Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54G vil ikke koble mot PPPoE server!

Anbefalte innlegg

Har ADSL fra Telenor. Jeg fikk for noen dager siden trøbbel med internetlinja mi som datt ut hele tiden og tilslutt ikke ville koble til mer. Etter en del feilsøking prøvde jeg å koble "modemet" rett i pcen utenom ruteren og koblet meg fint opp da med brukernavn/passord. Så "modemet" og linjen ut er fin. Men med ruteren tilkoblet gikk det ikke, den ville ikke koble opp. Netgear boksen jeg hadde da hadde som jeg kunne se ingen form for log som kunne brukes (log over nettsider som er besøkt har den, men ikke logg over autentisering og negotiation over pppoe og slikt). Jeg tenkte det var noe feil med wan porten på den, skadet i et tordenvær eller noe slikt så fikk byttet den på garantien på Lefdal inn i en Linksys WRT54G. Men har fortsatt probs med å få ruteren til å koble opp gjennom pppoe. Får melding om at ruteren ikke kunne kontakte PPPoE serveren. Linksys-en gir da i det minste tilbakemelidng når noe ikke går ;). Jeg føler jeg har feilsøkt "alt", mangegangersjekket brukernavn og passord, med og uten "@online.no", byttet kabel, testa "modem" rett i pc=ok. "Modemet" er passordbeskyttet så det har jeg ikke fått sjekket inntil for 10 mins siden (ingen fra Telenor her vel? :innocent:) og i webgrensesnittet er det oppført som bridged, sjekket med telnet og tenkte bruke kommandoen "config reset" men hvis telenor sin konfig ikke ligger lagret... En kjapp sjekk viste at den ikke hadde noen konfig fil, så om jeg tok å resatte konfigurasjonen kunne telenor sitt oppsett være borte. Men nok om det, noen som har hatt lignende trøbbel med å få ruteren sin til å koble opp til telenor? Har ringt support ja, de mente at "modemet" kunne ha blitt satt opp som ruter (sånn bare *bang* uten noen konfigurasjon...) og at min Linksys ruter burde settes opp i bridge modus, men det hjalp ikke. (Selvsagt, da "modemet" nettop ikke var i rutermodus.)

Beklager den litt rotete teksten. Og det skjedde bare plutselig, ingen har vært innpå "modemet" å tuklet eller noe. Har også husket å kjøre ipconfig /release under kabelbytte mellom pc og ruter, "modem" etc.

Posten virker nok litt useriøs, burde renskrive den litt men det er noen som venter på å få hoppe i senga her, så må være kjapp. Håper teksten er forståelig da. Takker for svar.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, når modemet er tilkoblet pc over ethernet kobler jeg til med en PPPoE tilkobling opprettet på pcen. Tenkte det kanskje kunne være Maximum Transfer Unit, MTU verdien som ikke stemmer overens. Ser i modemet nå om jeg kan finne noe om det der. På netgear boksen stod den på default 1500 bytes, mens på linksys får jeg den på maks 1492 under PPPoE som også skal være standard, eller hva? Mener jeg leste et innlegg her på forumet om en som hadde en Linksys ruter koblet til NextGenTel ab som fikk beskjed av isp å endre den verdien (selv om NGT ikke bruker PPPoE?). Skal se om jeg finner igjen den tråden. Jeg kan iallefall ikke komme på noe annet.

Lenke til kommentar

det enest du ikke har prøvd og bytte er jo modemet... og bytte modemet med telenor skal ikke være noe prob i og med dem brukker PPPOE. lån modem te en kompis eller no. pass på at alle instinger er riktige hvis kompisen din har telenor skal det i teori gå an og bare plugge opp hans modem på din linje uten og mekke på noen instilnger. det funka vertfall på ventelo. hvis det ikke er linja, modemet (som du nå skal teste ikke sant :p), routern, kablene eller pcn så har enten telenor finni på noe rart eller så er det du som gjør noe feil et sted...

lykke til

Lenke til kommentar
det enest du ikke har prøvd og bytte er jo modemet... og bytte modemet med telenor skal ikke være noe prob i og med dem brukker PPPOE. lån modem te en kompis eller no. pass på at alle instinger er riktige hvis kompisen din har telenor skal det i teori gå an og bare plugge opp hans modem på din linje uten og mekke på noen instilnger. det funka vertfall på ventelo. hvis det ikke er linja, modemet (som du nå skal teste ikke sant :p), routern, kablene eller pcn så har enten telenor finni på noe rart eller så er det du som gjør noe feil et sted...

lykke til

6754217[/snapback]

Takk for det, og beklager sent svar og bumping :blush:. Synes bare det er litt snodig at det kan være modemet når jeg kobler meg "fint" opp gjennom pcen. Men modemet restarter seg selv i hytt og pine hele tiden og, så det skal byttes uansett. Ringte Telenor i går, men får ringe å mase i dag. Synes likevel at det er noe med Linksys boksen som ikke er riktig. Synes den burde koble opp, om den faller ut etter kort tid er ikke så nøye bare den i det minste kunne gi tegn til at den får kontakt hos Telenor. Har desverre ingen bekjente med Telenor ab, kanskje jeg får låne et modem i en Telehuset butikk eller noe. Kanskje til og med bytte driten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...