Gå til innhold

Lære seg å svømme ordentlig


ChrML

Anbefalte innlegg

Begynner å bli en stund sia jeg har svømmt nå... Faktisk har jeg ikke svømmt siden fjerdeklasse (går VK1 nå) da vi hadde svømmeopplæring på skolen og jeg husker ikke helt hvordan det var da.

 

Men, så skal vi på ferie snart (vinterferien) til Grand Canaria, og da må jeg da nesten kunne svømme litt da :). Er nok morsomt når man først kan det skikkelig. Tenkte jeg skulle lære det litt sånn på egenhånd her i svømmehallen der jeg bor og bli vannt til det. Noen tips? Ærlig talt veit jeg ikke hva jeg klarer og ikke klarer, men si jeg ikke engang flyter, hva gjør jeg?

 

Takker for tips! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel viktig at du blir trygg i vatnet viss det er lenge sidan sist du tok deg ein tur. Det beste eg kan tenke meg om du vil friske opp svømmeteknikkane dine, er å svømme masse og prøve å fange opp det du kunne før.

 

Skal du flyte er det vel berre å holde armane dine ut og spre beina litt. beveger du litt på dei flyter du heilt sikkert. Det er lettare å flyte viss du er tjukk :D Brainic <3

Lenke til kommentar
Det er vel viktig at du blir trygg i vatnet viss det er lenge sidan sist du tok deg ein tur. Det beste eg kan tenke meg om du vil friske opp svømmeteknikkane dine, er å svømme masse og prøve å fange opp det du kunne før.

 

Skal du flyte er det vel berre å holde armane dine ut og spre beina litt. beveger du litt på dei flyter du heilt sikkert. Det er lettare å flyte viss du er tjukk :D Brainic <3

6748398[/snapback]

Det jeg kunne før er vel ganske akkurat ingenting :). Tror ikke vi lærte å svømme i det heletatt på de få gangene vi hadde med skolen, hvertfall gjorde ikke jeg det :p. Har ikke noen fobier i forbindelse med vann egentlig så det skulle ikke være noe problem. Tjukk er jeg ikke ;). Men jeg regner med at brystsvømming bygger litt på det med å flyte på magen?

Lenke til kommentar

Er det eg som missforstår eller går du ditt fyrste år på vidaregåande og kan ikkje svømme? O_o

 

Eg trudde alle lærte å svømme i løpet av barneskulen. Eller når du seier ordentlig, meiner du pro svømming då? Eller vanlig svømming som ein ser på strender og basseng og sånn?

 

Edit: Sjølv om det er ein gamal post, så synest vil eg endre den. Eg synest at eg var virka litt frekk mot deg. Det var ikkje meininga ;)

Endret av LinkHimself
Lenke til kommentar
Er det eg som missforstår eller går du ditt fyrste år på vidaregåande og kan ikkje svømme? O_o

Oh yeah :D. Skylder på barneskolen ;).

 

Eg trudde alle lærte å svømme i løpet av barneskulen. Eller når du seier ordentlig, meiner du pro svømming då? Eller vanlig svømming som ein ser på strender og basseng og sånn?

Kanskje bedre å droppe ordet "ordentlig". Kanskje på tide å lære ;). Noen tips? Drar vel til svømmehallen i løpet av den uka her. For håpe det ikke er så mange andre der :blush:.

Lenke til kommentar

Først blir du vant til å holde pusten under vann ved å dukke under på den grunne delen av bassenget og holde deg under så lenge du vil. Svømmebriller kan være en fordel.

Deretter kan du prøve å flyte. Da kan du enten legge deg på mage eller rygg og spre bein og armer og puste dypt inn og holde pusten. Du må tåle at hodet kommer under vann og at du får vann i nesen når du ligger på rygg (det er ikke farlig).

Prøv også litt frem og tilbake med å ligge strak i vannet med armene over hodet (i pilformasjon) eller med armene langs siden. Øv helt til du greier å flyte greit. Bukmuskulaturen kan brukes til å stabilisere.

 

For å svømme bryst er det bare til å legge seg på magen og plaske som denne karen. (flere svømmere og teknikker her)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Puste dypt inn og holde pusten, legge deg på rygg, og tåle at du får vann i fjes/øyner/nese en stund.

Noen liker også å spre armene.

6857084[/snapback]

Er det med å holde pusten viktig for flyteevnen?

6857493[/snapback]

 

Jo mer luft du har i lungene jo bedre... Hjelper ikke akkurat å holde pusten når du har pustet ut.

Lenke til kommentar
Jeg trodde det var med svømming som med sykling. Man kan jo spørre seg hva som er å kunne svømme "skikkelig" - jeg mener at så lenge du flyter bra og beveger deg brukbart gjennom vannet, kan du svømme. Du trenger ikke være noen racer, klarer ikke å svømme fra haiene uansett.  :p

6857552[/snapback]

Å kunne svømme 200 meter i strekk er vel regnet som et krav for å være trygg på dypt vann.

 

Fersk avisartikkel.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

For å stå i vatnet der det ikkje er noko fast grunn må ein, eller i alle fall det eg gjer er å sparke litt med beina og vere i bevegelse. Når du har vore ein del i vatnet, finner du nok fort ut av dette.

 

Bitex: Det hadde ikkje barneskulen min heller, så derfor må me ein gong i blandt ta buss til ungdomsskulen for å låne bassenget deira.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Liten oppdatering på dette. Var i svømmehallen i dag (fikk somla meg til det) og prøvde diverse ting.

 

Flyting på mage var lett. Bare å hive seg forover og slappe helt av med huet nedi vannet. Problemet kommer når jeg må puste :p, fordi når jeg bøyer hodet bakover for å hente luft så synker beina nedover og jeg synker litt ned så hodet kommer under vann og da får jeg ikke henta mye luft :p. Klarer ikke å svømme med hodet over vannet eller.

 

Klarte også å svømme 15 meter under vannet ved å holde pusten, flyte på mage og plaske forover med noe som ligner på brystsvømming :p. Brukte 40 sekunder på det da men som er litt mye syns jeg... :hmm: Plaskinga mi var sikkert ikke helt optimal :p.

 

Flyting på rygg var ikke like lett. Det går fint sålenge jeg "sykler" med beina på en måte (som fort blir jævlig slitsomt), holder magen rett og holder armene i riktig høyde. Det er bare såvidt jeg flyter da :p, og det skal ikke store feilen til for at jeg går litt under. Skal det ikke gå ann å flyte på ryggen uten å røre altfor mye på beina? Prøvde å slappe helt av, men bare synker.

 

Jeg veit at hvis jeg hadde blitt kasta på dypt vann så hadde jeg hatt problemer med å holde hodet over vannet så jeg får puste. Noe jeg ikke gjør som jeg burde gjøre? Ser ut som en del av de andre i bassenget flyter en del bedre enn meg :p.

Lenke til kommentar
Jeg veit at hvis jeg hadde blitt kasta på dypt vann så hadde jeg hatt problemer med å holde hodet over vannet så jeg får puste. Noe jeg ikke gjør som jeg burde gjøre? Ser ut som en del av de andre i bassenget flyter en del bedre enn meg :p.

7701430[/snapback]

For å bli trygg på dypt vann må du først å fremst kunne trå vannet. Det betyr at du tar brystbeinspark mens du står nesten rett opp og ned i vannet. Samtidig kan du bruke litt armer også. Beina må få følelsen av hvordan vannet oppfører seg, og må bli vant til å trå på en effektiv måte.

Når du ser at andre folk står i ro på dypt vann, slik at det ser ut som de flyter, så trår de mest sannsynlig vannet.

Du bør få noen til å vise deg hvordan du kan holde deg oppreist i vannet ved hjelp av beinspark.

Lenke til kommentar

Takker for svar :).

 

Brystbeinspark, vil det si når du tar de froskesparka som man skal gjøre når man svømmer på brystet (breaststroke)? Tror jeg aldri har skjønnt de sparka helt og at det er derfor det går så sakte framover. Skjønte heller ikke den "inward stroken" som skal gjøres etter Y greiene, kanskje derfor jeg ikke får hodet over vannet når jeg brystsvømmer :p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...