Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan oppnå "MAT2XY"?

Anbefalte innlegg

Hei! Litt usikker på om denne er postet rett men det får så være.

Saken er hvertfall den, at jeg har akkurat begynt på allmennfag/studiespesialisering VG1, første år på videregående altså. Valgte T-matte (teoretisk matte), etter råd fra Ungdomsskolerådgiver.

Har nå kikka over et titalls skolesider og ble litt usikker på hva jeg egentlig skal/skulle velge. Ønsker som nevnt å oppnå "MAT2XY", som er inntakskrav ved høgskole i studietypen jeg har sett meg ut (informatikk).

Så jeg lurer på om noen kan forklare meg hva jeg egentlig trenger for å få dette. Fikk opp en forklaring:

MAT2XY = 2MX/2MY/3MZ

Betyr det alle de "kursene", eller bare en av dem? Er T-matte et nytt navn på en av de der ellerno? Håper noen skjønner spørsmålet og skjønner dette bedre enn meg og vil forklare litt for meg. Dersom jeg var litt uklar så si fra. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2MX/3MX, 2MZ/3MZ er navnet på de to matematikkkursene man finner på VK1, VK2 i dag(som senere blir til vg2 og vg3). Og derfor setter man kravene etter dette. (2MX/3MX er det vanskeligste).

Den nye matten som kommer kan egentlig ikke sammenliknes direkte med dagens, fordi man gir de helt nye navn og de er til helt andre formål. Men fra neste år vil du i følge lærerplanen får 3 forskjellige mattekurs å velge mellom: Matematikk for realfag, matematikk for samfunnsfag og "Matematikk X". Alle disse bygger på teoretisk-matte, slik som du har. Uten å sette meg så mye inn i det, så vil jeg tro at Matte-Realfag vil være nærmest MX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...