Gå til innhold

Forbudt å gi bort mobiltelefoner?

Anbefalte innlegg

Husk at dette med mobiltelefon til 1,- ble satt som minimumspris for MANGE år siden - på den tiden man hadde "kjøp nokia 3310 - få 100,- av butikken" o.l.

Dette har ingenting med den senere "totalkostnaden" å gjøre. :)

6747169[/snapback]

Hva med Tele2 sine 50-øre tilbud?

1 krones tilbud kan være både gode og dårlige. :)

6750062[/snapback]

Jepp! Vil påstå at for en ungdom så er en Sony Ericsson K750i til 1. kr. med YoungTalk et godt kjøp når man sender mest meldinger og bruker for ca. 200 kr. per måned. Selvom han eller hun kan spare opptil 1 krone minuttet så må han eller hun da betale over 1.500 kr. mer for telefonen og det ville jo ikke lønne seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Er enig i at det er noen tilbud som er verre enn andre, men det man bør sammenlikne med er jo å kjøpe telefonen usubsidiert og velge billigste abbonement.

YoungTalk funker fint det hvis du ringer for 200, men det er det få som gjør -spesielt når NetCom tar 2 kroner minuttet (!) og 70 øre pr sms. Nok et eksempel på at man gjør prisstrukturen så komplisert som mulig for å villede/lure (stryk det som ikke passer) kundene.

Angående påstanden fra Smoker2: Den er nok sann den. Jeg har iallefall aldri sett en subsidiert telefon komme ut med lavere totalpris enn det samme telefonen kan kjøpes for cash! Og da har vi ikke tatt med den merprisen du betaler for bruken gjennom et helt år.

Edit: Jo, en gang, det gjaldt SE K500i ifjor vår. Telenor hadde et "godt" tilbud i forkant av av prisen på denne telefonen ble satt ned over hele fjøla.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

Bennybenassi, da har du ikke fulgt særlig med på mobilmarkedet. Må jeg nok engang hente fra eksempler? Synes jeg ikke gjør annet under slike diskusjoner...

Du får K800i med tele2 mobil pluss til 995,-. totalsum før du begynner å ringe er dermed 2453,-. Billigste norske butikk uten abo er 3572 + frakt så ca 3650,-.

Sett i forhold til tele2 champion som er det billigste aboet for de aller fleste så må man ringe 3000 minutter, eller 50 timer i løpet av et år før det lønner seg (4 timer pr måned). De færreste ringer så mye. Eller, man kan sende 7000 tekstmeldinger :).

Først da lønner det seg...

Nokia 6280, Nokia6233, w810i er også alle telefoner hvor det er penger å spare på å kjøpe subsidiert for de som ikke ringer ekstremt mye.

Lenke til kommentar
smoker2: Fint om du kan gi statistiske kilder på påstanden din - ellers er den grunnløs :).

6753238[/snapback]

det finnes et utall artikler om dette emnte, og det har versert i aftenposten,vg,dagbladet osv nesten hvert år i mer eller mindre omfang. det er en kjent sak.

6753842[/snapback]

japp - og hver gang en slik artikkel kommer så trekker de fram de aller billigste telefonene, hopper over de beste tilbudene og viser generellt sett dårlig journalistikk.

Dropp det som står i avisa - jeg vil ha reelle eksempler fra prislistene til butikkene - primærkilder, ikke en avis som siterer en eller annen proffis på at ifølge et eller annet de har sett så lønner det seg ikke, med et par dårlige eksempler.

Slike artikler selger aviser - men de er sjelden fakta i saken :).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Jeg følger vel litt med, men de mobiltilbudene fra Tele2 har gått meg hus forbi. (Kanskje det har noe å gjøre med de hel.... irriterende reklamene deres?) :)

Men tilbudene var gode de!

Det som kunne vært intressant ville vært og kjøpt telefonen med abbonement og sagt opp dagen etter. Men vanskleig å si hvor bra deal dette er siden Tele2 ikke oppgir oppsigelsesgebyr noe sted. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Tror at dette med 1 krone for mobilen stammer fra gammelt av, da det ikke var/er mulig å overdra f.eks en eiendom fra en person til en annen. I disse tilfellene ble det brukt "en symbolsk sum" på f.eks kroner 1. Antagelig for å stadfeste at eiendommen ble kjøpt, og eierskapet av eiendommen ble overført til en annen. Det er rett og slett en sum som selger og kjøper kan fylle inn på skjøtet eller i dette tilfellet kjøpekontrakten.

Trur eg. :hmm:

Lenke til kommentar

en kroners tilbudene er ikke noe å ha uansett om du skal ha mer den bare noe å prate i. det er som ofest en model som er minst ett år gammel, og abbonenmentet som er koblet til tilbudet er som oftest det som har høyest månedspris.

edit:

tok å sjekka tele2 en tur. alternativet som fristet mest, champion, var ikke å oppdrive i kombo med en sponset telefon. og dem telefonene som var billigst? teel2 mobil pluss, til 119 kr måneden før bruk...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Jeg syns personling at det er enkelt å regne ut hvor mye et abb+ telefon vil koste meg, men ser at det er mange som har problemer med dette. Slik som mine besteforeldre som ble lurt. Så jeg syns det er bra at butikker blir pålagt å opplyse mest mulig.

Så et spørsmål som mange stiller som jeg ikke ser problemet med i 2006. Hva er en gjennomsnittsbruke? Er jo bare å samble sammen data om telefontrafikken i landet og dele d på antall brukere, eventuelt ta bedrifter for seg selv. Det er jo opplysninger som ligger på data og bare å hente ut. Det er vel d minste problemet.

Lenke til kommentar

Å si at subsidierte mobiltelefoner som regel blir dyrere enn ikke-subsidierte viser en total mangel på økonomisk og matematisk forståelse (på barneskolenivå).

Hvis en subsidiert mobiltelefon koster 2000 kr totalt, og den usubsidiert koster 3000 kr, for eksempel, hvordan blir da 2000 kr mer enn 3000 kr?

Min samboer kjøpte seg nettopp ny mobil, og regnestykket så omtrent slik ut.

Hun betalte litt kontant, og resten blir betalt pr måned til hun har betalt 2000 kr tilsammen.

Alternativet var å kjøpe mobilen for 3000 kr kontant.

Hun valgte å ta den på "avbetaling" og tilsammen betale 1000 kr mindre.

Da hun fikk mobilen puttet hun sitt gamle simkort i telefonen og kastet det nye.

Altså, ingen ekstra kostnader på noen som helst måte, men 1000 kr spart, på en fantastisk avbetalingsavtale.

Å så sier kanskje noen at jammen noen av de subsidierte mobilene er operatørlåst.

De kan låses opp, talkmore gjør det for eksempel gratis, og hvis man skulle bli nødt å betale for det så koster det mye mindre enn de 1000 kr man gjerne sparer på å kjøpe subsidiert.

At de som selger subsidierte mobiler nå må fortelle hvor mye telefonen koster totalt med faste avgifter er bare genialt. Så mye enklere å sammenligne priser.

Det har ingen hensikt å ta med forbruk i en sånn totalpris, siden forbruk er en variabel og ikke en fast sum. Mer er det ikke å si om den saken. Det ville blitt vill gjetning alt etter hver enkelts ringe/skrive/data-mønster. Hva i alle dager sier et landsgjennomsnitt om kundens faktisk kostnader ved bruk. Null og niks.

Når det gjelder den kronen mobiler ofte koster så er det vel bare fordi det er sånn det funker når man kjøper seg noe? For at det skal være en transaksjon mellom foretaket som selger varen og kunden så må det jo være et beløp involvert, selv om det gjerne er et symbolsk beløp. Er det problematisk? Sikkert en eller annen lov eller forskrift som forklarer det nærmere :)

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Godt poeng her. Da man kjøper 1kr mobil så betaler man jo resten av mobilen på avbetaling i mnd på abn som man får med. Hvorfor ikke legge til 1kr i abn dem ene mnd da :p

Sist jeg hentet meg ut en ny 1kr mobil måtte jeg betale med kort, hadde ikke 1kr på meg. Da brukte jeg sikkert mer på å bruke kortet i butikk, enn det mobilen kostet  :!:

6745095[/snapback]

Ikke hvis du trakk kortet og har konto i Skandiabanken...koster deg ikke en krone ;)

Men det koster uansett penger for butikken at du valgte å betale med kort fremfor kontant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...