Gå til innhold

Ny Tamron 17-50:føles som det er grus i fokusring


Anbefalte innlegg

Kjøpte i dag ett Tamron 17-50 f/2.8 for Nikon. Har ikke prøvd det på kamera siden jeg ikke har fått kameraet enda. Men når jeg vrir på fokusringen høres det ut som om det er grus i det :-(. Hadde ikke kjent på akkurat dette eksemplaret i butikken...Det burde jeg kanskje ha gjort.

Vet jo at Tamronen ikke har verdens beste byggekvalitet. Noen som har noe kjennskap til om dette er ett kjent fenomen eller er det noe galt med mitt objektiv.

(Eller er det rett og slett fordi det ikke er koblet til kamera?)

 

arnfinn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme problemet med et Nikkor 70-300G som noen mener er produsert av Tamron. Siden jeg ikke har spesiell bruk for manuell fokus på det objektivet så ignorerte jeg det. Det har gradvis blitt bedre og bedre, nå merkes det knapt.

 

Det lureste er nok å få byttet objektivet i et nytt. Kvalitetskontrollen på objektiver er generelt for dårlig uansett merke.

Lenke til kommentar

Mekanismen er i objektivet, så om han ikke har slått over til manuelt så vil den lyden komme uansett om objektivet er koblet til et kamerhus eller ikke.

 

Men den lyden er vel egentlig ikke en skrapelyd som kan minne om sand/grus men heller at man hører at det er motstand.

Endret av RoutineX
Lenke til kommentar

Hvis objektivet ikke har ultrasonisk fokusmotor så kan man ikke velge mellom auto/manuell på objektivet. Hvis det har ultrasonisk fokusmotor så vil manuell fokus gå glatt uansett instilling.

 

Fokusmotoren til Nikon sitter vanligvis i kameraet og ikke i objektivet så det er på kameraet man velger mellom manuell og atuomatisk fokus.

Lenke til kommentar
Vel. De fleste nyere objektiver har faktisk AF-S, og da kan du velge manuell/auto både på objektiv og kamera. Riktignok ikke på 18-55, til tross for AF-S.

Men dette er et Tamron-objektiv, det har ikke AF-S (eller noe tilsvarende).

6749932[/snapback]

 

Tamron objektivene har nok sansynligvis innebygget fokusmotor. Tamron konstruerer ikke et helt nytt fokusystem for Nikon fatningene bare for å oppnå dårligere Autofokus. Derfor bruker de nok inntern motor slik som de andre fatningene har, Nikon støtter jo begge deler.

Lenke til kommentar
Vel. De fleste nyere objektiver har faktisk AF-S, og da kan du velge manuell/auto både på objektiv og kamera. Riktignok ikke på 18-55, til tross for AF-S.

Men dette er et Tamron-objektiv, det har ikke AF-S (eller noe tilsvarende).

6749932[/snapback]

 

Tamron objektivene har nok sansynligvis innebygget fokusmotor. Tamron konstruerer ikke et helt nytt fokusystem for Nikon fatningene bare for å oppnå dårligere Autofokus. Derfor bruker de nok inntern motor slik som de andre fatningene har, Nikon støtter jo begge deler.

6750217[/snapback]

 

Tamron 17-50 har ikke intern fokusmotor. Punktum. Objektivet benytter Nikon sitt innebygde motor i selve kamerahuset.

Lenke til kommentar
Tamron 17-50 har ikke intern fokusmotor. Punktum. Objektivet benytter Nikon sitt innebygde motor i selve kamerahuset.

6750286[/snapback]

Beklager da tok jeg nok feil det var ikke meningen å forvirre noen. Tenkte kanskje Internal Fokus i modellnavnet betegnet motor innebygget i kamera, men da menes vel bare IF med at det har fokus uten roterende frontelement.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Tamron 17-50 har ikke intern fokusmotor. Punktum. Objektivet benytter Nikon sitt innebygde motor i selve kamerahuset.

6750286[/snapback]

Beklager da tok jeg nok feil det var ikke meningen å forvirre noen. Tenkte kanskje Internal Fokus i modellnavnet betegnet motor innebygget i kamera, men da menes vel bare IF med at det har fokus uten roterende frontelement.

6762218[/snapback]

 

Måtte sjekke rundt jeg og. Flere "tvilsomme" forklaringer på IF rundt omkring. Tror du har helt rett ang IF, det er uten roterende frontelement, veldig greit ved bruk av filter osv.

Lenke til kommentar
Har prøvet flere av disse objektivene og denne grus-følelsen er der på alle. Tror ikke det er noe galt med objektivet.

Det kan også være at det går seg til etter hvert, det gjorde det for meg på et eldre Tamron 28-200 objektiv... Bare brukte MF til tross for dette, så gikk den lettere etter hvert.
Lenke til kommentar
I AF-mode går "kværna" når en vrir på fokus-ringen.

I M-mode er fokuseringen lydløs.

 

Dette gjelder om objetivet står på eller er tatt av kamera. Anser dette som helt normalt.

Det er et annet objektiv for et annet kamerasystem. Canon har ikke motor i kamerahuset så alle objektiver må ha sin egen fokusmotor. Nikon har motor i kamerahuset så objektivene trenger ikke egen motor.
Lenke til kommentar
Måtte sjekke rundt jeg og. Flere "tvilsomme" forklaringer på IF rundt omkring. Tror du har helt rett ang IF, det er uten roterende frontelement, veldig greit ved bruk av filter osv.

Er det ikke bare ganske enkelt at objektivet ikke forandrer lengde ved fokusering da? Det innebærer vel at frontelementet ikke roterer også, IF betyr jo (i følge Nikon) Internal Focusing, altså at fokus skjer internt i objektivet. Så mye mer tvilsomt enn det går det vel ikke an å gjøre det (kanskje for Canon-folk ;-)...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...