Gå til innhold

ignorering av windows sperrer.

Anbefalte innlegg

har et lite problem, på skolen har de nå sperret alt som er å sperre på datamaskinene dette er irriterende og upraktisk på mange måter. særlig fordi jeg har en minnepenn med et program som må åpnes for å kunne sette inn et passord som må til for å bruke alt minnet på denne. er det noen som vet om en måte å ignorere sånne sperringer? det er snakk om at du ikke har admin tilgang og nesten ingen rettigheter på dataen. er det noen ting du kan gjør i dos siden det kjører ved siden av windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vanskelig for å tro at dere kjører DOS på skolen. Dersom du mener CMD har det ingenting med DOS å gjøre bortsett fra at mye syntax er det samme.

Er systemet satt opp på en god måte er det nok ingen lovlige metoder du kan bruke for å gi deg mer tilgang enn du allerede har så jeg tviler på at det er noen her som har lyst til å hjelpe deg.

Løsning1 : Dropp passord på minnepinnen.

Løsning2 : Kompiler opp en saklig liste av argumenter over hvorfor restriksjonene er upraktiske for elevene og lever til administrator. Greier du å bli tatt seriøst er det hvertfall en liten sjanse for at han er villig til å finne en middelgrunn for restriksjonene.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Jeg har vanskelig for å tro at dere kjører DOS på skolen. Dersom du mener CMD har det ingenting med DOS å gjøre bortsett fra at mye syntax er det samme.

Er systemet satt opp på en god måte er det nok ingen lovlige metoder du kan bruke for å gi deg mer tilgang enn du allerede har så jeg tviler på at det er noen her som har lyst til å hjelpe deg.

Løsning1 : Dropp passord på minnepinnen.

Løsning2 : Kompiler opp en saklig liste av argumenter over hvorfor restriksjonene er upraktiske for elevene og lever til administrator. Greier du å bli tatt seriøst er det hvertfall en liten sjanse for at han er villig til å finne en middelgrunn for restriksjonene.

6745574[/snapback]

ja det var vel cmd jeg mente... :blush:

er det altså ingen måter å se bort ifra disse sperrene? jaja... får se hva jeg kan gjøre på skolen.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvordan sperren er lagt inn, men har du prøvd om bat filer fungerer?

6750674[/snapback]

det er vanlige sperrer som en administrator kan sette inn for å begrense "vanlige brukeres" adgang til forskjellige ting.(som f.eks. brukerkontoer i kontrolpanelet.)

tror bat-filer og cmd funker, men har ikke testa det ennå.

Lenke til kommentar

BAT og CMD filer er kun lister av andre kommandoer. Jeg tviler på at kjøring av slike filer er eksplisit sperret, men hver av delkommandoene kan jo være sperret. Dersom du ikke har tilgang til å kjøre "net users administrator katt" vil det ikke hjelpe om du kjører kommandoen gjennom en BAT/CMD fil.

Lenke til kommentar
BAT og CMD filer er kun lister av andre kommandoer. Jeg tviler på at kjøring av slike filer er eksplisit sperret, men hver av delkommandoene kan jo være sperret. Dersom du ikke har tilgang til å kjøre "net users administrator katt" vil det ikke hjelpe om du kjører kommandoen gjennom en BAT/CMD fil.

6764556[/snapback]

med fare for å virke veldig dum... hva slags kommando er net users administrator katt??

Lenke til kommentar

net.exe er et program i %windir%\system32\

Her er en beskrivelse av det:

net.exe is a command line program that ships with Windows that lets you control services at a command prompt or from within a batch file.

Du kan styre services men også gjøre mye som har med administrering av nettverket, lokale brukere og maskinoppgaver.

net users administrator katt

kjører programfilen net.exe

parameter som sier at jeg vil administrere en lokal bruker

navnet på den lokale brukeren jeg vil redigere

endrer den lokale brukerens passord til "katt"

Andre ting du kan bruke net.exe til er:

net start service-navn

net stop service-navn

net share katt=c:\

net users gunnar passord /add

net users gunnar nyttpassord

net localgroup administrators gunnar /add

net users gunnar /delete

net time

net use

og mer. Skriv "net" i CMD for liste og "net /help" eller "net users /help" for hjelp.

I praksis bruker jeg mye:

net share Vis alle delte ressurser på maskinen

net share katt=c:\ Del c:\ med navn katt

net share katt /delete Slett den delte ressursen katt

net users ... Administrerer lokale brukere

net localgroup ... Administrerer lokale brukerkontoer

net start/stop Start og stopp services, f.eks "spooler", "help and support", "filezilla server", "cvsnt", "automatic updates", "openssh server" når jeg trenger eller ikke trenger slike services.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...