FaO Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 hvis tele2 hadde folk latt kjøpe f.eks nokias N serie til en krone med ett champion abonnement bundet i ett år og gratis ved kjøp, hadde det godt som reklame, eller har champion abonnementet en månedsavgift?? Lenke til kommentar
aragonjcw Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Når det gjelder telefoner subsidiert med Tele 2 Champion. Trikset er å kjøpe telefonen med Scratch-abbonement (finnes mange gode tilbud i kombinasjon med Tele2-låst telefon). Scratch koster 5 kr i måneden og har ingen binding... Når du kommer hjem fra butikken, stikker du innom Tele2.no og endrer abbonementstype til Tele 2 Champion=) Penger spart med en gang. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Har egentlig ikke tenkt så mye over disse en-krones tilbudene på mobiltelefoner. Men jeg har alikevel stusset over at vi må betale en krone for dem. Hvorfor kan ikke butikkene gi dem bort? Sier norsk lov at det er forbudt å gi bort mobiltelefoner som er bundet til et abonnement? Og i såfall, på hvilket grunnlag? Er den gjennomsnittlige nordmannen så dum at han/hun tror butikkene gir dem bort? Jornan 6745048[/snapback] Ja, jeg vil bruke argumentet om dumme personer. Om mobiltelefonen koster 0 eller 1 kroner har ingen betydning. Det du snakker om er egentlig en total avsporing av hva jeg spurte om. Jeg at mobiltelefoner skal kunne gis bort. Hva som bør bli opplyst er noe helt annet. det skal stå makspris uansett, så om det står 1 kroner eller 0 kroner i en annonse så kan ikke folk skille så mye mellom dem? I såfall vil jeg si, igjen, da er du for dum til å eie en mobiltelefon! 6746989[/snapback] Lov om forbrukerkjøp: § 1. Alminnelig virkeområde Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Det spesifiseres i § 1 at det må foreligge et kjøp/salg for at loven skal gjelde. De fleste vil nok betale 1,- for å få alle rettighetene loven gir forbrukeren, men jeg skjønner at du heller vil spare den ene krona. Men ikke kall folk for dumme. Det har en tendens til å slå tilbake. Endret 30. august 2006 av konungr Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Når en skal kjøpe subsidert telefon må en se på prisen det koster for telefonen + månedsavgiften x12 + eventuell etableringsavgift. Da vil man se hva som er billigest. Deretter kan en sammenligne prisene på abbonementet som telefonen kommer med i forhold til andre abbonement. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 Men hvorfor er det da lov med avbetaling? Det blir jo akkurat det samme, bare en annen måte å gjøre det på Lenke til kommentar
FaO Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Men hvorfor er det da lov med avbetaling? Det blir jo akkurat det samme, bare en annen måte å gjøre det på 6770033[/snapback] for da får butikken renter Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Vet ikke om det hører herunder, men jeg kjøpte nå en mobil til kr.1, knyttet til et abonnement. Jeg beholder samme nummer som før hos Netcom. Mitt spørsmål er: Må jeg ta ut mitt SIM kort i den gamle telefonen og sette inn i ny mobil (kjøpte over nett så den har ikke kommet enda), eller er telefonen "fiks ferdig" til bruk når den kommer?? RandiE Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Vet ikke om det hører herunder, men jeg kjøpte nå en mobil til kr.1, knyttet til et abonnement. Jeg beholder samme nummer som før hos Netcom. Mitt spørsmål er: Må jeg ta ut mitt SIM kort i den gamle telefonen og sette inn i ny mobil (kjøpte over nett så den har ikke kommet enda), eller er telefonen "fiks ferdig" til bruk når den kommer??RandiE 6789566[/snapback] Du må sette sim-kortet i den nye telefonen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Men hvorfor er det da lov med avbetaling? Det blir jo akkurat det samme, bare en annen måte å gjøre det på 6770033[/snapback] Ved avbetaling gjelder det strenge regler for markedsføring. Man informeres om renten, hvor mye man skal betale hver måned, eksempler på ulike beløper og hvor stor totalkostnaden blir sammenlignet med kontantprisen. Opplysningsplikten er ikke så streng ved subsidierte telefoner, noe den etter min mening burde være. På den annen side er det vel typisk de mest ressurssvake som ikke klarer å ta til seg denne informasjonen i alle tilfeller -dessverre. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Takk for svar. Altså da følger det ikke nytt sim-kort med ny telefon. Tenkte jeg kunne bruke den gamle også jeg, å ha to mobiler på samme nummer. Men jeg kan da gi bort den gamle til noen som har et sim kort selv å sette inn. SIM-kort passer til enhver mobil da, uansett merke? RandiA Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Takk for svar. Altså da følger det ikke nytt sim-kort med ny telefon. Tenkte jeg kunne bruke den gamle også jeg, å ha to mobiler på samme nummer. Men jeg kan da gi bort den gamle til noen som har et sim kort selv å sette inn. SIM-kort passer til enhver mobil da, uansett merke?RandiA 6790051[/snapback] Sim-kort er universal-vare... samme type på alt nå. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 nja, med visse forbehold. har hatt noen stygge opplevelser i det siste med "veldig" gammel mobil og "veldig" nytt sim-kort. telefonen klarer rett og slett ikke levere nok strøm til kortet, noe som fører til kortfeil til alle døgnets tider... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 nja, med visse forbehold. har hatt noen stygge opplevelser i det siste med "veldig" gammel mobil og "veldig" nytt sim-kort. telefonen klarer rett og slett ikke levere nok strøm til kortet, noe som fører til kortfeil til alle døgnets tider... 6792175[/snapback] Hmmm...hørtes problematisk ut. Nå blir det et "gammelt" (5-6 år) sim-kort i ny mobil hos meg da, håper det blir problemfritt. Kunne vel fulgt med et nytt i ny telefon også. RandiA Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Det funker sikkert fint, bare du ikke har kjøpt deg en 3G telefon. If so, må du nok ha deg et nytt SIM-kort. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Det funker sikkert fint, bare du ikke har kjøpt deg en 3G telefon. If so, må du nok ha deg et nytt SIM-kort. 6792448[/snapback] nja, ikke nødvendigvis. var det ikke telenor som stressa seg smårar for å ordne det slik at det ikke var nødvendig. eller er det bare noe jeg har drømt? og ja, gammel SIM i ny mobil funker som bare det. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Det funker sikkert fint, bare du ikke har kjøpt deg en 3G telefon. If so, må du nok ha deg et nytt SIM-kort. 6792448[/snapback] Dette går jo litt OT, men jeg føler for å rette på en feil. Jeg kjøpte mobiltelefonen min med SIM kort for første gang for en 5-7 år siden. Bruker det samme SIM kortet enda, i en SE P990i. Det fungerer fint Uansett, skal til London i høstferien. Skal spørre de folka i butikkene der om de har fått klager på folk som har "fått" mobiltelefoner. De kan nemlig gi dem bort der. Tviler nemlig på at de har fått noen klager. Skal komme tilbake igjen med litt statistikk. Skal bevise at vi ikke er så dumme at mobiltelefoner må koste noe! Lenke til kommentar
-Jungeldyret Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Jeg tror det har noe med at folk blir litt mistenksomme hvis det står "Her kan du få gratis mobil" osv. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Jeg tror det har noe med at folk blir litt mistenksomme hvis det står "Her kan du få gratis mobil" osv. 6795683[/snapback] folk kan la seg lure av de utroligste ting... Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Det er jo i grunnen synd å ødelegge denne diskusjonen med fakta. Hva om det er feil på telefonen? Du kan ikke gjøre gjeldende bestemmelsene i Forbrukerkjøpsloven siden du ikke har kjøpt telefonen. Er det ikke bedre å betale EN krone? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå