Gå til innhold

God 19" eller en LCD skjerm?

runegri

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har planer om å investere i en god 19" eller en brukbar LCD.

Problemet med LCD'er er at de fleste har maksimal oppløsning på 1024x768, i hvert fall hvis du skal holde deg innenfor fornuftige priser...

Er det noen som kjenner til noen LCD'er som støtter 1280x? oppløsning? Og som ikke er for dyre? Jeg har sett at skjermer fra Envision er brukbare og rimelige. Men ingen selger disse i norge. :sad:

Hvis jeg ikke finner noen god LCD kommer jeg til å kjøpe en god 19". Jeg vil da ha en som takler 1600x1200 i minst 85Hz. Men den må være liten (shortneck?), for jeg har lite plass. Kjenner dere til noen gode 19" som passer til dette?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bestilte meg nettop en 19" CRT skjerm på psdata.no Det var en hyundai. Den kostet 2795 kr.

http://monitor.hei.co.kr/pro_p910+.asp

19 Inch (18.0 inch viewable)

High-Contrast

Anti-Reflection,Anti-Static, TCO coating

Dynamic Focus

0.26 mm Dot Pitch

0.22 mm Horizontal pitch

Full 30 to 107 kHz Horizontal Scan

1600 x 1200 @ 85 Hz Max. Resolution

1280 x 1024 @ 85 Hz Recommended for use

Advanced Digital On-Screen Controls

IBM and Mac. Compatible

Workstation Use(5BNC Connector)

Power Management

Full Plug-and-Play

TCO 99 Certified

Image Color Matching Profile

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-12 16:44, Stonescream skrev:

Ps. en 15" lcd skjerm er like stor/liten som en vanlig 17".

Hvor får folk det tullet der fra? En 17" CRT er større på alle måter enn en 15" LCD.

En LCD skjerm på 15" har som regel en synlig bilde på 15".

En 17" CRT derimot har et bilderør på 17", men bare en synlig flate på normalt 16", men også endel har 16.1" synlig bildeflate.

Altså en 15" LCD er IKKE like stor som en 17" CRT. Du mangler minst en hel tomme og den merker du GODT.

Lenke til kommentar

On 2001-12-12 17:21, Anders Leipsland skrev:

Quote:

Hvor får folk det tullet der fra? En 17" CRT er større på alle måter enn en 15" LCD.

En 17" CRT derimot har et bilderør på 17", men bare en synlig flate på normalt 16", men også endel har 16.1" synlig bildeflate.

Altså en 15" LCD er IKKE like stor som en 17" CRT. Du mangler minst en hel tomme og den merker du GODT.

Det har du helt rett i Anders.. det er godt merkbar forskjell på 15 og 16.1 tommer

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-12 17:21, Anders Leipsland skrev:

Quote:

en lcd skjerm er nesten helt rett i bildeflaten. en vanlig 17" er som regelbøyd en del. derfor virker lcd'en like stor som 17"eren. kjenner en som har begge deler, det er IKKE stor forskjell...

Lenke til kommentar

Quote:

en lcd skjerm er nesten helt rett i bildeflaten. en vanlig 17" er som regelbøyd en del. derfor virker lcd'en like stor som 17"eren. kjenner en som har begge deler, det er IKKE stor forskjell...

Nå er det strengt tatt bare de billigste crt-skjermene som fortsatt er buet, og forskjellen er merkbar, crt skjermen er 2-3cm større.

Dessuten ligger en 15" lcd i prisklassen til de bedre 19" crt skjermene, så sammenligningen blir kanskje ikke helt riktig uansett.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-12 13:08, Zeer skrev:

Jeg bestilte meg nettop en 19" CRT skjerm på psdata.no Det var en hyundai. Den kostet 2795 kr.

Når du får skjermen hadde det vært kult å hørt om du er fornøyd med den. Jeg har tenkt å kjøpe den samme skjermen. Sitter med en 5 år gammel 15" Targa så det er vel på tide å skifte skjerm nå :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...