men jeg har syntes folk er lidt hurtige til at fordømme den pga. for stort zoom område. De billeder jeg tog i Ebbeltoft Zoo overbeviste mig om at den sagtens kan levere gode billeder i godt lys.

 

til portræt hvor du vil have baggrunden sløret kan kiten nok være en bedre løsning.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...