magicgunnar Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Det jeg lurer på er følgende: Hvis jeg ønsker å anskaffe meg en Fujitsu Siemens Lifebook S2110 som akkurat nå koster ca. 12.100,- innkludert mva, altså 9.675,- ekskl. mva. Har jeg da mulighet til å få denne gjennom en hjemmepc-ordning? Gjerne trukket alt på en gang? Dette forutsetter vel at bedriften kan få refundert momsen. Og hvordan vil jeg kunne overta eierskapet for denne pc'en? Eller er det problematisk? Har prøvd å sette meg inn i reglene for hjemmepc-ordningen, og syns det virker som om jeg må betale momsen hvis jeg skal overta eierskapet for pc'en. Men kanskje noen har noen måter man kan gjøre det på slik at det funker? Er det f.eks mulig at jeg får noe av pc'en gjennom en hjemmepc-ordning og skatter normalt av resten? Eller er dette for komplisert? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 (endret) Tar jeg ikke helt feil er beløps grensen 10 080 kr ink. moms http://www.apoint.no/searchdetails.aspx?docid=12 Spørsmål 27: Kan arbeidstaker overta eiendomsretten til utplassert utstyr kostnadsfritt uten skattemessig virkning?Svar: Nei. Betaler arbeidstaker mindre enn markedsverdien for utstyret, er differansen mellom markedsverdien og det han faktisk betaler skattepliktig inntekt. Dersom markedsverdi ikke kan påvises, skal datautstyret verdsettes i forhold til arbeidsgivers opprinnelige kostpris for utstyret. Utstyret verdsettes slik: Utstyr mindre enn 1 år gammelt: 100 % av kostpris Utstyr mellom 1 og 2 år gammelt: 60 % av kostpris Utstyr mellom 2 og 3 år gammelt: 30 % av kostpris Utstyr som er 3 år eller eldre: kr 1 000 (inkl. merverdiavgift) Med opprinnelig kostpris menes arbeidsgivers faktiske anskaffelseskostnader inklusive merverdiavgift. Eventuelle rabatter o l inngår i kostpris. I de tilfellene investeringsavgift er betalt, skal dette inkluderes i kostpris. For at annen markedsverdi enn de verdier som er nevnt her skal legges til grunn, må verdien påvises ved salg o l til en person som ikke står i direkte eller indirekte fellesskap med arbeidsgiver. Arbeidsgiver skal innberette den skattepliktige fordelen i kode 112-A i lønns- og trekkoppgaven til arbeidstakeren som har kjøpt utstyret. Er det f.eks mulig at jeg får noe av pc'en gjennom en hjemmepc-ordning og skatter normalt av resten Går fint det. jeg blir trekt 280kr av brutto lønn og 38kr av nettolønn. Kom litt over 10k grensa. Endret 26. august 2006 av taz Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 Spørsmål 27: Kan arbeidstaker overta eiendomsretten til utplassert utstyr kostnadsfritt uten skattemessig virkning? Svar: Nei. Betaler arbeidstaker mindre enn markedsverdien for utstyret, er differansen mellom markedsverdien og det han faktisk betaler skattepliktig inntekt. Dersom markedsverdi ikke kan påvises, skal datautstyret verdsettes i forhold til arbeidsgivers opprinnelige kostpris for utstyret. Vil det si at jeg kan trekkes 10.080 i bruttolønn og 2.020 i nettolønn, og dermed overtar jeg eiendomsretten til pc-en? Eller må jeg betale noe mer for å overta eiendomsretten? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Du må nok gå utifra denne Utstyret verdsettes slik: Utstyr mindre enn 1 år gammelt: 100 % av kostpris Utstyr mellom 1 og 2 år gammelt: 60 % av kostpris Utstyr mellom 2 og 3 år gammelt: 30 % av kostpris Utstyr som er 3 år eller eldre: kr 1 000 (inkl. merverdiavgift) Men enkelt forklart så kan du ikke kjøpe pcen gjennom jobb til nettopris. Overtar du den innen 1 år så må du betale det besdiften betalte for den,samme som du må gi for den privat... Mulig bedriften din får noen % rabatt da vil den bli litt billigere.. Endret 27. august 2006 av taz Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Du må nok gå utifra denne Utstyret verdsettes slik: Utstyr mindre enn 1 år gammelt: 100 % av kostpris Utstyr mellom 1 og 2 år gammelt: 60 % av kostpris Utstyr mellom 2 og 3 år gammelt: 30 % av kostpris Utstyr som er 3 år eller eldre: kr 1 000 (inkl. merverdiavgift) Men enkelt forklart så kan du ikke kjøpe pcen gjennom jobb til nettopris. Overtar du den innen 1 år så må du betale det besdiften betalte for den,samme som du må gi for den privat... Mulig bedriften din får noen % rabatt da vil den bli litt billigere.. 6753650[/snapback] Mulig jeg bare er litt treg, men vil det si at jeg må betale 12.000 en gang til etter å ha blitt trukket 12.000 i lønn, hvis jeg skal overta eierskapet for pc-en umiddelbart? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Nei. Du må betale din bedrift 12k for å overta eierskapet. Så det er ingen poeng i å gjøre det da du selv kan kjøpe den for 12k. Overtar du pc-en umiddelbart sparer du kr 0. i forhold til å kjøpe den selv. Eneste du oppnår er å lage masse arbeid for din arbeidsgiver. Hvorfor kan du ikke bare betale den ned over di 3 åra da? Eneste muligheten du har for å få den billigere.. Endret 29. august 2006 av taz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå