vargaz Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Får ikke starta Linux liveboot på Asus A6R Bærebar, har prøvd med backtrack,knoppix og DSL. *Med liveboot så mener jeg på at jeg kjører OS direkte fra cd. Det som skjer er at jeg får opp boot skjermen, der det står "info" om distroen osv. Men når jeg ber den starte, ved tastetrykk "*Enter" så loader den 2 ting, før jeg får svart skjerm. Noen som har noen tips? dette begynner å irritere meg... Lenke til kommentar
PoPSiCLe Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Kan det ha noe med en skjult restore-partisjon på maskinen å gjøre? Jeg vet ikke, jeg bare tipper - men det kan jo være verdt å sjekke. Selv om man skal kjøre fra CD, så er det vel enkelte ting som skal over på disk? Eller kjører disse distroene 100% fra CD? Evt. så kan det jo være noe med skjerm som ikke støttes, evt. en konfigurering som ikke fungerer sammen med maskinen... Jeg regner med du har søkt på nett etter noen med samme problem som deg? Burde da være flere som har forsøkt seg med LIVE-distro på en slik maskin... Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Skal ikke være noe stort problem å kjøre en LiveCD med den pc`en. Ikke det at jeg har prøvd det selv, men en LiveCD skal jo kunne kjøres direkte fra cd uten at man trenger å ha harddisk, i det hele tatt. Litt rart at det ikke fungerer. Har du prøvd cd`ene på andre maskiner enn akkurat den pc`en? Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 nei tenkte jeg skulle prøve det nå etterpå, men tviler på at det er noe feil med alle 3 cd-ene. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 ** Har også testa cd-ene på min pc nå, og de fungerer utmerket. Tips ønskes. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Har du prøvd Ubuntu? EDIT: Prøv evt. med acpi=off når du støvler maskina. Endret 27. august 2006 av Svendheim Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 Får vel prøve det også da.. :S Lenke til kommentar
wil Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Svendheim: Jeg håper du mente at han skulle prøve å installere Ubuntu på laptopen. For hvis han skal prøve å kjøre det via LiveCD`en så kan han ikke slå av noe som helst, for det er jo tross alt en CD. Alt blir tilbakestilt ved restarting. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Blablabla.... 6751508[/snapback] God dag mann økseskaft! Jeg mente først og fremst at Ubuntu har svært bra maskinvaredeteksjon, og at det derfor kunne være smart å prøve det, i tilfelle problemet ligger der, noe det er svært sannsynlig at det gjør. Og jo: ACPI kan i aller høyeste grad slåes av når man booter en LiveCD. Du får google litt da vet du, om du ikke skjønner hvordan. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 :S hjelper fortsatt lite... Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Du får ikke slått av dette i BIOS heller? Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 prøv andre livecd'er du . ubuntu , gentoo , slax , mandriva , mepis , suse , knoppix , gnoppix prøv å installer en distro også får å teste . Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Å installere en distro er totalt uaktuelt. Prøv andre live cder? hvorfor? jeg får samme respons fra de 3 jeg har prøvd, og alle 3 funker godt på min stasjonære. Tror jeg skal prøve å koble til skjermen min på laptopen idag, så skal jeg se om jeg får no liv. . . Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Du får ikke slått av dette i BIOS heller? 6759740[/snapback] Slått av hva? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Du får ikke slått av dette i BIOS heller? 6759740[/snapback] Slått av hva? 6762606[/snapback] ACPI Lenke til kommentar
wil Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Svendheim, mener nok fast bestemt at ACPI har et enable/disable alternativ i alle bioser. Dette er selvfølgelig ikke tilfelle for alle. Vet ikke hvor problemet faktisk ligger, men at problemet ligger i ACPI har jeg vanskelig for å tro. MEN på en annen side, så har jeg vanskelig for at det kan være cd`ene også, siden at de fungerer fint på andre maskiner. Kan det være dårlig CD/DVD Rom da tro? Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Å installere en distro er totalt uaktuelt.Prøv andre live cder? hvorfor? jeg får samme respons fra de 3 jeg har prøvd, og alle 3 funker godt på min stasjonære. Tror jeg skal prøve å koble til skjermen min på laptopen idag, så skal jeg se om jeg får no liv. . . 6762602[/snapback] hvorfor er det uaktuellt å installere en distro ? Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 At problemet ligger i ACPI har jeg vanskelig for å tro. 6762981[/snapback] ACPI er "ofte" et problem. Ubuntu hadde problemer med strømsparinga til laptopen en kompis av meg eier. Der frøys bare hele dritten under boot. Jeg tipset han om ACPI, og da fungerte det som en drøm. Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Prøvd å legge til et parameter til kjernen ved boot: vga=xxx xxx byttes ut med f.eks.: 640x480 (vga=769) 800x600 (vga=771) Finnes mange andre moduser du sikkert kan finne på google Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 (endret) hvorfor er det uaktuellt å installere en distro ? 6763286[/snapback] pga at det er skole maskina til dama jeg sitter å trykker på. Det vga=xxx funker heller ikke, testet for lengesiden, men skal prøve med acpi saken. Endret 30. august 2006 av vargaz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå