Gå til innhold

Hvordan styres pengemengden i et samfunn?

Anbefalte innlegg

Så i dag igjen det var ei som plutselig hadde 1,5 mill på konto, etter at banken hadde gjort en feil.

Jeg har tenkt litt på dette.... sett at jeg var Konge i et fattig Afrikansk land, med masse gjeld til utlandet.

Hva stopper meg fra å få min korrupte banksjef til å gjøre en "feil" slik at det plutselig dukket opp et par milliarder USD på Statens konto?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er de enkelte sentralbankene som styrer pengemengden og pengepolitikken i et samfunn: Norges Bank styrer kronen, Den Europeiske Sentralbank styrer Euro, Federal Reserve System styrer Dollaren.

Det er ingen magi med slike feil. Dersom en privat bank i "det afrikanske landet" gjorde feilen ville det vært banken som var ansvarlig for det og måtte ha betalt. Sentralbanken har mulighet til å gi tilsvarende pengemengde som gjelden teoretisk sett. Det eneste problemet er at konsekvensen kan bli en alvorlig inflasjon. Og da er man som oftest bedre tjent med å sitte på gjelden.

Lenke til kommentar

Det er gjort forsøk i å bare trykke opp så mye penger man klarer. Dette har ført til enorm inflasjon i disse landene da tilbudet blir større enn etterspørsel.

Et godt eksempel på dette er Tyskland.

Om du vil vite mer om dette kan du lese bøker om samfunnsøkonomi.

Lenke til kommentar
Det er de enkelte sentralbankene som styrer pengemengden og pengepolitikken i et samfunn: Norges Bank styrer kronen, Den Europeiske Sentralbank styrer Euro, Federal Reserve System styrer Dollaren.

Det er ingen magi med slike feil. Dersom en privat bank i "det afrikanske landet" gjorde feilen ville det vært banken som var ansvarlig for det og måtte ha betalt. Sentralbanken har mulighet til å gi tilsvarende pengemengde som gjelden teoretisk sett. Det eneste problemet er at konsekvensen kan bli en alvorlig inflasjon. Og da er man som oftest bedre tjent med å sitte på gjelden.

6747513[/snapback]

Men hvis sentralbanken gav "seg selv" penger, i utenlandsk valuta, uten å si ifra til noen. Da ville vel ikke det ført til inflasjon?

Lenke til kommentar
Men hvis sentralbanken gav "seg selv" penger, i utenlandsk valuta, uten å si ifra til noen. Da ville vel ikke det ført til inflasjon?

6747892[/snapback]

Det er det samme som falskmynteri, selv om det skjer elektronisk. Det kan gå bra, så lenge man ikke blir oppdaget. Men en fattig afrikansk konge ville få et forklaringsproblem overfor omverdenen hvis han plutselig begynte å blafre med store mengder amerikanske dollar. Og for at det ikke skulle bli inflasjon var han nødt til å bruke dem utenlands, i markeder hvor selv hans nyvunne milliarder ble småpenger.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...