Jørnan Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Har egentlig ikke tenkt så mye over disse en-krones tilbudene på mobiltelefoner. Men jeg har alikevel stusset over at vi må betale en krone for dem. Hvorfor kan ikke butikkene gi dem bort? Sier norsk lov at det er forbudt å gi bort mobiltelefoner som er bundet til et abonnement? Og i såfall, på hvilket grunnlag? Er den gjennomsnittlige nordmannen så dum at han/hun tror butikkene gir dem bort? Jornan Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Godt poeng her. Da man kjøper 1kr mobil så betaler man jo resten av mobilen på avbetaling i mnd på abn som man får med. Hvorfor ikke legge til 1kr i abn dem ene mnd da Sist jeg hentet meg ut en ny 1kr mobil måtte jeg betale med kort, hadde ikke 1kr på meg. Da brukte jeg sikkert mer på å bruke kortet i butikk, enn det mobilen kostet :!: Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Man har ikke lov å reklamere med 0 kr. eller ordet "gratis" så lenge det ikke er helt gratis, så hvis de ikke vil gi bort en telefon uten abonnement så må den koste noe. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Det er teit. Spesielt når butikkene er pålagt å skrive hvor mye det koster totalt med abbonement, inmeldingsavgift o.l. Hvem har bestemt denne loven? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Det er teit. Spesielt når butikkene er pålagt å skrive hvor mye det koster totalt med abbonement, inmeldingsavgift o.l. Hvem har bestemt denne loven? 6745171[/snapback] Det er nok den høyerer makt... Det er jo for å beskytte forbrukeren mot lokketilbud og usæriøse firmaer. Jobber selv i butikk, og synes det er helt greit sånn som det står jeg, oversiktlig for kunden. Lenke til kommentar
Shhhh Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 (endret) Det er teit. Spesielt når butikkene er pålagt å skrive hvor mye det koster totalt med abbonement, inmeldingsavgift o.l. Hvem har bestemt denne loven? 6745171[/snapback] Fra netcom.no: Forbrukerombudet har pålagt mobilbransjen å opplyse om faste kostnader. Minimum kostnad er prisen på telefonen pluss faste avgifter, etableringsgebyr og månedsabonnement i avtaleperioden. Ringepris er ikke medregnet i minimumskostnaden. Endret 26. august 2006 av Shhhh Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 (endret) Jeg synes det er greit at man tar med totalkostnaden, men den er ikke lite misvisende den heller! Eksempelvis vil jeg med mitt ringemønster oppnå en totalpris på over 7000 for en SE W800i som er på tilbud hos Telekiosken til 399/3147 fordi ringeprisene er SKYHØYE i forhold til de fleste andre abbonement. Det burde vært påbudt å ta med hvor mye en "gjennomsnitts"bruker må betale ekstra for bruken i tillegg til abbonementsavgiften i forhold til billigste operatør. Eller rett og slett forbudt hele praksisen med å subsidiere telefoner... Edit: Et abbonement - flere abonnement...? Endret 26. august 2006 av Slettet-52Y1nIV0tv Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Jeg synes det er greit at man tar med totalkostnaden, men den er ikke lite misvisende den heller! Eksempelvis vil jeg med mitt ringemønster oppnå en totalpris på over 7000 for en SE W800i som er på tilbud hos Telekiosken til 399/3147 fordi ringeprisene er SKYHØYE i forhold til de fleste andre abbonement. Det burde vært påbudt å ta med hvor mye en "gjennomsnitts"bruker må betale ekstra for bruken i tillegg til abbonementsavgiften i forhold til billigste operatør. Eller rett og slett forbudt hele praksisen med å subsidiere telefoner... Edit: Et abbonement - flere abonnement...? 6745347[/snapback] Men hva er en gjennomsnittsbruker da? Og hvorfor skal man sammenlikne med et abonnement som ikke har subsidierte telefoner osv? Det er jo din oppgave å finne det som lønner seg for deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Jeg ser helt klart at det er flere problemer som knytter seg til en slik opplysningsplikt. Blant annet til det å finne frem til en "gjennomsnittsbruker". Jeg har ingen formening om hvordan denne gjennomsnittsbrukeren ser ut men det har sikkert forbrukerrådet. Og at det blir litt unøyaktig får man bare leve med -poenget mitt er å få frem at man betaler mye mer enn den totalprisen selger er pliktig til å oppgi nå. Man sammenlinkner selvsagt med billigste abbonement -alternativet til å kjøpe en subsidiert telefon er å kjøpe en for cash å tegne ett vanlig abbonement. Når det gjelder detaljene har jeg absolutt ingen fasit -men det MÅ frem hvor mye man EGENTLIG betaler. Er enig i at det er min oppgave å finne det som lønner seg. Det er jeg da også ganske flink til, men ser samtidig at mange andre ikke er det. Og det er ikke til å legge skjul på at "de store" gjør alt de kan for å gjøre det vanskelig å finne den relle kostnaden. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Jeg ser helt klart at det er flere problemer som knytter seg til en slik opplysningsplikt. Blant annet til det å finne frem til en "gjennomsnittsbruker". Jeg har ingen formening om hvordan denne gjennomsnittsbrukeren ser ut men det har sikkert forbrukerrådet. Og at det blir litt unøyaktig får man bare leve med -poenget mitt er å få frem at man betaler mye mer enn den totalprisen selger er pliktig til å oppgi nå. Man sammenlinkner selvsagt med billigste abbonement -alternativet til å kjøpe en subsidiert telefon er å kjøpe en for cash å tegne ett vanlig abbonement. Når det gjelder detaljene har jeg absolutt ingen fasit -men det MÅ frem hvor mye man EGENTLIG betaler. Er enig i at det er min oppgave å finne det som lønner seg. Det er jeg da også ganske flink til, men ser samtidig at mange andre ikke er det. Og det er ikke til å legge skjul på at "de store" gjør alt de kan for å gjøre det vanskelig å finne den relle kostnaden. 6745445[/snapback] Hvis noen kommer til meg på jobben der vi selger Telenor og NetCom og de har et veldig lavt forbruk eller et veldig høyt et anbefaler jeg jo dem til å enten kjøpe kontantkort (Telenor Kort&Kontant, da får man jo billigere telefon) eller SmartTalk f.eks... Prisene er jo oppgitt for kundene, så det er jo bare å regne på det for hver enkelt. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Syns det å oppgi en gjennomsnittlig ringepris er for firkantet. Hvis folk er så dumme at de tror de kan ringe gratis (med et abbonement du ikke kan det med) så bør de ikke ha mobiltelefon. Men siden man skal oppgi totalkostnaddene, hvorfor kan man ikke gi bort mobiltelefonene da? Det kunne vært forbudt å skrive "Gratis" (siden mange er så dumme), men 0 kroner skulle vært lov. Det må stå en totalkostnad under uansett. Men det er vel ikke forbrukerombudet som har forbudt å gi bort mobiltelefoner. De har val bare sagt at det skal stå totalkostnadden, noen andre har bestemt at det r forbudt å gi dem bort. Og hvem er det? Lenke til kommentar
TheScirocco Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Jeg synes det er greit at man tar med totalkostnaden, men den er ikke lite misvisende den heller! Eksempelvis vil jeg med mitt ringemønster oppnå en totalpris på over 7000 for en SE W800i som er på tilbud hos Telekiosken til 399/3147 fordi ringeprisene er SKYHØYE i forhold til de fleste andre abbonement. Det burde vært påbudt å ta med hvor mye en "gjennomsnitts"bruker må betale ekstra for bruken i tillegg til abbonementsavgiften i forhold til billigste operatør. Eller rett og slett forbudt hele praksisen med å subsidiere telefoner... Edit: Et abbonement - flere abonnement...? 6745347[/snapback] Hvordan kan totalkostnaden for telefonen være missvisende? Det er ikke så vanskelig å regne sammen alle faktiske kostnader. Ringemønstret ditt har da overhode ingen ting med prisen på telefonen å gjøre! De alle fleste med gjenomsnittligselvinnsikt sjekker først hva det vil koste å ringe. Hvem skal bestemme hva som er en gjennomsnittsbruker? Det er like mange forskelige bruksmønstre som det er mobilbrukere. Genomsnittet vil ikke gi deg noen som helst interessant informasjon. Det eneste fornuftige er å kartlegge dit eget bruksmønster og velge abonnement ut i fra dette. Deretter finner du beste tilbud med det abonnementet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 (endret) Jeg mener totalkostnaden for telefonen er misvisende fordi den rett og slett ikke viser totalkostnaden. Jeg skal ikke kverulere med en masse økonomiske begreper -men det er helt klart at de økte ringeprisene er en del av den prisen du betaler for telefonen. Totalprisen er prisen du betaler i butikk + det du betaler fast pr måned + det du betaler i merkostnad for bruken som følge av at du er låst til operatøren i ett år. Hva gjennomsnittet skal være har jeg ingen formening om. Men jeg er uenig i at et slikt tall ikke gir meg noensomhelst informasjon. Den viser nemlig at "totalprisen" du betaler er enda mer vanvittig enn den selgerne (motvillig) har tatt med i markedsføringen. Du kan alltid argumenter for at "dumme" forbrukere bare har seg selv å takke, men jeg -og mange andre, synes vel det kan være fornuftig med noen regler for markedsføring. Selv mener jeg for eksempel at det bør være en smal sak å regne ut effektiv kontra nominell rente på lån -likevel har man bestemt at utlånere må oppgi effektiv rente i sin markedsføring. Det handler rett og slett om å legge forholdene til rette for fri konkurranse (halleluja!). Eventuelt kan man bare pålegge selger å skrive følgende advarsel nederst i annonsene: "Husk at du blir skrudd hver gang du ringer eller sender SMS i tillegg til totalprisen" Edit: regnefeil Endret 26. august 2006 av Slettet-52Y1nIV0tv Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Ja, jeg vil bruke argumentet om dumme personer. Om mobiltelefonen koster 0 eller 1 kroner har ingen betydning. Det du snakker om er egentlig en total avsporing av hva jeg spurte om. Jeg at mobiltelefoner skal kunne gis bort. Hva som bør bli opplyst er noe helt annet. det skal stå makspris uansett, så om det står 1 kroner eller 0 kroner i en annonse så kan ikke folk skille så mye mellom dem? I såfall vil jeg si, igjen, da er du for dum til å eie en mobiltelefon! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 BennyBanassi: Husk også at mange vil benytte Telenor og NetCom fordi de har absolutt flest tjenester og tilby. Noen setter pris på det og trenger det og da spiller det liten rolle om man kan spare 20 øre i minuttet eller noe liknende per sms. Sammenlikn prisen hvis man laster ned 500mb på en dag på et Telenor abonnement kontra TalkMore f.eks.... Telenor har en øvre grense på 25 eller 50 kr. (blandet NetCom og Telenor, men uansett maks 50 kr). Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Folk flest er "dumme" eller lite interesserte i å lære. Spesielt når det gjelder slikt som dette. For å unngå for mange klager og misforståelser så er det nødvendig med et firkantet regelverk. Det er bare slik vi mennesker er... Selv om det som oftest er for firkantet Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 (endret) Sier norsk lov at det er forbudt å gi bort mobiltelefoner som er bundet til et abonnement? Og i såfall, på hvilket grunnlag? 6745048[/snapback] På en måte. Garanti er en fin ting, og gjelder ved kjøp, ikke om man "får" produktet. Som noen sier er folk dumme, noe jeg er veldig enig i. Mange som kommer innom og skal ha en telefon med bra kamera, MP3-spiller, minnekort osv, og forventer at disse koster noen hundre kroner med kontantkort. Og for ordens skyld, dette er ikke noe som skjer av og til, men flere ganger daglig. Endret 26. august 2006 av Sigmund_Freud Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Sier norsk lov at det er forbudt å gi bort mobiltelefoner som er bundet til et abonnement? Og i såfall, på hvilket grunnlag? 6745048[/snapback] På en måte. Garanti er en fin ting, og gjelder ved kjøp, ikke om man "får" produktet. Som noen sier er folk dumme, noe jeg er veldig enig i. Mange som kommer innom og skal ha en telefon med bra kamera, MP3-spiller, minnekort osv, og forventer at disse koster noen hundre kroner med kontantkort. Og for ordens skyld, dette er ikke noe som skjer av og til, men flere ganger daglig. 6747077[/snapback] Enig, så enig... blir oppgitt hvor dumme folk kan være innimellom. Sjelden engangstilfeller... 2mp kamera, mp3-spiller, stor lagring til over 1.000 kr. kontant er jo altfor dyrt. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Husk at dette med mobiltelefon til 1,- ble satt som minimumspris for MANGE år siden - på den tiden man hadde "kjøp nokia 3310 - få 100,- av butikken" o.l. Dette har ingenting med den senere "totalkostnaden" å gjøre. Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 1 krones tilbud kan være både gode og dårlige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå