Gå til innhold

Lære å spille gitar

learntofly

Anbefalte innlegg

Hvordan bør jeg gå frem for å lære meg gitar på en grei måte? Har ingen planer om å bli den neste Clapton, men hadde vært artig å kunne klimpre litt for meg selv. Finnes det noen greie bøker eller lignende som er greie? Eller kan jeg finne alt jeg trenger på nett? Har en gammel gitar som burde gjøre nytten, men trenger litt hjelp for å komme i gang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste byer har musikkbutikker med bøker om "hvordan spille gitar" etc. Det du kan gjøre er å finne deg noter på sanger du ønsker å lære, forså å finne f.eks en webside der akkorder står oppskrevet med bilder. Try and fail. Det må gå til slutt ;)

Lenke til kommentar

En fordel når man begynner å lære seg gitar er å ha en stemt gitar.

Kjøp heller en stemmer, også finner du resten på internett.

Lite interresant i de bøkene etter min mening, finn heller noen kule og enkle sanger som du har LYST å spille.

Lenke til kommentar
En fordel når man begynner å lære seg gitar er å ha en stemt gitar.

Kjøp heller en stemmer, også finner du resten på internett.

Lite interresant i de bøkene etter min mening, finn heller noen kule og enkle sanger som du har LYST å spille.

6749218[/snapback]

Å stemme gitaren klarer jeg. Har litt gehør. Det jeg ofte har opplevd når jeg hører sanger jeg har lyst til å spille, er at de er mye mer komplekse enn jeg i utgangspunktet trodde. En gitarbok fra den lokale musikksjappa er kanskje bedre...

Bleach: Skal sjekke ut den siden.

Lenke til kommentar

Spør du meg, så var det gull verdt å kjenne nokon som kunne å spele. Mykje enklare å snappe opp ting ved å sjå på andre. Då kan du også spørje om det du lurer på. Men så klart, om du ikkje har nokon du kjenner som spelar, så bør du kjøpe deg ei bok.

Lenke til kommentar

siden du har litt gehør så anbefaler jeg deg å pugge notene, alle sammen, navn og hvordan di er, så lærer du deg akkorder, og spiller noen enkle øvelser

f.eks.

-8-5-------8-5------5~-----------

------8-5-------8-5---------------

------------------------------------

----------5~-----------------------

---5-7-5------7-5-7~-------------

-7----------------------------------

----------------5-7------7-5~----

------5-7-----------5-7-----------

-----------5-7---------------------

-5-8-------------------------------

gjøre sånne øvelser som er basert på skalaer, starte sakte så høyere og høyere tempo

A:

--------------------------5-8--

---------------------5-8-------

----------------5-7------------

-----------5-7-----------------

------5-7----------------------

-5-8---------------------------

G:

--------------------------3-6-

---------------------3-6------

----------------3-5-----------

-----------3-5----------------

------3-5---------------------

-3-6--------------------------

øve inn di til du får et ganske respektabelt tempo + noen akkorder så kan du nok til å spille litt gitar

så hvis du spiller el-gitar så kan det jo vere greit å kunne barre-grep (power chords)

----------------------

-----------------------

-------------3-4-5-6-

-2-3-4-5-6-3-4-5-6-

-2-3-4-5-6-1-2-3-4-

-0-1-2-3-4-----------

Endret av Pål-Espen
Lenke til kommentar

Gitarbøker er ofte ganske kjedelige. Når man lærer gitar, spesielt helt i begynnelsen, trenger man glede! Akkorder, skalaer og teori bør du lære deg når du klarer å spille litt.

Men for all del lær deg akkorder. Men aller først må du få motivasjon og spilleglede. Det får man ved følgende

Start med å lære tabs. Deretter prøver du deg på typiske nybegynnersanger. Feks:

Bob Dylan - Knocking on Heavens Door

White Stripes - Seven Nation Army

Nirvana - Something in the way

AC/DC - Back in Black

Nirvana - In Bloom

System of a Down - Roulette

Jeg vil anbefale deg å bruke Freelicks.net . Der får du utrolig mye gratis og han som eier siden vet hva han snakker om.

Pål Espen: Hvorfor i all verden skal han pugge notene?

Man skal ikke pugge notene, men høre de og klare å identifisere de. Pugging har jeg lite tro på. Øvelser er dritkjedelig hvis man skal begynne. Slike ting kommer etterhvert. Den beste øvelsen sa min gitarlærer (Han har spilt i 40 år og hatt mange tusen elever) er å spille sanger man liker.

Lenke til kommentar
Gitarbøker er ofte ganske kjedelige. Når man lærer gitar, spesielt helt i begynnelsen, trenger man glede! Akkorder, skalaer og teori bør du lære deg når du klarer å spille litt.

Men for all del lær deg akkorder. Men aller først må du få motivasjon og spilleglede. Det får man ved følgende

Start med å lære tabs. Deretter prøver du deg på typiske nybegynnersanger. Feks:

AC/DC - Back in Black

Nirvana - In Bloom

Jeg vil anbefale deg å bruke Freelicks.net . Der får du utrolig mye gratis og han som eier siden vet hva han snakker om.

Man skal ikke pugge notene, men høre de og klare å identifisere de. Pugging har jeg lite tro på. Øvelser er dritkjedelig hvis man skal begynne. Slike ting kommer etterhvert. Den beste øvelsen sa min gitarlærer (Han har spilt i 40 år og hatt mange tusen elever) er å spille sanger man liker.

6770452[/snapback]

sånn jeg spiller så har jeg mye glede av å kunne notene, skal du lære noe av andre så er det mye lettere da du kan notene, og om du plutselig får oppdrag av et korps eller noe om å vere med å spille så er jeg ganske sikker på at di bruker NOTER!

Lenke til kommentar

AC/DC - Back in Black

Nirvana - In Bloom

6770452[/snapback]

sånn jeg spiller så har jeg mye glede av å kunne notene, skal du lære noe av andre så er det mye lettere da du kan notene, og om du plutselig får oppdrag av et korps eller noe om å vere med å spille så er jeg ganske sikker på at di bruker NOTER!

og ja, det er sanger man liker å spille, å når du lager en del sanger så er det lettere å skrive ned på et noteark enn å begynne å tegne opp tabs

6774672[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at dagens ungdommer lærer gitar for å spille i korps. Korpsmusikken er jo ikke helt skapt for gitarwanking og riff (Med mindre du skal spille i et megaprogressivt ensemble)

Tabs er genialt. Det er enkelt og krever ikke noe særlig musikkforståelse. Tabs har jo i

aldri vært enklere å skrive ned (Guitar Pro eller Powertab) Dessuten er tabs gratis og er enkelt å finne.

Musikkforståelsen kan komme etterhvert. Er man nybegynner derimot, så er det bare å ha det gøy som gjelder.

Jeg forstår ikke hvordan det kan være lettere å lære av andre med noter enn tabs. Kan du vennligst utdype det?

Lenke til kommentar

Som noen sa tidligere: Lillebjørns Gitarbok er konge. Den får du sikkert lånt på biblioteket.

Et annet råd må være å droppe melodiplukkinga inntil videre. Selv om det elgitar virker veldig gøy (noe det er), vil jeg fraråde på det sterkeste å hoppe for fort over på snirklete tabulaturer. Lær deg det grunnleggende først, da dette blir basisen for hele din gitarkompetanse. Jeg var selv for utålmodig, begynte med elgitar og soloer alt for tidlig, og da jeg fikk lyst til å lære litt skikkelig teori gikk jeg på en smell siden jeg ikke hadde noen knagger å henge den nye kunnskapen på. Jeg ville (og kunne) spille Master of Puppets, men hvis jeg skulle komme meg noe videre måtte jeg gå tilbake til Tom Dooley. Det var ikke så gøy, og jeg mista motivasjonen fullstendig. Spilte ikke gitar på flere år etterpå.

Skal du ha noe håp om å plukke sanger og kunne ta låter du aldri har hørt før på gefühlen (som er noe av det som er gøyest med å være musiker), må du lære deg litt grunnleggende musikkteori (eller ha et helt vanvittig gehør, men det har de færreste). Langt ifra noen uoverkommelig oppgave, som det svarer seg noe enormt å gjennomføre skikkelig.

EDIT: Tabs er en fin måte å nedtegne musikk på, men det er ikke så dumt å kunne noter heller.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Må visst sjekke ut Lillebjørn! Har prøvd meg på noe tabs, men går som oftest i stå litt uti sangen. Sliter litt når jeg plutselig må gå over tre-fire bånd i rask rekkefølge... Noter kan jeg faktisk, selv om jeg er litt rusten. Spilte klarinett i noen få år, men det begynner å bli en stund siden. Husker allikevel notene, og klarer å lese disse. Å kombinere disse med gitaren derimot... Jeg er takknemlig for alle innspill. Satser på at jeg om ett år drar damer på gitarspillinga mi ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...