Bronseku Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 (endret) Hei. Jeg håper dere kan hjelpe meg.. Jeg har nettopp bygget en maskin. (Se signatur for specs) Det er en AM2 maskin og den er nogenlunde stabil, men fortsatt er det noe feil. Klarer ikke finne ut av hva! Problemet startet første gang jeg skulle starte opp maskinen. Det første man ser er et oppstartsbilde som "lagger". Altså, det hakker litt. Deretter satte jeg inn Win-XP cd'en og var klar til å installere det. Jeg kom meg helt fram til "Setup is starting Windows". Der fikk jeg en feilmelding. Prøvde dette på nytt med en annen Win-XP cd, men der fikk jeg en annen feilmelding. Feilmeldingene: "Stop 0x0000007E", "Stop 0x0000008E", "Stop 0x00000050". Jeg byttet om på plassene der hvor RAM brikkene skal stå, men dette hjalp ikke. Prøvde også med en single slot, men det funket heller ikke. Fant da ut at jeg får prøve Memtest og kjørte denne i 14 timer. Programmet fant i overkant av 300000 errors på Test 5 og 8! Dette kan umulig vært bra.. Greit, deretter forsøkte vi å oppdatere biosen, og det funket! Jeg fikk lagt inn Windows, etc. Har ikke kjørt Memtest i etterkant. Jeg sitter på maskinen nå og skriver. Problemet i dag er fortsatt at oppstartsbildet "lagger" og at maskinen restarter når jeg har spilt FEAR. Når jeg trykker på "quit" så starter maskinen på nytt. Dette er ikke noe stort problem for meg, men det er et irritasjonsmoment! Kan det vært noe med RAM'en? Oppsettet på RAM'en er som følger: (Fra CPU-Z) Frequency: 401 MHz CAS# Latency: 5.0 Clocks RAS# to CAS# delay: 5 Clocks RAS# Precharge: 5 Clocks Cycle Time (Tras): 15 Clocks Bank Cycle Time (Trc): 21 Clocks Noen ideer? PS: Se her; http://www.ocztechnology.com/products/memo...2_6400_platinum Her står RAM'en på CL 4-5-4-15 (CAS-TRCD-TRP-TRAS). På maskinen min er den i følge CPU-Z på CL 5-5-5-15. Kan det være en feilkilde? EVT, hvordan endrer jeg dette? Endret 26. august 2006 av Sir_Kula Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 du at på xp cden så står det legg inn xp reparer xp eller noe sånt prøv det, og reparere. går det ikke da så vet ikke jeg:-) Lenke til kommentar
tarjeiii Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 (endret) Hei Har akkurat samme cpu og hovedkort som deg, og samme ram med unntak av at jeg har gold istedet for platinum. Har hatt store problemer, men fikk litt hjelp av folka på dette OCZ-forumet. Først fikk jeg ikke noe signal til skjermen ved oppstart, så jeg kjøpte noen billige 4200-rambrikker. Da klarte jeg å starte opp, men fikk samme feilmelding som du beskriver når jeg skulle installalere windows. Løsningen ble å installere windows med bare en 4200 brikke i slotten lengst vekk fra cpu, deretter oppgraderte jeg bios med versjonen som er linket til i begynnelsen av denne tråden. Jeg bootet så, forsatt med 4200-brikken, og satte instillingene for rammen til 5-5-5-15, skew til advance 300, ddrspeed til 667 og til sist volten til 2.1. Om du ikke har forandret volten, kan det være løsningen. Deretter kjørte jeg memtest86 og da viste det seg at den ene brikken var full av errors. Pcen funker fint nå, men bruker bare den ene brikken. Regner med å få den andre erstattet. Endret 26. august 2006 av tarjeiii Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Siden MemTest86 fant feil, så er det stor sannsynlighet for at den er defekt. Kjør den en gang til. Prøv og finne ut om det er den ene brikken feilene ligger på. Er det feil på minnet så vil ikke pcen fungére normalt. God helg. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Bronseku Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Har kjørt brikkene en gang til nå i Memtest. Separat. Den ene brikken fikk 1998 feil på Test #5 i Memtest etter nesten 2 timer, mens den andre fikk 25576 feil (Test #5) etter nesten 3 timer. Jeg har også sendt en mail til OCZ og spurt dem om råd. Siden jeg kjøpte brikkene hos Netshop, så kan jeg levere dem tilbake og evt bytte til Kingston RAM. Dette blir en nødløsning. Å bytte til Kingston altså. Vil ha OCZ! Jeg har et par bilder av Memtest, men jeg får ikke lagt dem ut. Dvs, jeg har ikke peiling på hvordan jeg legger dem ut på nettet. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Du kan enkelt legge ved filvedlegg til et innlegg her i forumet. Lenke til kommentar
_nicholas Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Har problemer med de samme brikkene som du har, kjøpt fra netshop disse også! Hvordan fikk du oppdatert BIOS'en? Lenke til kommentar
Bronseku Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Har problemer med de samme brikkene som du har, kjøpt fra netshop disse også!Hvordan fikk du oppdatert BIOS'en? 6754425[/snapback] Finn fram ASUS hovedkort cd'en. Åpne den i windows. Kopier filen som heter "AWDFLASH" og denne filen; http://tony.i4memory.com/asus%20bios%20fil...32_sli_0701.zip Brenn begge filene ut på en cd og boot med denne. Dette skal funke. Evt gå inn i biosen. Gå på tools - > EZ Flash. Det beste er å boote med cd i. Lenke til kommentar
_nicholas Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) Ok, takk. Skal prøve EDIT: Har MSI hk, er det en annen fil man skal brenne da`? Endret 28. august 2006 av R4Z3R Lenke til kommentar
LangZ1 Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Hei! Hadde og så feil med rammen på memtest, så jeg øket dimm voltagen min på ddr brikkene til 2,8 v ( hvis du har ddr2 så kan du øke til 2,1 eller 2,2) , men det gjorde underverker for meg, elelr så er det gosdt mulig at en av dine ram brikker er ødelagt og må byttes, lek litt med rammen og se om det funker med den ene brikken i, f.eks Mvh Anders Langseth Lenke til kommentar
Bronseku Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Hei! Hadde og så feil med rammen på memtest, så jeg øket dimm voltagen min på ddr brikkene til 2,8 v ( hvis du har ddr2 så kan du øke til 2,1 eller 2,2) , men det gjorde underverker for meg, elelr så er det gosdt mulig at en av dine ram brikker er ødelagt og må byttes, lek litt med rammen og se om det funker med den ene brikken i, f.eks Mvh Anders Langseth 6759434[/snapback] Hei. Litt pussig at du sier akkurat dette. Har nettopp hatt kontakt med en fra OCZ via mail og han har gitt meg masse forslag. Bl.a å endre på volten. Det funket perfekt! Nå får jeg ingen feil i Memtest lenger.. Det eneste som er merkelig nå er at oppstartsbildet lagger litt.. Dvs, d hakker. Aner ikke hva grunnen kan være. Også er det noe rart med skjermkortet; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=611131&hl= Nvidia Control panel viser 512 MB, ikke 1024 MB på skjermkortet. Men, skal ikke diskutere dette her. Kan heller ta det på den andre tråden. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
LangZ1 Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 flott at det fixa seg.. Lenke til kommentar
_nicholas Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Hei! Hadde og så feil med rammen på memtest, så jeg øket dimm voltagen min på ddr brikkene til 2,8 v ( hvis du har ddr2 så kan du øke til 2,1 eller 2,2) , men det gjorde underverker for meg, elelr så er det gosdt mulig at en av dine ram brikker er ødelagt og må byttes, lek litt med rammen og se om det funker med den ene brikken i, f.eks Mvh Anders Langseth 6759434[/snapback] Hei. Litt pussig at du sier akkurat dette. Har nettopp hatt kontakt med en fra OCZ via mail og han har gitt meg masse forslag. Bl.a å endre på volten. Det funket perfekt! Nå får jeg ingen feil i Memtest lenger.. Det eneste som er merkelig nå er at oppstartsbildet lagger litt.. Dvs, d hakker. Aner ikke hva grunnen kan være. Også er det noe rart med skjermkortet; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=611131&hl= Nvidia Control panel viser 512 MB, ikke 1024 MB på skjermkortet. Men, skal ikke diskutere dette her. Kan heller ta det på den andre tråden. Takk for hjelpen 6761011[/snapback] Får teste å endre volten jeg også Lenke til kommentar
LangZ1 Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Hei! Hadde og så feil med rammen på memtest, så jeg øket dimm voltagen min på ddr brikkene til 2,8 v ( hvis du har ddr2 så kan du øke til 2,1 eller 2,2) , men det gjorde underverker for meg, elelr så er det gosdt mulig at en av dine ram brikker er ødelagt og må byttes, lek litt med rammen og se om det funker med den ene brikken i, f.eks Mvh Anders Langseth 6759434[/snapback] Hei. Litt pussig at du sier akkurat dette. Har nettopp hatt kontakt med en fra OCZ via mail og han har gitt meg masse forslag. Bl.a å endre på volten. Det funket perfekt! Nå får jeg ingen feil i Memtest lenger.. Det eneste som er merkelig nå er at oppstartsbildet lagger litt.. Dvs, d hakker. Aner ikke hva grunnen kan være. Også er det noe rart med skjermkortet; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=611131&hl= Nvidia Control panel viser 512 MB, ikke 1024 MB på skjermkortet. Men, skal ikke diskutere dette her. Kan heller ta det på den andre tråden. Takk for hjelpen 6761011[/snapback] Får teste å endre volten jeg også 6764530[/snapback] fixa seg for meg ved å øke volt til dimmen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå