TeggY Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Heisann. Jeg har nå planer om å kjøpe en moped, tør påstå det blir en Derbi GPR 50cc. Det jeg lurte på, var litt ang. dette med trimming og andre måter å få den til å gå raskere.. Er det noen som kanskje kan ta seg tid til å forklare meg dette med plomberinger, dyser osv.. Hvor de befinner seg, og hva man kan gjøre for å fjerne de? Og forresten, jeg skal kjøpe sykkeln min ny. La oss da si at den går i 60 ca.. Kan politiet ta meg da, selvom jeg ikke har gjort noe som helst med den? Lenke til kommentar
paalerud Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 selv om du kjører i 60km/t og polti stopper deg,får du en bot på ett par tusen mopeden gjør orginalt 45km/T DA Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Derbi Senda er en moped som greier 55-60 km/h originalt på maks turtall og maks tyning . Når du gjør noe med mopeden som gjør at den går bedre (enten i form av aksellerasjon eller toppfart), kalles det trim. Det kan være alt fra å fjerne plomberinger til fulltrim. Hvis du fjerner plomberingene vil den fortsatt gjøre ca samme hastigheten ettersom du går tom for gir, men aksellerasjonen blir mye bedre. Det du gjør for at den skal gå fortere er å dreve om. Når du har drevet om for fart er bakdrevet lite og fordrevet stort (tenk sykkelgir). Det mange gjør er å bytte ut original eksosanlegget med et effektanlegg. Siden alle Derbi sine plomber sitter i original anlegget bytter du ut plombene og i samme slengen. Det er greit for hvis du skulle bli tatt eller noen sender deg på visning, må du skru sykkelen original igjen før du viser den til Biltilsynet. Hvis du har tatt plombene i original anlegget kan de være vanskelig å få på plass igjen, men har du effektanlegg isteden vil du enkelt kunne sette på original anlegget igjen (på 20 min). Når du fjerner plomber eller setter på effektanlegg må du også gå opp i dyse størrelse for at det ikke skal skjære seg etter en stund. Vanligvis kan du gå opp 10-15 hakk. Går du opp for mye merker du at den drukner lett hvis du gir for mye gass (selv på høyt turtall) og ofte sperrer. Bedre å gå opp for lite enn for mye, bare å prøve dyser og se der den går best. Tror det er 69 som sitter der originalt på Derbi, eller så var det 72. Dysa sitter inni forgasseren og er en bare en skrue med et hull i. Koster 30 kr eller noe sånnt. Så for at du skal kunne kjøre i 70-80 med et passe turtall, må du dreve om. Originalt på Derbi Senda er det 12-72 tror jeg (du kan telle tenna foran og bak for å være sikker), og da vil du ha trekt ut siste giret i rundt 55-60 km/h. Går du ned til 12-52 eller 13-52 vil du ha trekt ut siste giret rundt 100-115 km/h. Du må ikke regne med at den klarer å trekke ut siste giret i oppoverbakke, men den bør kunne klare det ganske fint bortover (hvis ikke har du drevet for for høy hastighet). Så, for Derbi er effektanlegg + større dyse + drevet opp for hastighet det beste og billigste hvis du ikke ønsker å bytte alt som er på sykkelen. Den trimmen koster deg nok tilsammen rundt 2000 - 3000 kr avhengig av effektanlegget. Når det gjelder det med purken, så er det alltid en risiko. Effektanlegget lager ofte en ganske metallisk lyd som minner om noen som skjærer i metall. Du bør velge et anlegg som ikke bråker for mye og høres mest mulig originalt ut. Når det er masse trafikk, bare kjør i rundt 50 km/h på middels turtall (er litt mistenkelig hvis du kjører i 50 på veldig lavt turtall da ingen originale mopeder skal kunne klare det). GPR ser litt ut som en lett motorsykkel da, så du har noen fordeler der, men ser de deg kjøre over 50 og de stopper deg og ser det står Moped på vognkortet ditt, så er du litt fucked. Kan jo spørre seg hvorfor man skal ha en moped som går over 50 når det ikke er trygt å kjøre fortere med tanke på purk, men det er en sjanse alle med trimma moped tar. Håper dette hjelper . Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå